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Colchicine for the Prevention of Postpericardiotomy Syndrome

Colchicin zur Verhinderung des Postperikardiotomie-Syndroms

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Background:

Postpericardiotomy syndrome (PPS) is a troublesome complication of cardiac surgery, occurring in 10–45% of cases. Accepted modalities of treatment include nonsteroidal anti-inflammatory drugs, corticosteroids, and pericardiectomy in severe cases. The optimal method for prevention of PPS has not been established. Recent trial data have shown that colchicine is efficient in the secondary prevention of recurrent episodes of pericarditis. The iam of the present study was to evaluate the possible benefit of colchicine for the primary prevention of PPS in patients after cardiac surgery. To the best of our knowledge, this is the first study addressing this issue.

Patients and Methods: A prospective, randomized, double-blind design was used. The initial study group included 163 patients who underwent cardiac surgery in two centers in Israel between October 1997 and September 1998. On the 3rd postoperative day, the patients were randomly assigned to receive colchicine (1.5 mg/day) or placebo for 1 month. All were evaluated monthly for the first 3 postoperative months for development of PPS.

Results: 52 of the 163 patients were excluded because of postoperative complications, noncompliance, or gastrointestinal side effects of treatment. Of the 111 patients who completed the study, 47 (42.3%) received colchicine and 64 (57.7%) placebo. There was no statistically significant difference between the groups in clinical or surgical characteristics. PPS was diagnosed in 19 patients (17.1%), 5/47 cases (10.6%) in the colchicine group and 14/64 (21.9%) in the placebo group. The difference showed a trend toward statistical significance (p < 0.135).

Conclusions: Colchicine may be efficacious for the prevention of PPS in patients after cardiac surgery. Further evaluations in larger clinical trials are warranted.

Hintergrund:

Das Postperikardiotomie-Syndrom (PPS) ist eine Folgeerscheinung nach Herzoperationen und tritt bei 10–45% der Patienten auf. Die Behandlung kann mit nichtsteroidalen Entzündungshemmern, Kortikosteroiden und in schweren Fällen durch eine Perikardektomie erfolgen. Ein optimales Verfahren zur Vermeidung des PPS gibt es noch nicht. Neuere klinische Studien zeigten, dass Colchicin bei der Sekundärprävention einer wiederauftretenden Perikarditis wirksam ist. Es war das Ziel der vorliegenden Untersuchung, die Wirkung von Colchicin bei der Primärprävention des PPS zu überprüfen. Eine vergleichbare Untersuchung gibt es unseres Wissens noch nicht.

Patienten und Methoden: Die Untersuchung erfolgte prospektiv, randomisiert und doppelblind. In der ursprüglichen Studiengruppe wurden 163 Patienten mit geplanter Herzoperation in zwei Zentren in Israel zwischen Oktober 1997 und September 1998 eingeschlossen. Am 3. postoperativen Tag erhielten die Patienten randomisiert über 1 Monat entweder täglich 1,5 mg Colchicin oder Plazebo. Bei allen Patienten wurde das Auftreten des PPS nach 1, 2 und 3 Monaten überprüft.

Ergebnisse: 52 der 163 Patienten wurden wegen postoperativer Komplikationen. Non-Compliance oder gastrointestinalen Nebenwirkungen von der Studie ausgeschlossen. Von den 111 verbliebenen Patienten erhielten 47 (42,3%) Colchicin und 64 (57,7%) Plazebo. Es gab keinen statistisch signifikanten Unterschied in klinischen oder operativen Parametern. Das PPS trat bei insgesamt 19 Patienten (17,1%) auf. In der Colchicin-Gruppe trat es bei 10.6% (5/47) und in der Plazebo-Gruppe bei 21.9% (14/64) der Patienten auf. Der Unterschied war aber nicht statistisch signifikant (p < 0,135).

Schlussfolgerung: Weitere klinische Studien sind erfolgreich um die Wirksamkeit von Colchicin bei der Verhinderung des PPS bei Patienten nach Herzoperationen zu sichern.

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Received: March 8, 2002; revision accepted: May 29, 2002

All affiliated to Sackler Medical School, Tel Aviv University, Tel Aviv, Israel.

Correspondence Address Yehuda Adler, MD, Cardiac Rehabilitation Institute, Sheba Medical Center, Tel-Hashomer, Israel, Phone (+972/54) 726484, Fax (+972/9) 7719428, e-mail: adlery@yahoo.com

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Finkelstein, Y., Shemesh, J., Mahlab, K. et al. Colchicine for the Prevention of Postpericardiotomy Syndrome. Herz 27, 791–794 (2002). https://doi.org/10.1007/s00059-002-2376-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-002-2376-5

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