Skip to main content
Log in

Wolfgang Hilbig’s appropriation of romantic discourse

  • Published:
Neophilologus Aims and scope Submit manuscript

Abstract

The writings of East German author Wolfgang Hilbig reveal an indebtedness both to the poetics of Baudelaire and to literary modernism. At the same time, his creative oeuvre is shot through with intertextual references to German Romantic artists and tropes. Hilbig’s attraction to the Romantic Movement is far from epigonal, sentimental or escapist. The article argues that just as the (re-)discovery of Romanticism during the 1970s and 1980s by other East German literary practitioners, including Hilbig’s own mentor Franz Fühmann, resulted in a profound questioning of “actually existing socialism” and the cultural politics that shaped it, Hilbig similarly draws on Romantic topoi, intellectual discourses and aesthetic tenets to critique flaws in the State’s socio-political mechanisms and in its treatment of the artist/writer. The article explores Hilbig’s integration of philosophical, poetological and ecological aspects of this Romantic legacy into more than three decades of prose fiction and verse. It also interrogates Hilbig’s reconceptualisation of Romantic imagery and diction.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

References

  • Bordaux, S. (2000). [E]s gibt quasi keine Spur mehr von der romantischen geistigen Trunkenheit, die die Phantasie beflügelt. In: S. Bordaux, Literatur als Subversion. Eine Untersuchung des Prosawerkes von Wolfgang Hilbig. Göttingen.

  • Cooke, P. (2000). Speaking the Taboo. A study of the work of Wolfgang Hilbig. Amsterdam.

  • Corkhill, A. (2001). Scarred landscapes. Wolfgang Hilbig’s ecocritique. In: Aumla, Vol. 96.

  • Corkhill, A. (2002). In: M. Kane (Ed.) Legacies and Identity. East and West German Literary Responses to Unification. Oxford.

  • Corkhill, A. (2004). Self-imposed difference? The writer as outsider in Wolfgang Hilbig’s novel Das Provisorium. In: Seminar, Vol. 40(3), pp. 236–248.

  • Eckart, G. (1996). Sprachtraumata in den Texten Wolfgang Hilbigs. Washington DC.

  • Fühmann, F. (1976). Ernst Theodor Wilhelm Amadeus Hoffmann. Ein Rundfunkvortrag. Radio DDRII.

  • Fühmann, F. (1979). Fräulein Veronika Paulmann aus der Pirnaer Vorstadt oder Etwas über das Schauerliche bei E.T.A. Hoffmann. Rostock, p. 23.

  • Gärtner, M. (2001). Bibliothek deutscher Klassiker. In: Weimarer Klassik in der ära Honecker. Wien.

  • Gaskill, H., McPherson, K., & Barker, A. (Eds.) (1990). Neue Ansichten. The Reception of Romanticism in the Literature of the GDR. Amsterdam.

  • Goodbody, A. (1990). The Romantic Landscape in Recent GDR Poetry: Wulf Kirsten and Volker Braun. In: Neue Ansichten.

  • Haase, H. et al. (1986). Die SED und das kulturelle Erbe. Orientierungen, Errungenschaften, Probleme. Berlin.

  • Herzinger, R. (1999). Rauberzug im Bürgertum. In: Die Zeit, no. 30, 1999. http://www.zeus.zeit.de/text/archiv/1999/30/199930.moderne_xml.

  • Hilbig, W. (1979). abwesenheit. Gedichte. Frankfurt/M.

    Google Scholar 

  • Hilbig, W. (1989). Eine Übertragung. Frankfurt/M.

  • Hilbig, W. (1991). Alte Abdeckerei. Frankfurt/M.

    Google Scholar 

  • Hilbig, W. (1992a). Aufbrüche. Erzählungen. Frankfurt/M.

  • Hilbig, W. (1992b). Zwischen den Paradiesen. Prosa, Lyrik. Mit einem Essay von Adolf Endler. Leipzig.

  • Hilbig, W. (1993). “Ich”. Roman. Frankfurt/M.

  • Hilbig, W. (1994a). Der Mythos ist irdisch. Für Franz Fühmann zum 60. Geburtstag (1982). In U. Wittstock (Ed.) Wolfgang Hilbig. Materialien zu Leben und Werk. Frankfurt/M, pp. 30–37.

  • Hilbig, W. (1994b). Die Abwesenheit als Orte der Poesie. Gespräch mit Wolfgang Hilbig. In: ndl, Vol. 42(5), p. 9.

  • Hilbig, W. (1994c). Zeit ohne Wirklichkeit’. Ein Gespräch mit Harro Zimmermann. In: Text + Kritik, Heft 123 (“Wolfgang Hilbig”), July 1994.

