Zusammenfassung
Nach wie vor nehmen viele alte Menschen Benzodiazepine (BZD) ein, obwohl diese Medikamente in der Altersmedizin kritisch beurteilt werden. Vor einer Dosisreduktion sind folgende Fragen zu prüfen: 1. Besteht eine Indikation für ein BZD, und ist bei einem Absetzversuch mit einem Wiederaufflammen der Anlasserkrankung zu rechnen, die problematisch werden könnte? 2. Inwieweit sind der Patient und sein Umfeld überzeugt von der Sinnhaftigkeit einer Dosisreduktion und werden einen entsprechenden Versuch mittragen? 3. Wird komplettes Absetzen angestrebt oder eine Dosisreduktion bzw. Umstellung auf ein unter pharmakokinetischen Gesichtspunkten für alte Menschen besser geeignetes BZD? Der Beitrag gibt Hilfestellungen zur Beantwortung dieser Fragen und Erläuterungen zum praktischen Vorgehen. Wichtig ist es, 1. den Patienten und seine Bezugspersonen immer wieder auf die Problematik der Langzeiteinnahme anzusprechen, und 2. sich bewusst zu sein, dass es zwischen Fortführung der Medikation und vollständigem Absetzen Zwischenschritte gibt, die als Behandlungserfolg zu werten sind.
Abstract
Although viewed critically in geriatrics, benzodiazepine use is still common among old people. Before reducing the dosage the following questions must be considered: 1. Are there indications for benzodiazepine treatment and will discontinuation cause relevant rebound symptoms of the initial disorder treated? 2. To what extent do the patient and other key persons consider discontinuation to be reasonable and will they support discontinuation? 3. Is the target complete withdrawal, a dose reduction or shift to another benzodiazepine drug which is more suitable in old age for pharmacokinetic reasons? This article provides assistance in answering these questions and some guidelines for the practical management of discontinuation. It is mandatory 1) to periodically address the problem of long-term benzodiazepine use when counseling the patient and key persons and 2) to be aware that several intermediate steps exist between continuation and complete discontinuation, which may be considered successful treatment.
Literatur
Hofmann W (2013) Benzodiazepine in der Geriatrie. Z Gerontol Geriatr 46:769–776
Lüddens H (2012) Anxiolytika und Hypnotika. In: Gründer G, Benkert O (Hrsg) Handbuch der Psychopharmakotherapie, 2. Aufl. Springer, Heidelberg, S 695–712
Bourgeois J, Elseviers MM, Van Bortel L, Petrovic M, Vander Stichele RH (2014a) One-year evolution of sleep quality in older users of benzodiazepines: a longitudinal cohort study in belgian nursing home residents. Drugs Aging 31(9):677–682
Sivertsen B, Omvik S, Pallesen S, Nordhus IH, Bjorvatn B (2009) Sleep and sleep disorders in chronic users of zopiclone and drug-free insomniacs. J Clin Sleep Med 5(4):349–354
Pollmächer T, Wetter TC (2012) Schlafstörungen. In: Gründer G, Benkert O (Hrsg) Handbuch der Psychopharmakotherapie, 2. Aufl. Springer, Heidelberg, S 1067–1083
Wolter DK (2015) Alkohol im Alter. Trinkgewohnheiten, risikoarmer Konsum und alkoholbezogene Störungen. Z Gerontol Geriatr 48(6):557–568
Plag J, Ströhle A (2012) Angststörungen. Klinische Psychopharmakotherapie. In: Gründer G, Benkert O (Hrsg) Handbuch der Psychopharmakotherapie, 2. Aufl. Springer, Heidelberg, S 1005–1019
Offidani E, Guidi J, Tomba E, Fava GA (2013) Efficacy and tolerability of benzodiazepines versus antidepressants in anxiety disorders: a systematic review and meta-analysis. Psychother Psychosom 82(6):355–362
Rickels K (2013) Should benzodiazepines be replaced by antidepressants in the treatment of anxiety disorders? Fact or fiction? Psychother Psychosom 82(6):351–352
Tyrer P (2010) Benzodiazepine substitution for dependent patients – going with the flow. Addiction 105(11):1875–1876
Wolter DK (2017) Suchtpotenzial und andere Risiken von Benzodiazepinen und Z‑Drugs im Alter. Sucht 63(1) (im Druck)
Park H, Satoh H, Miki A, Urushihara H, Sawada Y (2015) Medications associated with falls in older people: systematic review of publications from a recent 5‑year period. Eur J Clin Pharmacol 71(12):1429–1440
Schifano F (2014) Misuse and abuse of pregabalin and gabapentin: cause for concern? CNS Drugs 28(6):491–496
Guerlais M, Grall-Bronnec M, Feuillet F, Gérardin M, Jolliet P, Victorri-Vigneau C (2015) Dependence on prescription benzodiazepines and Z‑drugs among young to middle-aged patients in France. Subst Use Misuse 50(3):320–327
Kan CC, Breteler MH, Zitman FG (1997) High prevalence of benzodiazepine dependence in out-patient users, based on the DSM-III-R and ICD-10 criteria. Acta Psychiatr Scand 96(2):85–93
Tyrer P (1993) Benzodiazepine dependence: a shadowy diagnosis. Biochem Soc Symp 59:107–119
Gérardin M, Victorri-Vigneau C, Guerlais M, Guillou-Landreat M, Grall-Bronnec M, Jolliet P (2014) Benzodiazepines consumption: does dependence vary with age? Subst Use Misuse 49(11):1417–1425
