Skip to main content
Log in

Internetgestützte Nachsorge bei Bulimia nervosa

Behandlungsmanual und Studiendesign

Internet-based follow-up care for bulimia nervosa

Treatment manual and study design

  • Originalien
  • Published:
Psychotherapeut Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Auf der Grundlage des Wissens um die hohen Rückfallraten bei Bulimia nervosa und die Wirksamkeit von internetgestützten Präventionsprogrammen soll die Wirksamkeit eines 9-monatigen manualisierten internetgestützten Nachsorgeprogramms bei einer Stichprobe von Frauen mit Bulimia nervosa im Anschluss an die stationäre Behandlung evaluiert werden. Es sollen 258 Frauen in die randomisierte kontrollierte Studie aufgenommen werden; wenigstens 180 Frauen sollen die Studie bis zum Ende durchlaufen. Die Frauen werden an 13 psychosomatischen Kliniken in Deutschland rekrutiert. Primäres Zielkriterium ist die Anzahl symptomfreier Patientinnen 9 Monate nach Randomisation. Die Datenerhebung erfolgt mithilfe von Selbstbeobachtungsprotokollen und einem standardisierten diagnostischen Interview. Sekundäre Zielkriterien sind die Häufigkeit von objektiven Essanfällen und kompensatorischem Verhalten 9 und 18 Monate nach Randomisation sowie Veränderungen in weiteren Essstörungssymptomen, allgemeinen psychopathologischen Symptomen, Selbstwertgefühl sowie Impulsivität 9 und 18 Monate nach Randomisation.

Abstract

Based on the knowledge about high relapse rates in bulimia nervosa and the effectiveness of Internet-based prevention programs, a 9-month manualized Internet-based follow-up care program for women with bulimia nervosa after inpatient treatment will be evaluated. A total of 258 women are to be included in the randomized controlled trial and at least 180 women should complete the study. Women will be recruited from 13 psychosomatic hospitals in Germany. Primary outcome is the number of patients without symptoms 9 months after randomization. Data will be collected via self-monitoring diaries as well as a standardized diagnostic interview. Secondary outcomes are the frequency of objective binge episodes and compensatory behavior 9 and 18 months after randomization as well as changes in additional eating disorder symptoms, general psychopathology, self-esteem and impulsiveness 9 and 18 months after randomization.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  • Arnow B (1999) Why are empirically supported treatments for bulimia nervosa underutilized and what can we do about it? J Clin Psychol 55:769–779

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Bailer U, Zwaan M de, Leisch F et al (2004) Guided self-help versus cognitive-behavioral group therapy in the treatment of bulimia nervosa. Int J Eat Disord 35:522

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Beintner I, Jacobi C, Taylor CB (2012) Effects of an internet-based prevention program for eating disorders in the U.S. and Germany – A meta-analytic review European eating disorder. Review (im Druck)

  • Fernandez-Aranda F, Nunez A, Martinez C et al (2009) Internet-based cognitive-behavioral therapy for bulimia nervosa: a controlled study. Cyberpsychol Behav 12:37–41

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Ferring D, Filipp SH (1996) Measurement of self-esteem: findings on reliability, validity, and stability of the Rosenberg scale. Diagnostica 42:284–292

    Google Scholar 

  • Fichter M, Quadflieg N (2001) Das Strukturierte Interview für Anorektische und Bulimische Ess-Störungen nach DSM-IV und ICD-10 zur Expertenbeurteilung (SIAB-EX) und dazugehöriger Fragebogen zur Selbsteinschätzung (SIAB-S). Verhaltenstherapie 11:314–325

    Article  Google Scholar 

  • Franke G (2000) Brief Symptom Inventory von L.R. Derogatis (Kurzform der SCL-90-R) -Deutsche Version. Beltz, Göttingen

  • Ghaderi A, Scott B (2003) Pure and guided self-help for full and sub-threshold bulimia nervosa and binge eating disorder. Br J Clin Psychol 42:257

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hanley T (2009) The working alliance in online therapy with young people: preliminary findings. Br J Guid Couns 37:257–269

    Article  Google Scholar 

  • Hautzinger M, Bailer M, Worall H, Keller F (1995) Beck-Depressions-Inventar (BDI). Testhandbuch, 2. überarb. Aufl. Huber, Bern

  • Hay PJ, Bacaltchuk J, Stefano S (2004) Psychotherapy for bulimia nervosa and binging. Cochrane Database Syst Rev (3):CD000562

    Google Scholar 

  • Hilbert A, Tuschen-Caffier B, Ohms M (2004) Eating Disorders Examination: Deutschsprachige Version des strukturierten Essstörungsinterviews. Diagnostica 50:98–106

    Article  Google Scholar 

  • Jacobi C, Dahme B, Dittmann R (2002) Cognitive-behavioural, fluoxetine and combined treatment for bulimia nervosa: short- and long-term results. Eur Eat Disord Rev 10:179–198

    Article  Google Scholar 

  • Kassenärztliche Bundesvereinigung (2006) Struktur der Ärztestatistik, Stand 31.12.2004. Kassenärztliche Bundesvereinigung, Köln

  • Keel PK, Dorer DJ, Franko DL et al (2005) Postremission predictors of relapse in women with eating disorders. Am J Psychiatry 162:2263–2268

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Keel PK, Mitchell JE (1997) Outcome in bulimia nervosa. Am J Psychiatry 154:313–321

    PubMed  Google Scholar 

  • Keller MB, Herzog DB, Lavori PW et al (1989) High-rates of chronicity and rapidity of relapse in patients with bulimia nervosa and depression. Arch Gen Psychiatry 46:480–481

