Abstract
Objective
The aim of this study was to determine whether the functional chemokine receptor 5 delta32 (CCR5-Δ32) polymorphism is associated with susceptibility to systemic lupus erythematosus (SLE), vasculitis, and primary Sjogren’s syndrome (pSS).
Results
A total of 12 studies were analyzed, including 5 on SLE, 5 on vasculitis, and 2 on pSS, encompassing 1881 patients and 2391 controls. Meta-analysis indicated no association between SLE and the CCR5-Δ32 allele (OR 0.842, 95 % CI 0.793–1.804, p = 0.657), and no association between the CCR5-Δ32 allele and SLE in Europeans (OR 0.647, 95 % CI 0.306–1.368, p = 0.255). Meta-analysis of the CCR5-Δ32 allele and the Δ32Δ32 + Δ32 W genotype showed no association with lupus nephritis (LN; OR 1.771, 95 % CI 0.475–6.595, p = 0.395; OR 2.192, 95 % CI 0.182–26.42, p = 0.537, respectively). In addition, meta-analysis revealed no association between the CCR5-Δ32 allele and vasculitis in all study subjects and in Europeans (OR 1.241, 95 % CI 0.951–1.620, p = 0.111; OR 1.359, 95 % CI 0.803–2.303, p = 0.254, respectively). However, the overall OR for the CCR5-Δ32 allele was significantly higher in Kawasaki disease (KD; OR 1.746, 95 % CI 1.003–2.955, p = 0.038) and the meta-analysis of the Δ32Δ32 + Δ32 W genotype showed a trend indicating an association with KD (OR 1.683, 95 % CI 0.921–3.077, p = 0.091). No association was found between the CCR5-Δ32 polymorphism and pSS.
Conclusion
This meta-analysis demonstrates that the CCR5-Δ32 polymorphism is associated with KD, but does not facilitate susceptibility to SLE, LN, or pSS.
Zusammenfassung
Ziel
Mit der Studie sollte ermittelt werden, ob der funktionelle Chemokinrezeptor 5-Δ32(CCR5-Δ32)-Polymorphismus mit einer Suszeptibilität für den systemischen Lupus erythematosus (SLE), eine Vaskulitis oder das primäre Sjögren-Syndrom (pSS) einhergeht.
Ergebnisse
Einbezogen wurden 12 Studien, 5 zu SLE, 5 zu Vaskulitis und 2 zum pSS, mit insgesamt 1881 Patienten und 2391 Kontrollpersonen. Die Metaanalyse ergab keinen Zusammenhang zwischen SLE und dem CCR5-Δ32-Allel (OR 0,842, 95%–KI 0,793–1,804, p=0,657), auch keinen zwischen dem CCR5-Δ32-Allel und SLE bei europäischen Patienten (OR 0,647, 95%-KI 0,306–1,368, p=0,255). Ferner ergab sich keine Assoziation zwischen Lupusnephritis, dem CCR5-Δ32-Allel und Δ32Δ32+Δ32 W-Genotyp (OR 1,771, 95%-KI 0,475–6,595, p=0,395; OR 2,192, 95%–KI 0,182–26,42, p=0,537). Zusätzlich zeigte sich in der Metaanalyse keine Assoziation zwischen dem CCR5-Δ32-Allel und einer Vaskulitis bei allen Studienpatienten und bei europäischen Studienteilnehmern (OR 1,241, 95%-KI 0,951–1,620, p=0,111; OR 1,359, 95%-KI 0,803–2,303, p=0,254). Doch die Gesamt-OR für das CCR5-Δ32-Allel war signifikant höher bei Kawasaki-Syndrom-Patienten (OR 1,746, 95%-KI 1,003–2,955, p=0,038), und der Trend bei der Metaanalyse des Δ32Δ32+Δ32 W-Genotyps wies auf eine KD-Assoziation hin (OR 1,683, 95%-KI 0,921–3,077, p=0,091). Zwischen dem CCR5-Δ32-Polymporphismus und einem pSS zeigte sich keine Assoziation.
Fazit
Diese Metaanalyse weist nach, dass der CCR5-Δ32-Polymorphismus zwar mit dem Kawasaki-Syndrom assoziiert ist, nicht aber die Suszeptibilität für SLE, LN oder pSS erhöht.
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Conflict of interest. Y.H. Lee, J.-H. Kim, and G.G. Song state that there are no conflicts of interest. The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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Lee, Y., Kim, JH. & Song, G. Chemokine receptor 5 Δ32 polymorphism and systemic lupus erythematosus, vasculitis, and primary Sjogren’s syndrome. Z. Rheumatol. 73, 848–855 (2014). https://doi.org/10.1007/s00393-014-1356-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-014-1356-5
Keywords
- Autoimmune diseases
- Mucocutaneous lymph node syndrome
- Disease susceptibility
- Genetic polymorphisms
- Publication bias