Skip to main content

Bodenlose Resonanz

Tom Tykwer und die Evidenz der Sinne

  • Chapter
Book cover Kino in Bewegung

Part of the book series: Film, Fernsehen, Medienkultur ((FFM))

  • 2239 Accesses

Zusammenfassung

Mitt e der 1990er Jahre erschien mit Tom Tykwer ein Regisseur auf der Szene des deutschen Films, der von der Kritik selbst nochdort als singuläres Talent erkannt wurde, wo sie ihn in seinen ästhetischen Entwürfen letztlichscheitern sah; und der schon mit seinen ersten Regiearbeiten eine Fangemeinde um sichversammeln konnte, die ihm als ,Kultregisseur‘ auchdorthin nochzu folgen bereit war, wo die von seinen Filmen erzählten Geschichten zunehmend banal anmuteten und dieser Eindruck immer weniger von der ihnen verliehenen filmischen Ausdruck sform (und dem entsprechenden Gefühl einer ästhetischgesätt igten Kinoerfahrung) wett gemacht zu werden schien.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 39.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Softcover Book
USD 44.99
Price excludes VAT (USA)
  • Compact, lightweight edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Bühler, Philipp (2000) Schicksal und Zufallsspirale. Die Verrätselung der Langsamkeit: Der Krieger und die Kaiserin von Tom Tykwer. In: Berliner Zeitung v. 12.10.2000.

    Google Scholar 

  • Deleuze, Gilles (1997) Das Zeit-Bild. Kino 2. Frankfurt/M.: Suhrkamp.

    Google Scholar 

  • Elsaesser, Thomas (2005) European Cinema. Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press.

    Book  Google Scholar 

  • Feldvoss, Marli (2000) Todesengel trifft Schutzengel. Der Krieger und die Kaiserin – ein Film von Tom Tykwer. In: Neue Zürcher Zeitung v. 27.11.2000.

    Google Scholar 

  • Galt, Rosalind (2006) The New European Cinema. Redrawing the Map. New York: Columbia University Press.

    Google Scholar 

  • Garwood, Ian (2002) The Autorenfilm in Contemporary German Cinema. In: Tim Bergfelder/Erica Carter/Deniz Göktürk (Hg.) The German Cinema Book. London: BFI Publishing, S. 202–210.

    Google Scholar 

  • Halle, Randall (2008) German Cinema After Germany. Toward a Transnational Aesthetic. Urbana/ Chicago: University of Illinois Press.

    Google Scholar 

  • Hartmann, Britta (2009) Aller Anfang. Zur Initialphase des Spielfilms. Marburg: Schüren.

    Google Scholar 

  • James, Ian (2006) The Fragmentary Demand. An Introduction to the Philosophy of Jean-Luc Nancy. Stanford: Stanford University Press.

    Google Scholar 

  • Kersten, Heinz (2000) Bodo rennt. In: Neues Deutschland v. 12.10.2000.

    Google Scholar 

  • Koch, Gertrud (2003) Katholischer Piktorialismus. Religion als Stil bei Lars von Trier und Tom Tykwer. In: Gerhard Johann Lischka/Peter Weibel (Hg.) Das Regime des Image. Zwischen mimischem Display und Corporate Branding. Bern: Benteli Verlag, S.155–169.

    Google Scholar 

  • Koch, Gertrud (2007) Catholic Pictorialism. Religion as Style in the Films of Lars von Trier and Tom Tykwer. In: Stephan K. Schindler/Lutz Koepnick (Hg.): The Cosmopolitan Screen. German Cinema and the Global Imaginary, 1945 to the Present. Ann Arbor: The University of Michigan Press, S. 225–234.

    Google Scholar 

  • Koppold, Rupert (2000) Überirdische Langsamkeit. In: Stuttgarter Zeitung v. 12.10.2000.

    Google Scholar 

  • Kremski, Peter/Wulf, Reinhard (2000) „Als Künstler formuliert man über große Zeiträume, wenn nicht sogar sein Leben lang immer das gleiche“. Werkstattgesprächmit Tom Tykwer. In: Filmbulletin 229 (2000), S. 33–40.

    Google Scholar 

  • Mergenthaler, Volker (2006) Kreisfahrten. Überlegungen zum ästhetischen Potential eines filmischen Stilmittels. In: Zeitschrift für Ästhetik und allgemeine Kunstwissenschaft 51,2, S. 269–286.

    Google Scholar 

  • Nancy, Jean-Luc (2005) Evidenz des Films. Abbas Kiarostami. Berlin: Brinkmann & Bose.

    Google Scholar 

  • Nancy, Jean-Luc (2010) Zum Gehör. Aus dem Französischen von Esther von der Osten. Zürich/ Berlin: diaphanes.

    Google Scholar 

  • Rentschler, Eric (2000) From the New German Cinema to the Post-wall Cinema of Consensus. In: Mette Hjort/ScottMacKenzie (Hg.) Cinema & Nation. London/New York: Routledge, S. 260–277.

    Google Scholar 

  • Rodek, Hans-Georg (2000) Das Ende falscher Bescheidenheit. Fantasie an die Macht: Tom Tykwers neuer Film Der Krieger und die Kaiserin. In: Die Welt v. 11.10.2000.

    Google Scholar 

  • Schlipphacke, Heidi (2006) Melodrama's Other. Entrapment and Escape in the Films of Tom Tykwer. In: Camera Obscura 21,2, S. 108–143.

    Article  Google Scholar 

  • Schuppach, Sandra (2004) Tom Tykwer. Mainz: Bender.

    Google Scholar 

  • Töteberg, Michael (Hg.) (1999) Szenenwechsel. Momentaufnahmen des jungen deutschen Films. Reinbek b. Hamburg: Rowohlt.

    Google Scholar 

  • Wedel, Michael (2009) Backbeat and Overlap. Time, Place, and Character Subjectivity in Run Lola Run. In: Warren Buckland (Hg.) Puzzle Films. Complex Storytelling in Contemporary Cinema. West Sussex: Wiley-Blackwell, S. 129–150.

    Google Scholar 

  • Zander, Peter (2000) Ob du willst oder nicht. Der neue Tom Tykwer: Der Krieger und die Kaiserin mit Franka Potente. In: Berliner Morgenpost v. 12.10.2000.

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Thomas Schick Tobias Ebbrecht

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2011 VS Verlag für Sozialwissenschaften | Springer Fachmedien Wiesbaden GmbH

About this chapter

Cite this chapter

Wedel, M. (2011). Bodenlose Resonanz. In: Schick, T., Ebbrecht, T. (eds) Kino in Bewegung. Film, Fernsehen, Medienkultur. VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-92804-3_3

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-531-92804-3_3

  • Publisher Name: VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden

  • Print ISBN: 978-3-531-17489-1

  • Online ISBN: 978-3-531-92804-3

  • eBook Packages: Humanities, Social Science (German Language)

Publish with us

Policies and ethics