Summary
The authors describe a posterior and anterior osteotomy of the pelvis for correction of a posttraumatic deformity in a 22-year-old female patient. As a shortening of the leg of 4 cm had occurred, surgery was performed in 2 stages. Between these 2 operations skeletal traction was employed. Main indications for this type of surgery included shortening of the leg, gait difficulties and poor posture while sitting. However, poor general health is considered to be a contraindication for such a risky surgery. During the surgical procedure all soft tissues preventing an proper correction have to be dissected or detached, particularly the sacrospinal and sacrotuberal ligaments. Screw fixation guarantees the correction. Exercises can be started as soon as the fragments become stable. Injuries to vessels and nerves are the most frequently encountered complications.
The patient was symptom-free after 1 year postoperatively, mobility of both hips and her gait were normal. The author could observe a complete remodelling of the osteotomies after 1 year.
Zusammenfassung
Die Autoren beschreiben eine dorsale und ventrale Osteotomie des Beckens zur Korrektur einer schlecht geheilten vertikalen Verschiebefraktur bei einer 22 Jahre alten Patientin. Da die Beinverkürzung mehr als 4 cm betrug, wurde eine zweizeitige Operation durchgeführt. Zwischen beiden Eingriffen wurde eine distale femorale Skeletttraktion angewandt. Zu den Hauptindikationen einer solchen Operation zählen die Beinverkürzung, die Gehschwierigkeiten und die Fehlhaltung beim Sitzen. Gleichzeitig bestehende Krankheiten stehen einem solch schweriegenden Eingriff entgegen. Während der Operation müssen alle Weichteile, die eine Reduktion verhindern, durchtrent oder losgelöst werden, besonders die Ligamenta sacrospinale und sacrotuberale. Eine interfragmentäre Schraubenfixation sichert die Korrektur. Nach Stabilisierung der Fragmente können Bewegungsübungen begonnen werden. Gefäß- und Nervenverletzungen zählen zu den hauptsächlichen Komplikationen.
Ein Jahr nach der Operation war die Patientin beschwerdefrei, die Beweglichkeit beider Hüften frei und der Gang normal. Es konnte eine vollständige Remodellierung der Osteotomien beobachtet werden.
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Baddoura, O., Lakkis, S. & Taha, A. Correction of a malunited vertical shear fracture. Operat Orthop Traumatol 9, 97–107 (1997). https://doi.org/10.1007/s00064-006-0015-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-006-0015-7