  • Hilbig, W. (1994d). Die Kunde von den Bäumen. Frankfurt/M.

  • Hilbig, W. (1994e). Die Territorien der Seele. In: Die Arbeit an den Öfen. Erzählungen. Berlin.

  • Hilbig, W. (1994f). Selbstvorstellung anlässlich der Aufnahme in die Deutsche Akademie für Sprache und Dichtung. In: Wolfgang Hilbig. Materialien zu Leben und Werk, pp. 11–13.

  • Hilbig, W. (1994g). Unfähigkeit zur Anonymität. Rede zum Brüder-Grimm-Preis 1983. In: Wolfgang Hilbig. Materialien zu Leben und Werk.

  • Hilbig, W. (1994h). Der Blick von unten. In: Wolfgang Hilbig. Materialien zu Leben und Werk.

  • Hilbig, W. (1995). Abriß der Kritik. Frankfurt/M.

  • Hilbig, W. (1997). Erzählungen. Frankfurt/M, p. 40.

  • Hilbig, W. (2000a). Meine Lehrjahre (6). Wolfgang Hilbig, Schriftsteller. In: Die Zeit – Chancen. http://www.zeit.de/archiv/2000/24/200024.c-seriehilbig_xml.

  • Hilbig, W. (2000b) Das Provisorium. Frankfurt/M.

  • Hilbig, W. (2002). Ich komme aus dem Wald. Wolfgang Hilbig über seine Schreibanfänge in der DDR, Erfahrungen nach der übersiedlung in den Westen und die Abneigung, ein Arbeiterschriftsteller genannt zu werden – ein Gespräch mit dem diesjährigen Büchner-Preisträger. In: Berliner Zeitung, no. 250, 26 October 2002, p. 5.

  • Hilbig, W. (2004a). Prosa meiner Heimatstraße. Warmbronn.

  • Hilbig W. (2004b). Die Abwesenheit als Orte der Poesie. Gespräch mit Wolfgang Hilbig. In: ndl, Vol. 42/5, p. 13.

  • Hilbig, W. (1997). Die Angst vor Beethoven. In: Wolfgang Hilbig, Erzählungen.

  • Jaak de Vos (1990). Du knüpfest zwischen Nationen/Aus noch getrennten, fernen Zonen/Ein heiliges, geweihtes Band. Novalis und Hölderlin in der Lyrik der ehemaligen DDR. In: E. Tunner (Ed.) Romantik- eine Lebenskräftige Krankheit: Ihre literarischen Nachwirkungen in der Moderne. Amsterdam, p. 96.

  • Knittel, A. P. (2003). Zwischen Faust-Puppenspielen und Eichendorff-Rezeption in der DDR In: Aurora. http://www.iasl.uni-muenchen.de/rezensio/liste/knittel.html.

  • Leeder, K. (1990). Towards a Profane Hölderlin: Representations and revisions of Hölderlin in some GDR Poetry. In: Neue Ansichten.

  • Loescher, J. (2004). Mythos, Macht und Kellersprache. Wolfgang Hilbigs Prosa im Spiegel der Nachwende. Amsterdam.

  • Luise-Bott, M. (2002). Urwörter der Moderne. Eine Annäherung an das Werk von Wolfgang Hilbig. In: Literarisches Feature (60 Min.), WDR, 22 October 2002 (pp. 1–40). Redaktion: Imke Wallefeld.

  • Pfeiffer, J. (1995). Wolfgang Hilbig’s Roman ‹Ich’ und die Tradition des romantischen Künstlerromans. http://www.home.ph-freiburg.de/pfeiffer/hilbig.htm.

  • Reid, J. H. (1990). Writing taboos. The new East German literature. Oxford.

  • Saab, K. (1994). Die DDR-Literatur hatte völlig resigniert. Über Schreckfälscher und Flaschensammler. Ein Gespräch mit Wolfgang Hilbig. In: Wolfgang Hilbig. Materialien zu Leben und Werk, pp. 222–228.

  • Schulze, I. (2002). Was Herr Voland in Meuselwitz machte. Für Wolfgang Hilbig, eine ernste Zuschrift aus Anlass des Büchner-Preises. In: Süddeutsche Zeitung, no. 103, 4/5 May 2002.

  • Zimmermann, H. (1994). Wolfgang Hilbig. In: H. L. Arnold (Ed.) Kritisches Lexikon zur deutschsprachigen Gegenwartsliteratur. München.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Alan Corkhill.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Corkhill, A. Wolfgang Hilbig’s appropriation of romantic discourse. Neophilologus 92, 93–107 (2008). https://doi.org/10.1007/s11061-007-9044-1

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11061-007-9044-1

Keywords

Navigation