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Entzündlich-rheumatische Erkrankungen als Risikofaktoren für Osteoporose

Inflammatory rheumatic diseases as a risk for osteoporosis

  • Leitthema
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Gynäkologische Endokrinologie Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

Osteoporose und Fragilitätsfrakturen sind in der Allgemeinbevölkerung häufig. Im Alter von 50 Jahren haben Frauen ein Lebenszeitrisiko von ca. 50 %, eine Fragilitätsfraktur zu erleiden, bei Männern beträgt dieses etwa 20 %. Verschiedene Faktoren können dieses Risiko erhöhen, darunter entzündlich-rheumatische Erkrankungen.

Fragestellung und Methode

Aufgrund der vorhandenen Literatur wird eine Übersicht über den Einfluss wichtiger entzündlich-rheumatischer Erkrankungen auf die Entwicklung einer Osteoporose und osteoporotischer Frakturen gegeben.

Ergebnisse

Am besten belegt ist die erhöhte Prävalenz der Osteoporose und der Fragilitätsfrakturen für die rheumatoide Arthritis und die ankylosierende Spondylitis. Für andere entzündlich-rheumatische Erkrankungen ist die Literatur spärlich. Da Untersuchungen jedoch zeigen, dass pro-inflammatorische Zytokine eine wichtige Rolle im Knochenmetabolismus spielen, ist davon auszugehen, dass entzündliche Erkrankungen ein erhöhtes Risiko für Osteoporose und Fragilitätsfrakturen darstellen. Kompliziert wird die Situation zusätzlich durch die oft vorliegenden Komorbiditäten, welche den Knochen unabhängig von der Entzündung beeinflussen können, sowie durch medikamentöse Therapien, insbesondere Steroide.

Schlussfolgerung

Bei Vorliegen einer entzündlich-rheumatischen Erkrankung sollte an das Vorliegen einer Osteoporose gedacht und allenfalls entsprechende Abklärungen durchgeführt werden. Insbesondere gilt dies für die rheumatoide Arthritis und die ankylosierende Spondylitis sowie für alle Erkrankungen, die seit mehr als 3 Monaten mit systemischen Steroiden behandelt werden.

Abstract

Background

Osteoporosis and fragility fractures are well-known diseases in the general population. At 50 years of age, there is a remaining lifetime risk of approximately 50 % to suffer a fragility fracture for women and 20 % for men. Several factors may increase this risk, in particular inflammatory rheumatic diseases.

Objectives and methods

Based on the existing literature, an overview is given on the influence of important inflammatory rheumatic diseases on the development of osteoporosis and osteoporotic fractures.

Results

The high prevalence of osteoporosis and fragility fractures is well known for rheumatoid arthritis and ankylosing spondylitis, whereas for other inflammatory rheumatic diseases only little information is available in the medical literature. However, research data indicate that pro-inflammatory cytokines play an important role in bone metabolism. Thus, all inflammatory diseases are likely to increase the risk of osteoporosis and fragility fractures. In addition, comorbidities and drug therapies, especially glucocorticoids, often result in bone deterioration independently from the inflammatory process.

Conclusion

In all patients with inflammatory rheumatic diseases, the risk of osteoporosis should be evaluated and screening performed if there are any risk factors. In particular, this holds for patients with rheumatoid arthritis, ankylosing spondylitis, and for patients treated with systemic glucocorticoids for more than 3 months.

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Literatur

  1. Adachi JD, Lau A (2014) Systemic lupus erythematosus, osteoporosis, and fractures. J Rheumatol 41(10):1913–1915

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Brennan SL, Toomey L, Kotowicz MA et al (2014) Rheumatoid arthritis and incident fracture in women: a case-control study. BMC Musculoskelet Disord 15:13

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  3. Bultink IE (2012) Osteoporosis and fractures in systemic lupus erythematosus. Arthritis Care Res (Hoboken) 64(1):2–8

    Article  Google Scholar 

  4. Cauley JA, Danielson ME, Boudreau RM et al (2007) Inflammatory markers and incident fracture risk in older men and women: the Health Aging and Body Composition Study. J Bone Miner Res 22(7):1088–1095

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Coulson KA, Reed G, Gilliam BE et al (2009) Factors influencing fracture risk, T score, and management of osteoporosis in patients with rheumatoid arthritis in the Consortium of Rheumatology Researchers of North America (CORRONA) registry. J Clin Rheumatol 15(4):155–160

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. D’Epiro S, Marocco C, Salvi M et al (2014) Psoriasis and bone mineral density: implications for long-term patients. J Dermatol 41(9):783–787

    Article  Google Scholar 

  7. Del Puente A, Esposito A, Parisi A et al (2012) Osteoporosis and psoriatic arthritis. J Rheumatol Suppl 89:36–38

    Article  Google Scholar 

  8. Donnelly S, Doyle DV, Denton A et al (1994) Bone mineral density and vertebral compression fracture rates in ankylosing spondylitis. Ann Rheum Dis 53(2):117–121

    Article  PubMed Central  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. El Maghraoui A, Rezqi A, Mounach A et al (2010) Prevalence and risk factors of vertebral fractures in women with rheumatoid arthritis using vertebral fracture assessment. Rheumatology (Oxford) 49(7):1303–1310

  10. Gullick NJ, Scott DL (2011) Co-morbidities in established rheumatoid arthritis. Best Pract Res Clin Rheumatol 25(4):469–483

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Heberlein I, Demary W, Bloching H et al (2011) Prophylaxis and treatment of osteoporosis in patients with rheumatoid arthritis (ORA study). Z Rheumatol 70(9):793–798, 800–802

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. http://www.dv-osteologie.org/dvo_leitlinien/dvo-leitlinie-2009. Zugegriffen: 05. Okt. 2014

  13. http://www.iscd.org/official-positions/2013-iscd-official-positions-adult/. Zugegriffen: 05. Okt. 2014

  14. Klingberg E, Geijer M, Göthlin J et al (2012) Vertebral fractures in ankylosing spondylitis are associated with lower bone mineral density in both central and peripheral skeleton. J Rheumatol 39(10):1987–1995

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Klingberg E, Lorentzon M, Göthlin J et al (2013) Bone microarchitecture in ankylosing spondylitis and the association with bone mineral density, fractures, and syndesmophytes. Arthritis Res Ther 15(6):R179

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  16. Loucks J, Pope JE (2005) Osteoporosis in scleroderma. Semin Arthritis Rheum 34(4):678–682 (Review)

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Mak A, Lim JQ, Liu Y et al (2013) Significantly higher estimated 10-year probability of fracture in lupus patients with bone mineral density comparable to that of healthy individuals. Rheumatol Int 33(2):299–307

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Omair MA, Pagnoux C, McDonald-Blumer H, Johnson SR (2013) Low bone density in systemic sclerosis. A systematic review. J Rheumatol 40(11):1881–1890

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Pasco JA, Kotowicz MA, Henry MJ et al (2006) High-sensitivity C-reactive protein and fracture risk in elderly women. JAMA 296(11):1353–1355

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Pedreira PG, Pinheiro MM, Szejnfeld VL (2011) Bone mineral density and body composition in postmenopausal women with psoriasis and psoriatic arthritis. Arthritis Res Ther 13(1):R16

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  21. Riesco M, Manzano F, Font P et al (2013) Osteoporosis in psoriatic arthritis: an assessment of densitometry and fragility fractures. Clin Rheumatol 32(12):1799–1804

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Schett G, Kiechl S, Weger S et al (2006) High-sensitivity C-reactive protein and risk of nontraumatic fractures in the Bruneck study. Arch Intern Med 166(22):2495–2501

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Schett G, Saag KG, Bijlsma JW (2010) From bone biology to clinical outcome: state of the art and future perspectives. Ann Rheum Dis 69(8):1415–1419

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Singh HJ, Nimarpreet K, Ashima et al (2013) Study of bone mineral density in patients with ankylosing spondylitis. J Clin Diagn Res 7(12):2832–2835

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  25. Targownik LE, Bernstein CN, Leslie WD (2014) Risk factors and management of osteoporosis in inflammatory bowel disease. Curr Opin Gastroenterol 30(2):168–174

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Vis M, Haavardsholm EA, Bøyesen P et al (2011) High incidence of vertebral and non-vertebral fractures in the OSTRA cohort study: a 5-year follow-up study in postmenopausal women with rheumatoid arthritis. Osteoporos Int 22(9):2413–2419

    Article  PubMed Central  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Vosse D, Landewé R, Heijde D van der et al (2009) Ankylosing spondylitis and the risk of fracture: results from a large primary care-based nested case-control study. Ann Rheum Dis 68(12):1839–1842

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Wan YN, Zhang L, Wang YJ et al (2014) Association between systemic sclerosis and bone mineral density based on twelve observational studies. Int J Rheum Dis

  29. Yee CS, Crabtree N, Skan J et al (2005) Prevalence and predictors of fragility fractures in systemic lupus erythematosus. Ann Rheum Dis 64(1):111–113

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  30. Zhu TY, Griffith JF, Au SK et al (2014) Bone mineral density change in systemic lupus erythematosus: A 5-year Followup Study. J Rheumatol 41(10):1990–1997

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. D.P. Frey gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Frey, D. Entzündlich-rheumatische Erkrankungen als Risikofaktoren für Osteoporose. Gynäkologische Endokrinologie 13, 28–32 (2015). https://doi.org/10.1007/s10304-014-0646-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10304-014-0646-y

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