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Frühe Missbrauchserlebnisse bei chronischem Kreuzschmerz

Direkte und mediierte Effekte früher Missbrauchserlebnisse auf verschiedene Schmerzdimensionen chronischer nichtspezifischer Kreuzschmerzen

Childhood abuse experiences and chronic low back pain

Direct and mediated effects of childhood abuse in different pain dimensions of nonspecific chronic low back pain

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Zusammenfassung

Hintergrund

Frühe Missbrauchserlebnisse (FME) in der Kindheit und Jugend werden als Risikofaktor für die Entstehung und Ausbreitung chronischer Schmerzen diskutiert. Ob spezifische Zusammenhänge zwischen FME und unterschiedlichen Schmerzdimensionen bei chronischen nichtspezifischen Kreuzschmerzen [“chronic low back pain“ (CLBP)] bestehen und ob psychische Symptome diese vermitteln, ist nicht bekannt.

Material und Methoden

Mittels Schmerzzeichnung, multidimensionalem Schmerzfragebogen und Schmerzempfindungsskala wurden 103 Personen mit klinisch validiertem CLBP untersucht. Mit dem Childhood Trauma Questionnaire wurden retrospektiv physische, sexuelle und emotionale FME im Kindes- und Jugendalter erfragt. Als mögliche Mediatoren wurden ängstliche, depressive und dissoziative Symptome erfasst.

Ergebnisse

CLBP-Personen mit FME geben im Vergleich zu CLBP-Personen ohne FME höhere Schmerzintensitäten, eine größere Schmerzausbreitung, höhere affektive und sensorische Schmerzempfindungen sowie eine stärkere Beeinträchtigung durch den Schmerz an. In multivariaten Analysen zeigt sich nur ein direkter Zusammenhang von FME mit der Schmerzausbreitung. Ein indirekter – über dissoziative und ängstliche Symptome vermittelter – Zusammenhang besteht zur sensorischen Schmerzempfindung.

Diskussion

Der Einfluss von FME auf CLBP unterscheidet sich zwischen den Schmerzdimensionen, sodass eine differenzierte Betrachtung erforderlich ist. FME scheinen ein Risikofaktor für die räumliche Ausbreitung von Schmerzen bei CLBP-Personen zu sein. Spezifische diagnostische und ggf. therapeutische Angebote bei CLBP mit zusätzlichen Schmerzarealen scheinen indiziert.

Abstract

Background

Physical, sexual and emotional abuse in childhood and adolescence is considered to play a role in the etiology and generalization of chronic pain in adulthood. However, it remains unclear whether abuse is specifically associated with different dimensions of nonspecific chronic low back pain (CLBP) and if these associations are mediated by psychological symptoms.

Material and methods

A total of 103 patients with validated CLBP were assessed by pain drawing, the multidimensional pain questionnaire and the pain experience scale. The childhood trauma questionnaire was used to retrospectively screen for physical, sexual and emotional abuse in childhood and adolescence. Patients were also screened for symptoms of depression, anxiety and dissociation in order to look for possible mediators.

Results

Patients with CLBP who reported childhood abuse showed higher pain intensity, higher spatial extent of pain, higher affective and sensory pain sensation and more pain disability compared to CLBP patients who had not experienced abuse. However, multivariate analyses revealed that only the spatial extent of pain was directly associated with childhood abuse. Furthermore, a significant association between childhood abuse and sensory pain sensation was found to be mediated by symptoms of anxiety and dissociation.

Conclusion

The influence of childhood abuse on CLBP is different for specific pain dimensions; therefore, CLBP should be faced as a complex construct that comprises different dimensions. Childhood abuse is suggested as a risk factor for spreading pain in CLBP persons; therefore, CLBP patients reporting additional pain locations might benefit from diagnostic and therapeutic interventions specific for childhood abuse experiences.

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Literatur

  1. Afari N, Ahumada SM, Wright LJ et al (2014) Psychological trauma and functional somatic syndromes: a systematic review and meta-analysis. Psychosom Med 76:2–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Airaksinen O, Brox JI, Cedraschi C et al (2006) Chapter 4 European guidelines for the management of chronic nonspecific low back pain. Eur Spine J 15:192–300

    Article  Google Scholar 

  3. Andersen TE, Elklit A, Brink O (2013) PTSD symptoms mediate the effect of attachment on pain and somatisation after whiplash injury. Clin Pract Epidemiol Ment Health 17:75–83

    Article  Google Scholar 

  4. Baron RM, Kenny DA (1986) The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: conceptual, strategic, and statistical considerations. J Pers Soc Psychol 51:1173–1182

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Bernstein DP, Stein JA, Newcomb MD et al (2003) Development and validation of a brief screening version of the Childhood Trauma Questionnaire. Child Abuse Negl 27:169–190

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Davis DA, Luecken LJ, Zautra AJ (2005) Are reports of childhood abuse related to the experience of chronic pain in adulthood? A meta-analytic review of the literature. Clin J Pain 21:398–405

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Feuerstein M, Sult S, Houle M (1985) Environmental stressors and chronic low back pain: life events, family and work environment. Pain 22:295–307

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Finestone HM, Stenn P, Davies F et al (2000) Chronic pain and health care utilization in women with a history of childhood sexual abuse. Child Abuse Negl 24:547–556

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Flor H, Rudy TE, Birbaumer N et al (1990) Zur Anwendbarkeit des West Haven-Yale Multidimensional Pain Inventory im deutschen Sprachraum – Daten zur Reliabilität und Validität des MPI-D. Schmerz 4:82–87

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Geisser ME, Roth RS, Bachman JE et al (1996) The relationship between symptoms of post-traumatic stress disorder and pain, affective disturbance, and disability among patients with accident and non-accident related pain. Pain 66:207–214

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Geissner E (1996) Die Schmerzempfindungs-Skala (SES): Handanweisung. Hogrefe, Göttingen

  12. Gerhardt A, Hartmann M, Blumenstiel K et al (im Druck) The Prevalence rate and the role of the spatial extent of pain in nonspecific chronic back pain – a population-based study in the south-west of Germany. Pain Med

  13. Gerhardt A, Hartmann M, Schuller-Roma B et al (2011) The prevalence and type of axis-I and axis-II mental disorders in subjects with non-specific chronic back pain: results from a population-based study. Pain Med 12:1231–1240

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Gerhardt A, Hartmann M, Tesarz J et al (2012) Subgroups of musculoskeletal pain patients and their psychobiological patterns – the LOGIN study protocol. BMC Musculoskelet Disord 13:136

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  15. Heim C, Nemeroff CB (2001) The role of childhood trauma in the neurobiology of mood and anxiety disorders: preclinical and clinical studies. Biol Psychiatry 49:1023–1039

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Hermann C, Buss U, Snaith RP (2011) Hospital Anxiety and Depression Scale – Deutsche Version. Ein Fragebogen zur Erfassung von Angst und Depressivität in der somatischen Medizin. Verlag Hans Huber, Bern

  17. Huck W, Hiller R (2013) „Die Sprache des Schmerzes verstehen“ – Somatoforme Dissoziationen bei Kindern und Jugendlichen. Trauma Gewalt 7:246–255

    Google Scholar 

  18. Kellner M, Muhtz C, Peter F et al (2010) Increased DHEA and DHEA-S plasma levels in patients with post-traumatic stress disorder and a history of childhood abuse. J Psychiatr Res 44:215–219

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Lampe A, Doering S, Rumpold G et al (2003) Chronic pain syndromes and their relation to childhood abuse and stressful life events. J Psychosom Res 54:361–367

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Linton SJ (1997) A population-based study of the relationship between sexual abuse and back pain: establishing a link. Pain 73:47–53

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Nickel R, Egle UT, Hardt J (2002) Are childhood adversities relevant in patients with chronic low back pain? Eur J Pain 6:221–228

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Nijenhuis ER, Spinhoven P, Van Dyck R et al (1998) Degree of somatoform and psychological dissociation in dissociative disorder is correlated with reported trauma. J Trauma Stress 11:711–730

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Raphael KG, Widom CS (2011) Post-traumatic stress disorder moderates the relation between documented childhood victimization and pain 30 years later. Pain 152:163–169

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  24. Spitzer C, Stieglitz R-D, Freyberger HJ (2005) Fragebogen zu Dissoziativen Symptomen (FDS). Ein Selbstbeurteilungsverfahren zur syndromalen Diagnostik dissoziativer Phänomene. Deutsche Adaption der Dissociative Experience Scale (DES) von Bernstein-Carlson und Putnam. Testmanual zur Kurz- und Langform (FDS-20 und FDS). Verlag Hand Huber, Göttingen

  25. Turk DC (2002) A diathesis-stress model of chronic pain and disability following traumatic injury. Pain Res Manag 7:9–19

    PubMed  Google Scholar 

  26. Turk DC, Melzack R (Hrsg) (2011) Handbook of pain assessment. The Guilford Press, New York

  27. Ulirsch JC, Ballina LE, Soward AC et al (2014) Pain and somatic symptoms are sequelae of sexual assault: results of a prospective longitudinal study. Eur J Pain 18:559–566

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Wingenfeld K, Spitzer C, Mensebach C et al (2010) Die deutsche Version des Childhood Trauma Questionnaire (CTQ): Erste Befunde zu den psychometrischen Kennwerten. Psychother Psychosom Med Psychol 60:442–450

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Young Casey C, Greenberg MA, Nicassio PM et al (2008) Transition from acute to chronic pain and disability: a model including cognitive, affective, and trauma factors. Pain 134:69–79

    Article  Google Scholar 

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Danksagung

Die Studie wurde im Rahmen des BMBF-geförderten Forschungsverbunds LOGIN (Förderkennzeichen: 01EC1010A) durchgeführt.

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. S. Leisner, A. Gerhardt, J. Tesarz, S. Janke, G.H. Seidler und W. Eich geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Leisner, S., Gerhardt, A., Tesarz, J. et al. Frühe Missbrauchserlebnisse bei chronischem Kreuzschmerz. Schmerz 28, 600–606 (2014). https://doi.org/10.1007/s00482-014-1487-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-014-1487-2

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