    PubMed  Google Scholar 

  • Krampen G (2002) Stundenbogen für die Allgemeine und Differentielle Einzelpsychotherapie (STEP). Manual. Hogrefe, Göttingen

  • Ljotsson B, Lundin C, Mitsell K et al (2007) Remote treatment of bulimia nervosa and binge eating disorder: a randomized trial of Internet-assisted cognitive behavioural therapy. Behav Res Ther 45:649–661

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Mallen MJ, Day SX, Green MA (2003) Online versus face-to-face conversations: an examination of relational and discourse variables. Psychotherapy 40:155–163

    Article  Google Scholar 

  • Mitchell JE, Agras WS, Wilson GT et al (2004) A trial of a relapse prevention strategy in women with bulimia nervosa who respond to cognitive-behavior therapy. Int J Eat Disord 35:549–555

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Mitchell JE, Fletcher L, Hanson K et al (2001) The relative efficacy of fluoxetine and manual-based self-help in the treatment of outpatients with bulimia nervosa. J Clin Psychopharmacol 21:298

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Mitchell JE, Hoberman HN, Peterson CB et al (1996) Research on the psychotherapy of bulimia nervosa: half empty or half full. Int J Eat Disord 20:219–229

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Nosek BA, Banaji MR, Greenwald AG (2002) E-research: ethics, security, design, and control in psychological research on the Internet. J Soc Issues 58:161–176

    Article  Google Scholar 

  • Paul T (2003) EDI-2. Eating Disorder Inventory-2. In: Brähler E, Schumacher J, Strauß B (Hrsg) Diagnostische Verfahren in der Psychotherapie. Hogrefe, Göttingen, S 79–83

  • Perkins SJ, Murphy R, Schmidt U et al (2006) Self-help and guided self-help for eating disorders. Cochrane Database Syst Rev 3:CD004191

    PubMed  Google Scholar 

  • Preuss UW, Rujescu D, Giegling I et al (2008) Psychometrische Evaluation der deutschsprachigen Version der Barratt-Impulsiveness-Skala. Nervenarzt 79:305–319

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Richard M, Bauer S, Kordy H (2005) Relapse in anorexia and bulimia nervosa – a 2.5-year follow-up study. Eur Eat Disord Rev 13:180–190

    Article  Google Scholar 

  • Thiels C, Schmidt U, Treasure J et al (1998) Guided self-change for bulimia nervosa incorporating use of self-care manual. Am J Psychiatry 155:947

    PubMed  Google Scholar 

  • Thompson-Brenner H, Glass S, Westen D (2003) A multidimensional meta-analysis of psychotherapy for bulimia nervosa. Clin Psychol Sci Prax 10:269–287

    Article  Google Scholar 

  • Treasure J, Schmidt U, Troop N et al (1996) Sequential treatment for bulimia nervosa incorporating a self-care manual. Br J Psychiatry 168:94

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Völker U, Jacobi C, Taylor CB (2012) Adaptation and evaluation of an Internet-based prevention program for eating disorders in a sample of women with subclinical eating disorder symptoms – A pilot study. Eat Weight Disord (im Druck)

  • Von Collani G, Herzberg PY (2003) Eine revidierte Fassung der deutschsprachigen Skala zum Selbstwertgefühl von Rosenberg. Z Diff Diagn Psychol 24:3–7

    Article  Google Scholar 

  • Wittchen HU, Zaudig M, Fydrich T (1997) SKID. Strukturiertes Klinisches Interview für DSM-IV. Achse I und II. Handanweisung. Hogrefe, Göttingen

  • Zepf S, Mengele U, Hartmann S (2003) Zum Stand der ambulanten psychotherapeutischen Versorgung der Erwachsenen in der Bundesrepublik Deutschland. Psychother Psychosom Med Psychol 53:152–162

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Studie ist Teil des Eating Disorder Diagnostic and Treatment Network (EDNET) und wird vom Bundesministerium für Bildung und Forschung finanziell unterstützt (Förderkennzeichen 01GV0603).

Die Rekrutierung von Patientinnen findet an folgenden Kliniken statt: Klinik am Korso, Bad Oeynhausen; Curtius-Klinik, Bad Malente; Psychosomatische Klinik, Bad Grönenbach; Klinik Lüneburger Heide, Bad Bevensen; Seepark-Klinik, Bad Bodenteich; Klinik St.-Franziska-Stift, Bad Kreuznach; Psychosomatische Fachklinik, Berus; Salus-Klinik, Lindow; Klinik Carolabad, Chemnitz; Psychosomatische Klinik, Bad Neustadt; Universitätsklinikum Erlangen, Erlangen; Schoen-Klinik, Bad Arolsen; Schoen-Klinik, Bad Bramstedt.

Das Datenmanagement wird vom Koordinationszentrum für Klinische Studien (KKS) Marburg zur Verfügung gestellt.

Dank an die Mitglieder des Data Monitoring und Safety Board (Prof. Dr. U. Schmidt, London; Prof. Dr. H.-C. Deter, Berlin; Prof. Dr. S. Schneider, Basel; Dr. A. Faldum, Mainz) sowie alle Mitglieder des Studienteams, die an der Patientenrekrutierung, Diagnostik, Behandlung und am Monitoring mitarbeiten.

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Ina Beintner.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Beintner, I., Jacobi, C. Internetgestützte Nachsorge bei Bulimia nervosa. Psychotherapeut 56, 516–521 (2011). https://doi.org/10.1007/s00278-011-0869-5

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-011-0869-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation