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Videogestütztes landesweites Reanimationstraining

Evaluation des Lernerfolgs bei 2642 Schülern in Südtirol

Video-based region-wide resuscitation training

Evaluation of the learning outcomes of 2642 pupils in South Tyrol

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Zusammenfassung

Hintergrund

Beim Outcome des plötzlichen Herztodes gibt es seit 20 Jahren keine wesentliche Veränderung. Alle weltweit unternommenen Bemühungen und Verbesserungen in der Patientenversorgung bei Herz-Kreislauf-Stillstand fruchten umso mehr, je häufiger und früher eine Reanimation durchgeführt wird. Deshalb wird vermehrt versucht, die Laienhelferquoten zu erhöhen. Ein Ansatz ist Reanimationsunterricht in Schulen, wie im vorliegenden Fall in Südtirol.

Material und Methoden

Über einen Zeitraum von 15 Monaten wurden die Reanimationskenntnisse von 2642 Schülern aus 159 Klassen in 32 Schulen in 21 Städten im Alter von 12 bis 13 Jahren vor und 4 Wochen bzw. 8 Monate nach einem videogestützten Reanimationstraining mit MiniAnne® in der Schule anhand eines validierten Fragebogens erhoben. Dieser enthielt 15 Fragen zu den Kategorien Rechtliche Grundlagen, Reagieren im Notfall, Durchführung der Herz-Lungen-Wiederbelebung und Spezielle Aspekte der Reanimation.

Ergebnisse

In den Kategorien Reagieren im Notfall und Durchführung der Herz-Lungen-Wiederbelebung antworteten die Schüler nach 4 Wochen mit Ausnahme von 2 Fragen zu 78,1–96,3 % richtig. Ein signifikanter Lerneffekt (p < 0,0001; McNemar-Test) war fast bei allen Fragen vorhanden, bei den Mädchen stärker als bei den Jungen (p = 0,0073; Mann-Whitney-Test). Auch nach dem Training schnitten die Schüler mit vorhergegangenem Erste-Hilfe-Kurs besser (11,2 Punkte) ab als die, die noch keinen Kurs besucht hatten (10,9 Punkte; p = 0,0041; Kruskal-Wallis-Test). Der Lerneffekt war nach 8 Monaten stabil.

Schlussfolgerung

Aufgrund differenzierter Ergebnisse bei den Lernfortschritten wurden Lehr- und Befragungsmaterial kritisch begutachtet. Detailverbesserungen sind nötig und einfach umsetzbar. Gerade deshalb ist Laienunterrichtung in der Schule das einfachste qualitätssichernde Mittel, Reanimationskenntnisse flächendeckend und zuverlässig zu verbreiten. Die Einführung eines verpflichtenden Curriculums in Schulen erscheint sinnvoll und notwendig.

Abstract

Background

The outcome of cardiac arrest has not changed substantially for 20 years. All worldwide efforts and medical improvements in the care of heart attack victims show that the earlier and more often cardiopulmonary resuscitation (CPR) is performed, the better the survival. Therefore, it is important to increase the rates of bystander CPR. One way to achieve this is to teach CPR at school as it is described in the following case in South Tyrol.

Methods

Over a period of 15 months, the theoretical knowledge concerning CPR was surveyed using a validated written test in 2642 12- and 13-year-old school children from 159 classes at 32 schools in 21 cities before and 4 weeks and 8 months, respectively, after video-supported CPR training with MiniAnne® at school. The test included 15 items concerning the categories “legal principles”, “how to react in an emergency”, “implementation of CPR”, and “special aspects of resuscitation”.

Results

The questions “how to react in an emergency” and “implementation of CPR” were answered correctly by 78.1–96.3 % after 4 weeks except 2 questions. A significant learning effect (p < 0.0001; McNemar) was seen for almost every question, which was more pronounced in the girls’ group than in the boys’ group (p = 0.0073; Mann and Whitney). After the training, those having had a first aid course prior to the training still performed better (11.2 points) than those without a prior course (10.9 points; p = 0.0041; Kruskal–Wallis). The learning effect was stable after 8 months.

Conclusion

According to the differing results, teaching and investigation material were critically evaluated. Some improvements are necessary and are easily realizable. Thus, lay-teaching at school is the most simple and efficient instrument to import knowledge reliably and to a large group of people. The introduction of a mandatory curriculum appears to be reasonable and necessary.

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Literatur

  1. Abe T, Tokuda Y, Cook EF, Abbate A (2011) Time-based partitioning model for predicting neurologically favorable outcome among adults with witnessed bystander out-of-hospital CPA. PLoS One 6:e28581

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  2. Berdowski J, Berg RA, Tijssen JGP, Koster RW (2010) Global incidences of out-of-hospital cardiac arrest and survival rates: systematic review of 67 prospective studies. Resuscitation 81:1479–1487

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Berufsverband deutscher Anästhesisten „100 Pro Reanimation“. http://www.einlebenretten.de/. Zugegriffen: 25.04.2013

  4. Bohn A, Aken HK van, Möllhoff T et al (2012) Teaching resuscitation in schools: annual tuition by trained teachers is effective starting at age 10. A four-year prospective cohort study. Resuscitation 83:619–625

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Breckwoldt J (2009) Starting at school. Notfall Rettungsmed 12:39–44

    Article  Google Scholar 

  6. Brennan RT, Braslow A (1998) Are we training the right people yet? A survey of participants in public cardiopulmonary resuscitation classes. Resuscitation 37:21–25

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Cave DM, Aufderheide TP, Beeson J et al (2011) Importance and implementation of training in cardiopulmonary resuscitation and automated external defibrillation in schools: a science advisory from the American Heart Association. Circulation 123:691–706

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Chamberlain DA, Hazinski MF (2003) Education in resuscitation. Resuscitation 59:11–43

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. German Resusciation Council (2012) Ausbildungskonzept für einen Reanimationsunterricht innerhalb der Schul-Curricula in Deutschland. Mai 2013. German Resusciation Council, Köln. http://www.grc-org.de/mitteilungen. Zugegriffen: 25.05.2013

  10. Gräsner J-T, Wnent J, Gräsner I et al (2012) Einfluss der Basisreanimationsmaßnahmen durch Laien auf das Überleben nach plötzlichem Herztod. Notfall Rettungsmed 15:593–599

    Article  Google Scholar 

  11. Handley AJ, Koster R, Monsieurs K et al (2006) Lebensrettende Basismaßnahmen für Erwachsene und Verwendung automatisierter externer Defibrillatoren. Notfall Rettungsmed 9:10–25

    Article  Google Scholar 

  12. Hoetzel J, Breckwoldt J, Dirks B et al (2010) Assessment of CPR skills of 7th graders by a standardized, age adjusted questionnaire. Abstracts of Oral and Poster Presentations at the Tenth Congress of the European Resuscitation Council, ERC Congress. Resuscitation 81:100

    Article  Google Scholar 

  13. Holmberg M, Holmberg S, Herlitz J (2000) Effect of bystander cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest patients in Sweden. Resuscitation 47:59–70

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Isbye DL, Rasmussen LS, Ringsted C, Lippert FK (2007) Disseminating cardiopulmonary resuscitation training by distributing 35 000 personal manikins among school children. Circulation 116:1380–1385

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Jones I, Whitfield R, Colquhoun M et al (2007) At what age can schoolchildren provide effective chest compressions? An observational study from the Heartstart UK schools training programme. BMJ 334:1201–1203

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  16. Lester C, Donnelly P, Weston C, Morgan M (1996) Teaching schoolchildren cardiopulmonary resuscitation. Resuscitation 31:33–38

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Lindner TW, Søreide E, Nilsen OB et al (2011) Good outcome in every fourth resuscitation attempt is achievable – an Utstein template report from the Stavanger region. Resuscitation 82:1508–1513

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Lorem T, Palm A, Wik L (2008) Impact of a self-instruction CPR kit on 7th graders‘ and adults‘ skills and CPR performance. Resuscitation 79:103–108

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Nolan JP, Soar J, Zideman DA et al (2010) European Resuscitation Council Guidelines for Resuscitation 2010. Section 1. Executive summary. Resuscitation 81:1219–1276

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Plant N, Taylor K (2012) How best to teach CPR to schoolchildren: a systematic review. Resuscitation 84:415–421

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Skorning M (2008) Basisreanimation leichter gemacht! Check-Call-Compress. GMS Z Med Ausbd 25. http://www.egms.de/static/en/journals/zma/2008-25/zma000544.shtml. Zugegriffen: 25.04.2013

  22. Soar J, Monsieurs K, Ballance J et al (2010) Unterrichtsprinzipien zur Wiederbelebung. Notfall Rettungsmed 13:723–736

    Article  Google Scholar 

  23. Stiell I, Nichol G, Wells G et al (2003) Health-Related quality of life is better for cardiac arrest survivors who received citizen cardiopulmonary resuscitation. Circulation 108:1939–1944

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Waalewijn RA, Vos R de, Tijssen JGP, Koster RW (2001) Survival models for out-of-hospital cardiopulmonary resuscitation from the perspectives of the bystander, the first responder, and the paramedic. Resuscitation 51:113–122

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Wiese CHR, Wilke H, Bahr J, Graf BM (2008) Practical examination of bystanders performing Basic Life Support in Germany: a prospective manikin study. BMC Emerg Med 8:14

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  26. Wilson E, Brooks B, Tweed WA (1983) CPR skills retention of lay basic rescuers. Ann Emerg Med 12:482–484

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Danksagung

Unser Dank gilt den Mitarbeitern des Landesrettungsvereins Weißes Kreuz Onlus für das Verteilen und Einholen der Fragebögen und die maschinelle Einlesung der PP-Fragebögen (mittels der Software Formpro 2.5) und den Lehrern und Schülern der teilnehmenden Schulen in Südtirol. Herrn Florian Pilz möchten wir für seine konzeptionelle Arbeit am Fragebogen danken. Nicht zuletzt gebührt den italienischen Bürgern großer Dank, die durch ihre Spenden die Hälfte des „Projekts MiniAnne®“ finanzierten. Wir danken Ulrich Müller für die kritische Durchsicht des Manuskripts.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. A. Müller, J. Breckwoldt, M. Comploi, J. Hötzel, L. Lintner, G. Rammlmair, C. Weiß, U. Kreimeier geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Correspondence to U. Kreimeier.

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Müller, A., Breckwoldt, J., Comploi, M. et al. Videogestütztes landesweites Reanimationstraining. Notfall Rettungsmed 17, 7–16 (2014). https://doi.org/10.1007/s10049-013-1767-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10049-013-1767-x

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