Summary
Accidental ingestion and aspiration of hydrocarbons in children are common. Among the various clinical and pathological manifestations of hydrocarbon (HC) poisoning, pneumonitis is the most significant and occurs in up to 40% of children, whereas formation of pneumatoceles is believed to be a rare event. We report two children with HC pneumonitis and pneumatoceles as a reversible complication after ingestion and aspiration of lamp oil with very low viscosity. Patient 1, a 21-month-old boy, started to cough and developed tachypnea, sternal retractions and mild cyanosis immediately after aspiration. Patient 2, a 24-month-old girl, was asymptomatic during the first days after the accident; subsequently, she started to cough and developed fever, dyspnea and chest pain. Chest x-ray and computed tomography revealed multiple patchy infiltrates in both cases; after several days, these confluent infiltrates developed into pneumatoceles. Both children were treated with antibiotics and steroids. They recovered within three and four weeks, respectively, with complete remission of the radiologic abnormalities and had an uneventful follow-up after discharge.
Zusammenfassung
Eine akzidentelle Ingestion und Aspiration von Kohlenwasserstoffen ist im Kindesalter häufig. Unter den verschiedenen klinischen und pathologischen Manifestationen einer Kohlenwasserstoffvergiftung ist die Pneumonie die bedeutendste; sie kommt im Kindesalter in bis zu 40% vor, während eine Pneumatozelenbildung als seltenes Ereignis angesehen wird. Wir berichten über zwei Kinder mit Pneumonie und Pneumatozelenbildung als reversible Komplikation nach Ingestion und Aspiration von Lampenöl sehr niedriger Viskosität. Der erste Patient, ein 21 Monate alter Knabe, entwickelte unmittelbar nach der Aspiration Husten, Tachypnoe, sternale Einziehungen und eine milde Zyanose. Der zweite Patient, ein 24 Monate altes Mädchen, war die ersten Tage nach dem Unfall asymptomatisch; danach begann sie zu husten und zeigte Fieber, Dyspnoe und Brustschmerzen. Thorax-Röntgen und Computertomographie ergaben in beiden Fällen multiple fleckige Infiltrate, die nach einigen Tagen konfluierten und sich zu Pneumatozelen entwickelten. Beide Kinder wurden mit Antibiotika und Steroiden behandelt. Sie erholten sich in 3 bzw. 4 Wochen, zeigten eine komplette Remission der radiologischen Auffälligkeiten und waren in weiterer Folge klinisch unauffällig.
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Thalhammer, G.H., Eber, E. & Zach, M.S. Pneumonitis and pneumatoceles following accidental hydrocarbon aspiration in children. Wien Klin Wochenschr 117, 150–153 (2005). https://doi.org/10.1007/s00508-004-0304-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-004-0304-9