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Immunsuppression nach Nierentransplantation

Aktuelle Datenlage zur Vermeidung und Reduktion der Calcineurininhibitoren

Immunosuppression after renal transplantation

Current data on avoidance and reduction of calcineurin inhibitors

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Der Nephrologe Aims and scope

Zusammenfassung

Trotz entscheidender Verbesserung des Transplantatüberlebens in der Frühphase nach Nierentransplantation, insbesondere durch Reduktion der Rate akuter Rejektionen innerhalb des ersten Jahres, bleibt der langfristige Erhalt der Transplantatfunktion eine Herausforderung. Die Calcineurininhibitortoxizität ist eine Ursache der chronischen Transplantatdysfunktion. Die Entwicklung neuer immunsuppressiver Substanzen und Konzepte, welche die Vermeidung oder Reduktion der Calcineurininhibitoren zum Ziel haben, scheint ein wesentliches Element für den Erhalt einer langfristigen Organfunktion zu sein. Vorgestellt werden deshalb insbesondere neue Immunsuppressiva und immunsuppressive Konzepte, welche die Vermeidung oder den Entzug von Calcineurininhibitoren zum Ziel haben.

Abstract

Short term allograft survival after kidney transplantation has substantially improved in recent years. This is mainly attributable to a lower rate of acute rejection episodes during the first year after transplantation. However, maintenance of long term kidney allograft function is still a challenge. Calcineurin inhibitors greatly reduce rejection episodes during the first year after transplantation, however, they also contribute to graft dysfunction in the long term due to calcineurin inhibitor toxicity. Therefore, there is a need for new immunosuppressive agents and new concepts or drug regimes which are equally effective as calcineurin inhibitors without the adverse effects on the kidney allograft. Therefore this overview will focus on new drug regimens that allow the reduction or withdrawal of calcineurin inhibitors.

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Correspondence to C. Morath.

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Morath, C., Zeier, M. & Sommerer, C. Immunsuppression nach Nierentransplantation. Nephrologe 5, 108–117 (2010). https://doi.org/10.1007/s11560-009-0370-0

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