Abstract
Purpose
The aim of this work was to explore the risk factors for distal radius fracture in postmenopausal women.
Patients and methods
A total of 611 postmenopausal women with distal radius fractures were included. In all, 173 patients with unstable distal radius fractures were included (unstable fracture group), while there were 438 patients with stable distal radius fractures (stable fracture group). The control group comprised 800 postmenopausal women with no fracture. A questionnaire survey was conducted.
Results
Compared with the control group, the 611 postmenopausal women with distal radius fractures had a higher body mass index (BMI). Advanced age and higher BMI were more common in the unstable fracture group than in the stable fracture group (P <0.05). A higher proportion of the 611 postmenopausal women with a distal radius fracture had fallen in the last 12 months than in the control group. Comorbidities and the frequency of falls in the last 12 months were higher in the unstable fracture group than in the stable fracture group (P < 0.05). A higher proportion of the control group was taking calcium supplements, while the proportion taking calcium supplementation in the unstable fracture group was lower than that in the stable fracture group (P < 0.05). Osteoporosis in the two fracture groups (P < 0.05) was significantly higher than in the control group and was the highest in the unstable fracture group (P < 0.05).
Conclusions
In postmenopausal women, obesity, falls, unknown osteoporosis status, and osteoporosis are associated with high risk of distal radius fracture. If comorbidities and advanced age are also present, this group of persons may be at higher risk for unstable distal radius fractures.
Zusammenfassung
Ziel
Ziel der Arbeit war es, die Risikofaktoren für eine distale Radiusfraktur bei postmenopausalen Frauen zu untersuchen.
Patienten und Methoden
An der Studie nahmen 611 postmenopausale Frauen mit einer distalen Radiusfraktur teil. Dabei wurden 173 Patientinnen mit instabiler (instabile Frakturgruppe) und 438 mit stabiler distaler Radiusfraktur (stabile Frakturgruppe) in die Studie aufgenommen. Die Kontrollgruppe umfasste 800 postmenopausale Frauen ohne Fraktur. Es wurde eine Fragebogenerhebung durchgeführt.
Ergebnisse
Gegenüber der Kontrollgruppe war der Körpermassenindex (BMI) bei den 611 postmenopausalen Frauen mit distaler Radiusfraktur höher. Fortgeschrittenes Alter und höherer BMI waren in der instabilen Frakturgruppe häufiger als in der stabilen (p <0,05). Von den 611 postmenopausalen Frauen mit distaler Radiusfraktur war ein größerer Anteil in den letzten 12 Monaten gestürzt als in der Kontrollgruppe. Komorbiditäten und die Stürze in den letzten 12 Monaten waren häufiger in der instabilen als in der stabilen Frakturgruppe (p < 0,05). Ein größerer Anteil der Kontrollgruppe nahm Kalziumpräparate ein, dagegen war der Anteil derjenigen, die Kalziumpräparate einnahmen, in der instabilen Frakturgruppe niedriger als in der stabilen (p < 0,05). In beiden Frakturgruppen kam eine Osteoporose signifikant häufiger vor als in der Kontrollgruppe (p < 0,05), am häufigsten trat sie in der instabilen Frakturgruppe auf (p < 0,05).
Schlussfolgerung
Bei postmenopausalen Frauen gehen Adipositas, Stürze, unbekannter Osteoporosestatus und Osteoporose mit einem höheren Risiko für eine distale Radiusfraktur einher. Liegen zusätzlich noch Komorbiditäten und fortgeschrittenes Alter vor, so weist diese Personengruppe möglicherweise ein hohes Risiko für eine instabile distale Radiusfraktur auf.
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Acknowledgements
This research was supported by grant from Shanghai Municipal Health Bureau (2010146) and Shanghai Hongkou district Board of health (1402–09).
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W. Xu, C. Ni, R. Yu, G. Gu, Z. Wang, and G. Zheng declare that they have no competing interests.
All procedures performed in studies involving human participants were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1964 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.
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Xu, W., Ni, C., Yu, R. et al. Risk factors for distal radius fracture in postmenopausal women. Orthopäde 46, 447–450 (2017). https://doi.org/10.1007/s00132-017-3403-9
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-017-3403-9