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Hirntumoren im Kindes- und Jugendalter

Brain tumors in childhood and adolescence

  • Leitthema
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Der Onkologe Aims and scope

Zusammenfassung

Hintergrund

In den letzten Jahren wurden in vielen Disziplinen der pädiatrischen Neuroonkologie neue Erkenntnisse generiert. Dazu zählen wichtige Fortschritte zum Verständnis der Biologie von Medulloblastom, Ponsgliom, niedrig- und hochgradigem Gliom, Ependymom, embryonalem Tumor mit mehrschichtigen Rosetten (ETMR) und atypischen teratoiden/rhabdoiden Tumoren (AT/RT), die eine neue Ära klinischer und molekularer Diagnostik sowie Therapie eingeläutet haben.

Methoden

Forschungsergebnisse des deutschen Behandlungsnetzwerks HIT sowie eine selektive Literaturübersicht publizierter Studien aus den letzten 40 Jahren sind die Grundlage dieser Arbeit.

Ergebnisse

Moderne Therapiekonzepte werden, basierend auf dem erweiterten Verständnis der Tumorbiologie, schrittweise in klinische Behandlungsempfehlungen integriert. Aktuelle Therapieansätze werden nach klinischem und biologischem Risiko modifiziert, um so die Langzeittoxizität bei Patienten mit guter Prognose zu reduzieren und ungünstige Heilungsraten in Hochrisikogruppen zu verbessern. Neue bildgebende Verfahren wie die Verfügbarkeit von intraoperativem MRT haben neurochirurgische Operationen begünstigt. Verbesserungen in der Radiotherapieplanung und zunehmende Verfügbarkeit der Protonentherapie schüren Hoffnung auf langfristig verminderte Morbidität nach Bestrahlung. Ein besseres Verständnis der Pathophysiologie der Schäden für die Entwicklung des Gehirns und andere therapieassoziierte Spätfolgen rücken zunehmend in den Fokus der Forschung − mit dem Ziel, Schäden zu mildern und den Kindern Bewältigungsmechanismen bieten.

Schlussfolgerungen

Für die Validierung und Weiterentwicklung der aufgezeigten biologischen und klinischen Aspekte sind auch künftig prospektive Studien im Behandlungsnetzwerk HIT erforderlich.

Abstract

Background

In recent years, new insights into many disciplines of pediatric neuro-oncology have been generated. These include important progress in understanding the biology of medulloblastoma, pontine glioma, low and high-grade glioma, ependymoma, embryonal tumor with multilayered rosettes (ETMR) and atypical teratoid/rhabdoid tumor (AT/RT). This ushered in a new era of clinical and molecular diagnostics and therapy.

Methods

This study is based on the research results of the German treatment network HIT as well as a selective literature review of studies published over the last 40 years.

Results

Modern therapy concepts are gradually becoming integrated into clinical treatment recommendations based on the expanded understanding of tumor biology. Current therapeutic approaches are modified according to the clinical and biological risk in order to reduce the long-term toxicity in patients with a good prognosis and to improve the poor cure rates in high-risk groups. Novel imaging techniques, such as the availability of intraoperative magnetic resonance imaging (MRI) have facilitated neurosurgery. Improvements in radiotherapy planning and the increasing availability of proton beam therapy raise hopes for a long-term decrease in morbidity after irradiation. A better understanding of the pathophysiology of damage to the developing brain and other treatment-related complications are increasingly becoming the focus of research, with the aim of mitigating damage and providing children with coping mechanisms.

Conclusions

The validation and further development of the biological and clinical aspects described are required in future prospective studies within the HIT treatment network.

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Literatur

  1. de Boer AGEM, Verbeek JHAM, van Dijk FJH (2006) Adult survivors of childhood cancer and unemployment: A metaanalysis. Cancer 107(1):1–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Deutsches Kinderkrebsregister (2015) Wichtigste Ergebnisse. http://www.kinderkrebsregister.de/dkkr/ueber-uns/wichtigste-ergebnisse.html. Zugegriffen: 04. Oktober 2016

    Google Scholar 

  3. Evans DGR (2009) Neurofibromatosis type 2 (NF2): A clinical and molecular review. Orphanet J Rare Dis 4(1):16. doi:10.1186/1750-1172-4-16

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Feiden S, Feiden W (2008) WHO-Klassifikation der ZNS-Tumoren: Revidierte Fassung von 2007 mit kritischen Anmerkungen zum „Typing“ und „Grading“ diffuser Gliome (WHO classification of tumours of the CNS: Revised edition of 2007 with critical comments on the typing und grading of common-type diffuse gliomas). Pathologe 29(6):411–421

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Finlay J, da Silva NS, Lavey R et al (2008) The management of patients with primary central nervous system (CNS) germinoma: Current controversies requiring resolution. Pediatr Blood Cancer 51(2):313–316

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Fleming AJ, Chi SN (2012) Brain tumors in children. Curr Probl Pediatr Adolesc Health Care 42(4):80–103

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Fruhwald MC, Biegel JA, Bourdeaut F et al (2016) Atypical teratoid/rhabdoid tumors-current concepts, advances in biology, and potential future therapies. Neuro-Oncology 18(6):764–778

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Gajjar A, Bowers DC, Karajannis MA et al (2015) Pediatric brain tumors: Innovative genomic information is transforming the diagnostic and clinical landscape. J Clin Oncol 33(27):2986–2998

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  9. Helseth A, Mork SJ (1989) Neoplasms of the central nervous system in Norway. III. Epidemiological characteristics of intracranial gliomas according to histology. APMIS 97(6):547–555

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Johann PD, Erkek S, Zapatka M et al (2016) Atypical teratoid/rhabdoid tumors are comprised of three epigenetic subgroups with distinct enhancer landscapes. Cancer Cell 29(3):379–393

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Jones DTW, Hutter B, Jager N et al (2013) Recurrent somatic alterations of FGFR1 and NTRK2 in pilocytic astrocytoma. Nat Genet 45(8):927–932

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  12. Kaatsch P, Rickert CH, Kühl J et al (2001) Population-based epidemiologic data on brain tumors in German children. Cancer 92(12):3155–3164

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Kerbl R, Kurz R, Reiter K (Hrsg) (2016) Checkliste Pädiatrie, 5. Aufl. Thieme, Stuttgart New York (200 Abbildungen)

    Google Scholar 

  14. Korshunov A, Sturm D, Ryzhova M et al (2014) Embryonal tumor with abundant neuropil and true rosettes (ETANTR), ependymoblastoma, and medulloepithelioma share molecular similarity and comprise a single clinicopathological entity. Acta Neuropathol 128(2):279–289

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Lancaster DL, Hoddes JA, Michalski A (2003) Tolerance of nitrosurea-based multiagent chemotherapy regime for low-grade pediatric gliomas. J Neurooncol 63(3):289–294

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Lefkowitz IB, Rorke LB, Packer RJ, Sutton LN, Segal K, Katnick RJ (1987) Atypical teratoid tumor of infancy: definition of an entity. (Abstr) Ann Neurol 22:448

  17. Louis DN, Perry A, Reifenberger G et al (2016) The 2016 World Health Organization Classification of Tumors of the Central Nervous System: A summary. Acta Neuropathol 131(6):803–820

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Mack SC et al (2015) Basic Science of Pediatric Brain Tumors. S 59–67 In Scheinemann K, Bouffett E (2015) Pediatric neuro-onclogy. Springer, Heidelberg

  19. Northcott PA, Pfister SM, Jones DTW (2015) Next-generation (epi)genetic drivers of childhood brain tumours and the outlook for targeted therapies. Lancet Oncol 16(6):e293–e302

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Pajtler KW, Witt H, Sill M et al (2015) Molecular classification of ependymal tumors across all CNS compartments, histopathological grades, and age groups. Cancer Cell 27(5):728–743

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Pomeroy SL, Tamayo P, Gaasenbeek M et al (2002) Prediction of central nervous system embryonal tumour outcome based on gene expression. Nature 415(6870):436–442

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Rickert CH, Paulus W (2001) Epidemiology of central nervous system tumors in childhood and adolescence based on the new WHO classification. Childs Nerv Syst 17(9):503–511

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Schwartzentruber J, Korshunov A, Liu X et al (2012) Driver mutations in histone H3.3 and chromatin remodelling genes in paediatric glioblastoma. Nature 482(7384):226–231

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Stojanov D, Aracki-Trenkic A, Benedeto-Stojanov D (2016) Gadolinium deposition within the dentate nucleus and globus pallidus after repeated administrations of gadolinium-based contrast agents-current status. Neuroradiology 58(5):433–441

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Strahm B, Malkin D (2006) Hereditary cancer predisposition in children: Genetic basis and clinical implications. Int J Cancer 119(9):2001–2006

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  26. Sturm D, Orr BA, Toprak UH et al (2016) New brain tumor entities emerge from molecular classification of CNS-PNETs. Cell 164(5):1060–1072

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Taylor MD, Northcott PA, Korshunov A et al (2012) Molecular subgroups of medulloblastoma: The current consensus. Acta Neuropathol 123(4):465–472

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Wagner S, Benesch M, Berthold F et al (2006) Secondary dissemination in children with high-grade malignant gliomas and diffuse intrinsic pontine gliomas. Br J Cancer 95(8):991–997

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  29. Wilne S, Collier J, Kennedy C et al (2007) Presentation of childhood CNS tumours. A systematic review and meta-analysis. Lancet Oncol 8(8):685–695

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Witt H, Mack SC, Ryzhova M et al (2011) Delineation of two clinically and molecularly distinct subgroups of posterior fossa ependymoma. Cancer Cell 20(2):143–157

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  31. Wu G, Broniscer A, McEachron TA et al (2012) Somatic histone H3 alterations in pediatric diffuse intrinsic pontine gliomas and non-brainstem glioblastomas. Nat Genet 44(3):251–253

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  32. Zhang J, Wu G, Miller CP et al (2013) Whole-genome sequencing identifies genetic alterations in pediatric low-grade gliomas. Nat Genet 45(6):602–612

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

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Funding

Das Behandlungsnetzwerk HIT wird von der Deutschen Kinderkrebsstiftung gefördert (http://www.kinderkrebsstiftung.de).

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Correspondence to Stefan Rutkowski.

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Interessenkonflikt

S. Rutkowski Rutkowski sitzt im Advisory Board Pädiatrische Onkologie von Novartis Deutschland. B.-O. Juhnke, B. Bison, M.C. Frühwald, R.-D. Kortmann und H. Witt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Juhnke, BO., Bison, B., Frühwald, M.C. et al. Hirntumoren im Kindes- und Jugendalter. Onkologe 22, 908–922 (2016). https://doi.org/10.1007/s00761-016-0127-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00761-016-0127-0

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