Skip to main content
Log in

Persistierende kontaktlinsenassoziierte Keratitis

Persistent contact lens-associated keratitis

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Ophthalmologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine 43-jährige Patientin stellte sich mit einer über 8 Wochen persistierenden kontaktlinsenassoziierten Keratitis mit Hornhautulkus am linken Auge vor. Ohne isolierten Erreger erfolgte ex domo eine kalkulierte antiinfektiöse und antiinflammatorische Therapie ohne Befundbesserung. Das Scraping sowie die Analyse der Kontaktlinsenflüssigkeit zeigten filamentöse Pilze (Acremonium sp.). Trotz umgehender erregerspezifischer Therapie musste aufgrund einer Hornhauteinschmelzung eine Keratoplastik à chaud durchgeführt werden. Der frühzeitige Erregernachweis durch Direktausstrich und Kultur gilt als Standard zur Einleitung einer spezifischen Therapie, um visusbedrohende Ulzera verhindern zu können.

Abstract

A 43-year-old woman presented with a 2-month history of contact lens-associated keratitis and corneal ulceration on the left eye. Without having isolated the pathogenic agent, a calculated anti-infective and anti-inflammatory therapy had already been administered with no signs of improvement. Filamentous fungi (Acremonium sp) were found in the scraping material and the contact lens solution. A keratoplasty à chaud was necessary despite immediate initiation of pathogen-specific therapy. Early identification of the pathogen via corneal debridement and culturing are standard procedures in order to initiate a specific therapy and prevent ulceration which can threaten the visual outcome.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Behrens-Baumann W (2009) Diagnostik und Therapie der Keratomykose. Ophthalmologe 106:471–481

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Kanski JJ (2008) Klinische Ophthalmologie. Elsevier, München, S 264–265

  3. Keay LJ, Gower EW, Iovieno A et al (2011) Clinical and microbiological characteristics of fungal keratitis in the United States, 2001–2007: a multicenter study. Ophthalmology 118:920–926

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Pleyer U, Behrens-Baumann W (2007) Bakterielle Keratitis. Aktuelle Aspekte zur Diagnostik. Ophthalmologe 104:9–14

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Takezawa Y, Shiraishi A, Noda E et al (2010) Effectiveness of in vivo confocal microscopy in detecting filamentous fungi during clinical course of fungal keratitis. Cornea 29(12):1346–1352

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Tanure MA, Cohen EJ, Sudesh et al (2000) Spectrum of fungal keratitis at Wills Eye Hospital, Philadelphia, Pennsylvania. Cornea 19:307–312

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Wong TY, Ng TP, Fong KS et al (1997) Risk factors and clinical outcomes between fungal and bacterial keratitis: a comparative study. CLAO J. 23:287–281

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Klingenstein.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Klingenstein, A., Mayer, W., Rueping, J. et al. Persistierende kontaktlinsenassoziierte Keratitis. Ophthalmologe 108, 1164–1167 (2011). https://doi.org/10.1007/s00347-011-2408-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00347-011-2408-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation