Skip to main content
Log in

Psychologisches Prophylaxetraining zur Bewältigung postoperativer Schmerzen

Langfristige Effekte

Psychological prophylaxis training for coping with postoperative pain

Long-term effects

  • Originalien
  • Published:
Der Schmerz Aims and scope Submit manuscript

An Erratum to this article was published on 03 December 2014

Zusammenfassung

Einleitung

In der vorliegenden Studie wurde der Effekt eines multidimensionalen psychologischen Prophylaxetrainings zur kognitiv-emotionalen Schmerzbewältigung auf den Genesungsverlauf in den ersten 12 Monaten nach einer Operation untersucht. Das Training umfasste die folgenden drei Bausteine: Edukation über Schmerz, Analgesie und psychische Aspekte der Schmerzbewältigung; Schmerzbewältigungstraining und körperzentrierte Entspannungsübungen.

Material und Methoden

Insgesamt 48 männliche Patienten wurden am Tag vor der operativen Korrektur einer Brustwanddeformität, am Entlassungstag sowie 3, 6 und 12 Monate nach der Operation untersucht. Erfasst wurden die Schmerzintensität und Beeinträchtigung durch Schmerzen sowie Schmerzangst, -katastrophisieren und -hypervigilanz. Die Hälfte der Patienten (n = 24) nahm am Tag vor und 1–3 Tage nach der Operation an einem je 1-stündigen Training zur kognitiv-emotionalen Schmerzbewältigung teil.

Ergebnisse

Der Anteil an Patienten mit klinisch relevanten Verbesserungen war in der Prophylaxegruppe signifikant höher als in der Kontrollgruppe. Dies bezog sich auf die Akutschmerzintensität (etwa eine Woche nach der Operation), die Beeinträchtigung durch Schmerzen nach 3 Monaten und die Schmerzangst nach 12 Monaten.

Schlussfolgerung

Ein Wiederansteigen der Schmerzangst nach 12 Monaten zeigte sich nur in der Kontrollgruppe und kann möglicherweise auf die anstehende Operation zur Entfernung des brustwandstabilisierenden Metallimplantats zurückgeführt werden. Das Prophylaxetraining ist daher als Protektivfaktor für den langfristigen Umgang mit Folgen der Operation und späteren Schmerzerlebnissen anzusehen.

Abstract

Introduction

The present study was performed to investigate the effect of multidimensional psychological prophylaxis training focusing on coping with cognitive-emotional pain on recovery within the first 12 months after surgery. The training included the following three components: (1) education about pain, analgesia and psychological aspects of coping with pain, (2) training for coping with pain and (3) body-centered relaxation.

Material and methods

In the study 48 young male patients (surgical correction of a chest malformation) were assessed 1 day before surgery, at discharge and 3, 6 and 12 months postoperatively concerning postoperative pain intensity and pain disability as well as pain anxiety, pain catastrophizing and pain hypervigilance. Additionally, 24 of these patients received training on cognitive-emotional coping with pain 1 day before surgery and 1–3 days after surgery (each session 1 h).

Results

The proportion of patients with clinically relevant improvement was significantly higher in the training group compared to the control group. This was the case for acute pain intensity (approximately 1 week after surgery), pain disability 3 months later and pain anxiety 12 months after surgery.

Conclusion

The resurgence of pain anxiety after 12 months could only be found in the control group and could be due to the upcoming surgical removal of the transsternal metal implant. The prophylaxis training can therefore be seen as a protective factor for long-term management of surgery-related consequences and future pain experiences.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Callaghan P, Li HC (2002) The effect of pre-operative psychological interventions on post-operative outcomes in Chinese women having an elective hysterectomy. Br J Health Psychol 7(Pt 2):247–252

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Devine EC (1992) Effects of psychoeducational care for adult surgical patients: a meta-analysis of 191 studies. Patient Educ Couns 19(2):129–142

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Dimova V, Lautenbacher S (2010) Chronic postoperative pain. Epidemiology and psychological risk factors. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 45(7–8):488–493

  4. Gräwe JS, Mirow L, Bouchard R et al (2010) Einfluss präoperativer Patienteninformationen auf postoperative Schmerzen unter Berücksichtigung individueller Stressverarbeitung. Schmerz 24(6):575–586

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hansen BB (2004) Full matching in an observational study of coaching for the SAT. J Amer Statistical Assoc 99(467):609–618

  6. Hinrichs-Rocker A, Schulz K, Jarvinen I et al (2009) Psychosocial predictors and correlates for chronic post-surgical pain (CPSP) – a systematic review. Eur J Pain 13(7):719–730

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Huber C, Lautenbacher S (2008) Die Bedeutung psychologischer Variablen für den postoperativen Schmerzverlauf. Anästh Intensivmed 49:436–454

    Google Scholar 

  8. Johnston M, Vögele C (1993) Benefits of psychological preparation for surgery: a meta-analysis. Ann Behav Med 15(4):245–256

    Google Scholar 

  9. Kehlet H, Jensen TS, Woolf CJ (2006) Persistent postsurgical pain: risk factors and prevention. Lancet 367(9522):1618–1625

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Khan RS, Ahmed K, Blakeway E et al (2011) Catastrophizing: a predictive factor for postoperative pain. Am J Surg 201(1):122–131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Lautenbacher S, Huber C, Baum C et al (2011) Attentional avoidance of negative experiences as predictor of postoperative pain ratings and consumption of analgesics: comparison with other psychological predictors. Pain Med 12(4):645–653

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Lautenbacher S, Huber C, Kunz M et al (2009) Hypervigilance as predictor of postoperative acute pain: its predictive potency compared with experimental pain sensitivity, cortisol reactivity, and affective state. Clin J Pain 25(2):92–100

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Lautenbacher S, Huber C, Schofer D et al (2010) Attentional and emotional mechanisms related to pain as predictors of chronic postoperative pain: a comparison with other psychological and physiological predictors. Pain 151(3):722–731

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Little RJA (1988) Missing-data adjustments in large surveys. J Bus Econ Stat 6(3):287–296

  15. Margolin C, Byrne B, Holst-Goltra P (1992) The ‚Is It Possible‘ protocol. Paper presented at the 12th International Congress of Hypnosis, Jerusalem, Israel

  16. McCracken LM (1997) „Attention“ to pain in persons with chronic pain: a behavioral approach. Behav Ther 28(2):271–284

    Article  Google Scholar 

  17. McCracken LM, Zayfert C, Gross RT (1992) The pain anxiety symptoms scale: development and validation of a scale to measure fear of pain. Pain 50(1):67–73

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Meinfelder F (2011) BaBooN: bayesian bootstrap predictive mean matching – multiple and single imputation for discrete data. R package, Version 0.1-6

  19. Montgomery GH, David D, Winkel G et al (2002) The effectiveness of adjunctive hypnosis with surgical patients: a meta-analysis. Anesth Analg 94(6):1639–1645

    PubMed  Google Scholar 

  20. Nagel B, Gerbershagen HU, Lindena G et al (2002) Development and evaluation of the multidimensional German pain questionnaire. Schmerz 16(4):263–270

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Oshodi TO (2007) The impact of preoperative education on postoperative pain. Part 2. Br J Nurs 16(13):790–797

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Parthum A, Weinzierl A, Gräßel E et al (2006) Präoperative Schmerzschulung. Schmerz 20(4):314–326

    Article  Google Scholar 

  23. Rosenbaum PR (1989) Optimal matching for observational studies. J Amer Statistical Assoc 84(408):1024–1032

  24. Shuldham C, Fleming S, Goodman H (2002) The impact of pre-operative education on recovery following coronary artery bypass surgery. A randomized controlled clinical trial. Eur Heart J 23(8):666–674

    Article  Google Scholar 

  25. Skolasky RL, Wegener ST, Maggard AM et al (2014) The impact of reduction of pain after lumbar spine surgery: the relationship between changes in pain and physical function and disability. Spine (Phila Pa 1976) 39(17):1426–1432

  26. Stergiopoulou A, Birbas K, Katostaras T et al (2007) The effect of interactive multimedia on preoperative knowledge and postoperative recovery of patients undergoing laparoscopic cholecystectomy. Methods Inf Med 46(4):406–409

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Sullivan MJL, Bishop S, Pivik J (1995) The pain catastrophizing scale: development and validation. Psychol Assess 7:527–532

    Article  Google Scholar 

  28. Theunissen M, Peters ML, Bruce J et al (2012) Preoperative anxiety and catastrophizing: a systematic review and meta-analysis of the association with chronic postsurgical pain. Clin J Pain 28(9):819–841

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Vlaeyen JW, Linton SJ (2000) Fear-avoidance and its consequences in chronic musculoskeletal pain: a state of the art. Pain 85(3):317–332

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Walter B, Hampe D, Wild J, Vaitl D (2002) Die Erfassung der Angst vor Schmerzen: Eine modifizierte deutsche Version der Pain Anxiety Symptom Scale (PASS-D). Schmerz 16:83

    Google Scholar 

  31. Weber PG, Hümmer HP (2006) The „new“ Erlangen technique of funnel chest correction – minimalization of a well working procedure. Zentralbl Chir 131(6):493–498

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Scheel, A. Parthum, V. Dimova, C. Horn-Hoffmann, F. Meinfelder, R. Carbon, N. Grießinger, R. Sittl und S. Lautenbacher geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Scheel.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Scheel, J., Parthum, A., Dimova, V. et al. Psychologisches Prophylaxetraining zur Bewältigung postoperativer Schmerzen. Schmerz 28, 513–519 (2014). https://doi.org/10.1007/s00482-014-1476-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-014-1476-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation