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62-jähriger Patient mit lageabhängiger Dyspnoe nach einseitiger Pneumektomie

62-year old male patient with position-depending dyspnoe after hemipneumectomia

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Zusammenfassung

Hintergrund

Das Platypnea-Orthodeoxie-Syndrom mit zugrundeliegendem interatrialem Shunt und rechts-links Shunt ist eine seltene Ursache und bedarf einer differentierten Abklärung.

Fallbeschreibung

Berichtet wird über einen 62-jährigen Patienten mit seit 6 Monaten progredienter Dyspnoe (NYHA III) im Stehen und Belasten bei Beschwerdelinderung im Liegen. Vorbekannt ist eine Pneumektomie rechts im Rahmen eines Karzinoms. Es zeigt sich ein pulsoxymetrisch gemessener Sättigungsabfall von 97 auf 68 % beim Aufrichten. Echokardiographisch konnte ein persistierendes Foramen ovale (PFO) und Vorhofseptumaneurysma mit kontinuierlichen rechts-links Shunt nachgewiesen werden. Nach Ausschluss weiterer Grunderkrankungen erfolgte ein interventioneller Verschluss des PFO, welches zu einer prompten Symptombesserung und Anstieg der Belastbarkeit (NYHA I) führte.

Schlussfolgerung

Bei klinischem Verdacht auf ein Platypnea-Orthodeoxie-Syndrom mit typischer Anamnese sollte eine echokardiographische Untersuchung zum Nachweis eines interatrialen Shunts durchgeführt werden. Diese Form der Erkrankung spricht nur bedingt auf eine medikamentöse Therapie an und ist mittels Verschluss des interatrialem Shunts effektiv behandelbar.

Summary

Background

Dyspnoe is a symptom with a huge differential diagnostic spectrum. According to patients hemodynamic, acute forms can be caused by myocardial infarction, pulmonary embolism, pulmonary edema and heart rhythm disturbances while chronic forms can be caused by restrictive myocardial and pericardial diseases, hematooncological diseases, orthopedic deformations and chronic pulmonary diseases. The platypnea-orthodeoxia syndrom with underlying interatrial connection is a rare cause and need a special diagnostic work-up.

Case report

A 62-year old male patient with previously known pneumectomy on right side due to underlying cancer presented with a 6-months history of increasing dyspnoe (NYHA III) on exertion and upright position. The pysical examination just revealed a lack of ventilation on right side. The saturation drops from 97 % in supine position to 68 % in upright position. Transesophageal echocardiography revealed a compressed right atrium with a persisted foramen ovale (PFO) and atrial septal aneurysm resulting in a right-left shunt. After completing diagnostic work-up and excluding other possible causes for dyspnoe an interventional closure of interatrial connection was performed. Subsequently the symptoms of the patients resolved (NYHA I).

Conclusion

The Platypnea-Orthodeoxia-Syndrome isa rare cause of dyspoe. The diagnosis can be made by echocardiography. Medical treatment of such disease is of less success, thus a closure of interatrial connection is recommended.

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Correspondence to Ibrahim Akin.

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Akin, E., Krüger, U., Braun, P. et al. 62-jähriger Patient mit lageabhängiger Dyspnoe nach einseitiger Pneumektomie. Wien Med Wochenschr 164, 372–376 (2014). https://doi.org/10.1007/s10354-014-0303-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-014-0303-z

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