Skip to main content
Log in

Geogames – Gestaltungsaufgaben und geoinformatische Lösungsansätze

  • HAUPTBEITRAG
  • GEOGAMES
  • Published:
Informatik-Spektrum Aims and scope

Zusammenfassung

Als Fortbewegungsspiele in realen geografischen Umgebungen stellen Geogames besondere Anforderungen an die Spieleentwicklung, weshalb Designansätze aus dem Bereich der Konsolenspiele nur begrenzt geeignet sind. Der Beitrag widmet sich den spezifischen Gestaltungsproblemen und beschreibt ausgehend von einer Klassifikation kognitiver Räume die Designanforderungen für Geogames. Mithilfe eines Modells der Gestaltungsaufgaben werden Probleme der ludischen, narrativen und performativen Gestaltung identifiziert und geoinformatischen Forschungsergebnissen zugeordnet. Abschließend beschreibt der Beitrag Lösungsansätze für eine grundlegende Designherausforderung, die Relokalisierung von Spielen.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

References

  1. Adams E, Dormans J (2012) Game mechanics. Advanced game design. New Riders, Berkeley, CA

    Google Scholar 

  2. Bell M, Chalmers M, Barkhuus L, Hall M et al (2006) Interweaving mobile games with everyday life. In: Grinter R (ed) Proc. CHI-06. ACM Press, New York, NY, pp 417–426

  3. Bouzy B, Métivier M, Pellier D et al (2012) MCTS Experiments on the Voronoi Game. In: Herik H (ed) Advances in Computer Games. Springer, Berlin, pp 96–107

    Chapter  Google Scholar 

  4. Cameron L, Ulmer D (2011) The Geocaching Handbook, 2nd edn. Falcon, Guilford, CT

    Google Scholar 

  5. Çeltek E (2010) Mobile Advergames in Tourism Marketing. J Vacation Market 16(4):267–281

    Article  Google Scholar 

  6. Coulton P, Bamford W, Cheverst K, Rashid O (2008) 3D Space-Time Visualization of Player Behaviour in Pervasive Location-Based Games. Intern J Comp Games Tech, Article ID 192153:1–5

  7. de Souza e Silva A (ed) (2009) Digital Cityscapes. Merging Digital and Urban Playspaces. Lang, New York, NY

  8. De Gloria A, Bellotti F, Berta R et al (2012) Building a Comprehensive R&D Community on Serious Games. In: De Gloria A (ed) Proc. VS-GAMES-12. Elsevier, Amsterdam, pp 1–3

  9. Elias G, Garfield R, Gutschera K (2012) Characteristics of games. MIT Press, Cambridge, MA

    Google Scholar 

  10. Flintham M, Benford S, Anastasi R, Hemmings T et al (2003) Where On-line Meets on the Streets. In: Cockton G (ed) Proc. CHI-03. ACM Press, New York, NY, pp 569–576

  11. Hodson H (2012) Google’s Ingress Game is a Gold Mine for Augmented Reality. New Scientist 216:19

    Google Scholar 

  12. Jenkins H et al (2004) Game Design as Narrative Architecture. In: Wardrip-Fruin N (ed) First person: New Media as Story, Performance, and Game. MIT Press, Cambridge, MA, pp 118–130

    Google Scholar 

  13. Kiefer P, Bornschlegel T, Schlieder C et al (2010) Ein Bewegungskostenmodell für personalisierte Fitnesstrainer in ortsbezogenen Spielen. In: Fähnrich K (ed) Informatik-10. GI, Bonn, S 27–32

    Google Scholar 

  14. Kiefer P, Matyas S, Schlieder C (2007) Playing Location-based Games on Geographically Distributed Game Boards. In: Magerkurth C (ed) Proc. PerGames-07. Shaker, Aachen, pp 63–71

  15. Kiefer P (2012) Mobile intention recognition. Springer, New York

    Book  MATH  Google Scholar 

  16. Kratz S, Ballagas R et al (2009) Unravelling seams: improving mobile gesture recognition with visual feedback techniques. In: Olsen D (ed) Proc. CHI-09. ACM Press, New York, NY, pp 937–940

  17. Laikari A (2006) Exergaming – gaming for health: a bridge between real world and virtual communities. In: Hase T (ed) ISCE-09, IEEE Int. Symp. on Consumer Electronics. IEEE Press, pp 665–668

  18. Lude A, Schaal S, Bullinger M, Bleck S (2013) Mobiles, ortsbezogenes Lernen in der Umweltbildung und Bildung für nachhaltige Entwicklung. Schneider Verlag, Baltmannsweiler

    Google Scholar 

  19. Matyas S (2011) Gemeinschaftliche qualitätsgesicherte Erhebung und semantische Integration von raumbezogenen Daten. University of Bamberg Press, Bamberg

    Google Scholar 

  20. Matyas S, Matyas C, Schlieder C, Kiefer P et al (2008) Designing location-based mobile games with a purpose. In: Inakage M (ed) ICEC-08, Proc. Int. Conf. in Advances on Computer Entertainment Technology. ACM Press, New York, N.Y, pp 244–247

  21. Montello D (1993) Scale and Multiple Psychologies of Space. In: Frank A, Campari I (eds) COSIT-93, Proc. Conf. on Spatial Information Theory. Springer, Berlin, pp 312–321

  22. Montola M, Stenros J, Waern A (eds) (2009) Pervasive Games. Theory and Design. Morgan Kaufmann Publishers, Burlington, MA

  23. Raubal M, Winter S et al (2010) A Spatio-Temporal Model Towards Ad-Hoc Collaborative Decision-Making. In: Painho M (ed) Geospatial thinking. Springer, Berlin, pp 279–297

    Chapter  Google Scholar 

  24. Rittmann T (2011) Kommt ihr raus, spielen? Reportage vom Streetgame-Festival in Berlin. In: GEE, Oktober/November 2011, S 52–58

  25. Schlieder C, Kiefer P, Matyas S (2006) Geogames: Designing Location-based Games from Classic Board Games. IEEE Intell Syst 21(5):40–46

    Article  Google Scholar 

  26. von Borries F, Walz S, Böttger M (eds) (2007) Space, Time, Play: Computer, Games, Architecture, and Urbanism. Birkhäuser, Zürich

  27. Wetzel R, Blum L, Broll W, Oppermann L (2011) Designing Mobile Augmented Reality Games. In: Furht B (ed) Handbook of Augmented Reality. Springer, New York, NY, pp 513–529

    Chapter  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Christoph Schlieder.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Schlieder, C. Geogames – Gestaltungsaufgaben und geoinformatische Lösungsansätze. Informatik Spektrum 37, 567–574 (2014). https://doi.org/10.1007/s00287-014-0826-0

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00287-014-0826-0

Navigation