Wolter DK (2016) Entzugssyndrome und Entzugsdelir. In: Hewer W, Thomas C, Drach L (Hrsg) Delir beim alten Menschen. Kohlhammer, Stuttgart, S 191–208
Madhusoodanan S, Bogunovic OJ (2004) Safety of benzodiazepines in the geriatric population. Expert Opin Drug Saf 3(5):485–493
Poser W, Böning J, Holzbach R, Schmidt LG (2006) AWMF-Leitlinie Medikamentenabhängigkeit (Sedativa-Hypnotika, Analgetika, Psychostimulantien). In: Schmidt LG, Gastpar M, Falkai P, Gaebel W (Hrsg) Evidenzbasierte Suchtmedizin. Deutscher Ärzte-Verlag, Köln, S 271–307
Barker MJ, Greenwood KM, Jackson M, Crowe SF (2004) Cognitive effects of long-term benzodiazepine use. A meta-analysis. CNS Drugs 18:37–48
Wolter DK (2016) Depressionen im höheren Lebensalter Teil 1. Z Gerontol Geriatr 49(4):335–348
O’Connor K, Marchand A, Brousseau L, Aardema F, Mainguy N, Landry P, Savard P, Léveillé C, Lafrance V, Boivin S, Pitre D, Robillard S, Bouthillier D (2008) Cognitive-behavioural, pharmacological and psychosocial predictors of outcome during tapered discontinuation of benzodiazepine. Clin Psychol Psychother 15(1):1–14
Oude Voshaar RC (2011) Sedative-hypnotics abstinence. In: Ruiz P, Strain E (Hrsg) Lowinson and Ruiz’s substance abuse. A comprehensive textbook. Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia, S 501–509
Ten Wolde GB, Dijkstra A, Van Empelen P, Neven AK, Zitman FG (2008) Social-cognitive predictors of intended and actual benzodiazepine cessation among chronic benzodiazepine users. Addict Behav 33(9):1091–1103
Dickinson WE, Eickelberg SJ (2014) Management of sedative-hypnotic intoxication and withdrawal. In: Ries RK, Fiellin DA, Miller SC, Saitz R (Hrsg) The ASAM Principles of Addiction Medicine, 5. Aufl. Wolters Kluwer, Philadelphia, S 652–667
Paquin AM, Zimmerman K, Rudolph JL (2014) Risk versus risk: a review of benzodiazepine reduction in older adults. Expert Opin Drug Saf 13(7):919–934
Wolter DK (2011) Sucht im Alter – Altern und Sucht. Kohlhammer, Stuttgart
Cook JM, Biyanova T, Masci C, Coyne JC (2007) Older patient perspectives on long-term anxiolytic benzodiazepine use and discontinuation: a qualitative study. J Gen Intern Med 22(8):1094–1100
Holzbach R (2010) Benzodiazepin-Langzeitgebrauch und -abhängigkeit. Fortschr Neurol Psychiatr 78(7):425–431
Holzbach R (2012) Die Problematik des Benzodiazepin-Langzeitgebrauchs bei älteren Menschen. Psychother Alter 9(2):229–242
Joester J, Vogler CM, Chang K, Hilmer SN (2010) Hypnosedative use and predictors of successful withdrawal in new patients attending a falls clinic: a retrospective, cohort study. Drugs Aging 27(11):915–924
Prochaska JO, DiClemente CC (1992) Stages of change in the modification of problem behaviors. Prog Behav Modif 28:183–218
Miller WR, Rollnick S (2004) Motivierende Gesprächsführung. Lambertus, Freiburg
Janhsen K, Roser P, Hoffmann K (2015) Probleme der Dauertherapie mit Benzodiazepinen und verwandten Substanzen. Verschreibungspraxis, Epidemiologie und Entzugsbehandlung. Dtsch Arztebl Int 112:1–7
Tannenbaum C, Martin P, Tamblyn R, Benedetti A, Ahmed S (2014) Reduction of inappropriate benzodiazepine prescriptions among older adults through direct patient education: the EMPOWER cluster randomized trial. JAMA Intern Med 174(6):890–898
Oude Voshaar RC (2012) Benzodiazepineverslaving; een stille verslaving onder ouderen (Benzodiazepin addiction: a silent addiction among older people). Tijdschr Gerontol Geriatr 43(3):137–147
Bourgeois J, Elseviers MM, Van Bortel L, Petrovic M, Van der Stichele RH (2014) Feasibility of discontinuing chronic benzodiazepine use in nursing home residents: a pilot study. Eur J Clin Pharmacol 70(10):1251–1260
Curran HV, Collins R, Fletcher S, Kee SC, Woods B, Iliffe S (2003) Older adults and withdrawal from benzodiazepine hypnotics in general practice: effects on cognitive function, sleep, mood and quality of life. Psychol Med 33(7):1223–1237
Lader M, Tylee A, Donoghue J (2009) Withdrawing benzodiazepines in primary care. CNS Drugs 23(1):19–34
Ladewig D (1994) Das Benzodiazepinentzugssyndrom – Skalierungen und medikamentöse Strategien. In: Tretter F, Bussello-Spieth S, Bender W (Hrsg) Therapie von Entzugssyndromen. Springer, Berlin, S 158–168
Vikander B, Koechling UM, Borg S, Tönne U, Hiltunen AJ (2010) Benzodiazepine tapering: a prospective study. Nord J Psychiatry 64(4):273–282
Parr JM, Kavanagh DJ, Young RM, McCafferty K (2006) Views of general practitioners and benzodiazepine users on benzodiazepines: a qualitative analysis. Soc Sci Med 62(5):1237–1249
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
D.K. Wolter gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine vom Autor durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Wolter, D.K. Benzodiazepine absetzen im Alter. Z Gerontol Geriat 50, 115–122 (2017). https://doi.org/10.1007/s00391-016-1171-5
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00391-016-1171-5