Funktionell-konservative versus operative Therapie der Weber-B-Fraktur

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Summary

In agreement with the classification by Lauge-Hansen, type Weber B ankle fractures are stable if posterior syndesmosis, medial ankle and deltoid ligaments are not injured at the same time. Between 12/1990 and 06/1993, 93 patients with type Weber B ankle fractures were treated in our hospital: 30 patients underwent surgery. In 21 patients, ankle fractures healed by non-operative treatment and immobilisation. A total of 42 patients had stable type Weber B ankle fractures (= SE II) and underwent functional treatment. All fractures were reviewed at an average time of 15.8 months. There were no failures. In cases of ankle fractures type SE II, we emphasize non-operative functional treatment.

Zusammenfassung

Der spiralförmig verlaufende Außenknöchelbruch in Syndesmosenhöhe ist in Übereinstimmung mit der Lauge-Hansen-Klassifikation stabil, wenn die Gelenkstellung durch eine intakte hintere Syndesmose und unverletzten Innenknöchel sowie medialen Kapsel-Bandkomplex gesichert wird. Zwischen 12/1990 und 6/1993 wurden von 93 Patienten mit einem Weber-B-Bruch 30 operativ, 21 konservativ-immobilisierend und 42 funktionell-konservativ behandelt. Während des durchschnittlichen Nachuntersuchungszeitraumes von 15,8 Monaten kam es zu keinem Therapieversagen. Bei der stabilen Weber-B-Fraktur mit Fragmentverschiebung ≤ 2 mm empfehlen wir das funktionell-konservative Vorgehen.