Abstract
This article considers the possibility of articulating a renewed understanding of the principle of political idealism on the basis of Edmund Husserl’s phenomenology. By taking its point of departure from one of the most interesting political applications of Husserl’s phenomenological method, the ordoliberal tradition of the so-called Freiburg School of Economics, the article raises the question of the normative implications of Husserl’s eidetic method. Contrary to the “static” idealism of the ordoliberal tradition, the article proposes that the phenomenological concept of political idealism ought to be understood as a fundamentally dynamic principle. As opposed to the classical understanding of political idealism as the implementation of a particular normative model—political utopianism—the phenomenological reformulation of this idea denoted a radically critical principle of self-reflection that can only be realized on the basis of perpetual renewal. In order to illustrate this point, the article considers Husserl’s distinction between two types of ideals of perfection, the absolute and the relative, and argues for their relevance for political philosophy.
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Notes
See especially Foucault (2010), 103–105.
See, for instance, Jürgen Habermas’ (2013) recent contribution in the journal Social Europe.
Foucault (2010).
This point is also discussed by Held (2007).
In regard to the question of the political implications of Husserl’s phenomenology, Karl Schuhmann’s (1988) Husserls Staatsphilosophie may be considered the most thorough analysis. As the title of his work indicates, however, Schuhmann focuses primarily on the role of the state and governance in Husserl’s own writings, for instance, by tackling Husserl’s own descriptions of the “archontic role” of philosophy within the political domain. In this regard, Natalie Depraz (1995) provides a more structural argument on the political consequences of Husserl’s phenomenological method that also has affinities with the argument presented in this paper. Other central contributions to the topic include Drummond (2000), Gniazdowski (2004), Hart (1992) and Held (2007).
Engels (1901: 17).
On the classic distinction between realism and idealism in international relations, see Carr (2001).
Husserl (1988a) HuaXXVII: 4.
Husserl (1988a) HuaXXVII: 122.
“Nie habe ich in 30 Jahren eine solche Hörerschaft gehabt, von solchem Hunger nach Idealen getrieben […] und von solchem Haß gegen alle Phrase, gegen alles und jedes Scheinwesen.” Husserl’s letter to Hocking, July 3, 1920, quoted in Husserl (1988a) HuaXXVII: xiii.
Husserl (1988a) HuaXXVII: 3.
Husserl (2004) HuaXXXVII: 58.
“Der Empirist Hobbes betätigt sich, ohne dass er sich selbst versteht, hier als Idealist. Er konstuiert reine, überempirische Ideen.“ Husserl (2004) HuaXXXVII: 57.
Husserl (1976) HuaVI: 52.
Husserl also speaks of “our present situation” (unsere Gegenwartssituation). Husserl (1976) HuaVI: 8, 16.
Plato, Phaedr. 247c.
See, for instance, Husserl (1950) HuaIII: 48ff.
Husserl (Husserl 1919) F I 40/58b.
“Der platonische Idealismus brach durch die voll bewußte Entdeckung der “Idee” und der Approximation die Bahn des logischen Denkens, der “logischen” Wissenschaft, der rationalen. Ideen wurden gefaßt als Urbilder, an denen alles Singuläre Anteil hat, mehr oder minder “ideal” denen es sich annähert, die es mehr oder minder voll realisiert, die zu den Ideen gehörigen reinen Ideenwahrheiten als die absoluten Normen für alle empirischen Wahrheiten.” Husserl (1976) HuaVI: 291.
Plato, Phaedo 79a.
“Es ist also nicht ein zufälliger, sondern not-wendiger Zusammenhang, der sich in der historischen Tatsache ausspricht, dass Platon nicht nur der Entdecker der Idee <ist>, sondern in eins damit der Entdecker jenes neuen Typus universeller Weltanschauung, Weltphilosophie, den wir als teleologischen Idealismus bezeichnet haben.” F I 40/43a.
“Die jeweils historisch wirkliche Philosophie ist der mehr oder minder gelungene Versuch, die leitende Idee der Unendlichkeit und dabei sogar Allheit der Wahrheiten zu verwirklichen.” Husserl (1976) HuaVI: 338.
Husserl (1959) HuaVIII:201.
Husserl (1985) HuaXXIV: 30.
Husserl (1976) HuaVI: 320.
As Socrates says to Phaedrus, one should attribute the title “wise” (sophos) only to God, whereas human beings are merely worthy of being referred to as “lovers of wisdom” (philosophos) in the sense of God-like spectators (Phaedrus, 278d). This idea is also developed by Aristotle (1988) in his Nicomachean Ethics, X.7 1177b31–1178a8.
Plato, Rep. 501a.
“Denn die naturgemäße Konsequenz seines entworfenen Staatsideals ist es, daß nicht nur für irgendeine Polis, sondern für die ganze in Einheit kulturschaffender Gemeinschaftsbeziehungen stehende Menschheit eine absolute Norm der Vernunft bestehe, daß sie sich, wenn sie zu einer wahren und echten Menschheit werden soll, organisieren muß zu einer von autonomer Vernunft und der Vernunft in der objektivierten Form echter universaler Philosophie geleiteten Menschheit.” Husserl (1988a) HuaXXVII: 87. As Depraz (1995), 11) points out, Husserl also speaks of a “universal ethical epoche” (cf. Husserl (1959) HuaVIII:319), which she reads in terms of an acquiring of a non-ideological standpoint for a political community.
Plato, Resp. 592b.
Aristotle (1988), Nic. Eth. 1135a4-5.
On the ideal self, see e.g. HuaXIV: 174ff.
Husserl (1988a) HuaXXVII: 33ff.
Husserl (1988b) HuaXXVIII: 221.
“H]andle nur nach derjenigen Maxime, durch die du zugleich wollen kannst, daß sie ein allgemeines Gesetz werde.” Kant (1998), Akad.-A IV, 421.
Husserl (1988a) HuaXXVII: 36.
“Er ist Subjekt und zugleich Objekt seines Strebens, das ins Unendliche werdende Werk, dessen Werkmeister er selbst ist.“ Husserl (1988a) HuaXXVII: 37.
Husserl (1988a) HuaXXVII: 20.
On the ideal ethical self as an”infinite task”, see HuaXIV: 174.
Husserl (1988a) HuaXXVII: 38.
Husserl (2004) HuaXXXVII: 320.
Husserl (1959) HuaVIII:200.
“Endlich auch der edle Politiker, der seine Seligkeit dann findet, an der Ordnung sozialer Gemeinschaft nach den für sie maßgebenden besonderen Idealen erhaltend und gestaltend zu arbeiten […]” Husserl (1986) HuaXXV: 289.
See Husserl’s letter to his son in Schuhmann (1988, 18–19).
This statement is quoted in HuaXXIX: xx.
Baudrillard (1988, 73).
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Miettinen, T. Phenomenology and political idealism. Cont Philos Rev 48, 237–253 (2015). https://doi.org/10.1007/s11007-015-9321-9
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