Skip to main content
Log in

Organerhaltende Hodentumortherapie

Organ-sparing therapy for testicular cancer

  • Leitthema
  • Published:
Der Urologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die Therapie maligner Hodentumore ist seit jeher durch ein hohes Maß an Radikalität gekennzeichnet. Dank zahlreicher medizinischer Fortschritte haben sich die Heilungschancen von Hodentumorpatienten in den letzten Jahrzehnten deutlich verbessert. Mittlerweile liegen die Bestrebungen vornehmlich in einer Therapiereduktion, wodurch auch die Semikastratio als bislang einzig adäquate Therapie des Primärtumors zunehmend zur Diskussion steht.

Fragestellung

Der Beitrag bezieht Stellung zur Frage, ob und unter welchen Umständen eine organerhaltende Hodentumortherapie in der klinischen Praxis sinnvoll angewandt werden kann.

Material und Methoden

Es erfolgte eine selektive Literaturrecherche in der PubMed-Datenbank.

Ergebnisse

Eine Reihe von Daten belegt, dass ein organerhaltendes Vorgehen bei guter onkologischer Sicherheit einen zumindest vorübergehenden Erhalt endokriner und exokriner Hodenfunktionen ermöglicht und dass dadurch ein erheblicher Anteil der Patienten hinsichtlich der Lebensqualität profitiert: Die Fertilität kann zumindest temporär erhalten und eine Hormonsubstitution umgangen werden. Im Gegensatz zu Nierentumoren befinden sich im Umgebungsgewebe von malignen Hodentumoren in nahezu 100 % der Fälle Vorläuferläsionen (testikuläre intraepitheliale Neoplasien). Dies muss bei der Therapieentscheidung für ein organerhaltendes Vorgehen berücksichtigt werden, da der erhaltene Hoden in der Regel adjuvant bestrahlt werden muss. Trotz des Fehlens prospektiv erhobener Daten kann ein chirurgisch organerhaltendes Vorgehen bei sorgfältiger Indikationsstellung heute empfohlen werden.

Schlussfolgerungen

Bei geeigneter Patientenauswahl profitieren v. a. junge Männer von einem organerhaltendem Vorgehen. Daher sollte bei Indikation zur operativen Therapie einer testikulären Raumforderung eine Teilresektion zumindest bedacht werden.

Abstract

Background

The therapy of malignant testicular neoplasms has always been characterized by a high degree of radicality. Thanks to a number of medical achievements the cure rate of testicular cancer has notably increased through the last decades. In the meanwhile the main focus is on reducing therapy load, scrutinizing radical orchiectomy as the only adequate therapy for the primary tumour.

Objectives

This article discusses the question, if and under which conditions an organ-sparing approach can be used appropriately in clinical practice.

Materials and methods

A selective literature search was performed in PubMed.

Results

A set of data suggest that endocrine and exocrine function of the testis can be preserved using an organ-sparing approach and many patients could benefit regarding their quality of life, e.g., preserving the ability to father a child at least temporarily and avoiding the need for hormone substitution. Different from kidney tumors, precancerous lesions (testicular intraepithelia neoplasia, TIN) can almost inevitably be found in the surrounding tissue of testicular tumors. This has to be considered when making a decision in favor of an organ-sparing approach, because radiation therapy on the affected testis has to be performed after tumor resection. Despite the absence of prospective data, organ-sparing surgical tumor resection can be recommended in carefully selected patients.

Conclusion

After careful selection of patients, particularly young men can profit from an organ-sparing therapy regimen. Therefore, organ preservation should always be considered in the surgical treatment of testicular masses.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Literatur

  1. Huyghe E, Matsuda T, Thonneau P (2003) Increasing incidence of testicular cancer worldwide: a review. J Urol 170(1):5–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Stoehr B, Zangerl F, Steiner E et al (2010) Routine scrotal ultrasonography during the follow-up of patients with testicular cancer leads to earlier detection of asynchronous tumours and a high rate of organ preservation. BJU Int 105(8):1118–1120

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Heidenreich A, Angerer-Shpilenya M (2012) Organ-preserving surgery for testicular tumours. BJU Int 109(3):474–490

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Giannarini G, Dieckmann K-P, Albers P et al (2010) Organ-sparing surgery for adult testicular tumours: a systematic review of the literature. Eur Urol 57(5):780–790

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hallak J, Cocuzza M, Sarkis AS et al (2009) Organ-sparing microsurgical resection of incidental testicular tumors plus microdissection for sperm extraction and cryopreservation in azoospermic patients: surgical aspects and technical refinements. Urology 73(4):887–892

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Heidenreich A, Weissbach L, Höltl W et al (2001) Organ sparing surgery for malignant germ cell tumor of the testis. J Urol 166(6):2161–2165

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Miller DC, Peron SE, Keck RW, Kropp KA (1990) Effects of hypothermia on testicular ischemia. J Urol 143(5):1046–1048

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Nord C, Bjøro T, Ellingsen D et al (2003) Gonadal hormones in long-term survivors 10 years after treatment for unilateral testicular cancer. Eur Urol 44(3):322–328

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Heidenreich A, Albers P, Krege S (2006) Management of bilateral testicular germ cell cancer – experience of the German Testicular Cancer Study Group. Eur Urol (5 Suppl):97

    Google Scholar 

  10. Steiner H, Höltl L, Maneschg C et al (2003) Frozen section analysis-guided organ-sparing approach in testicular tumors: technique, feasibility, and long-term results. Urology 62(3):508–513

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Dieckmann KP, Skakkebaek NE (1999) Carcinoma in situ of the testis: review of biological and clinical features. Int J Cancer J Int Cancer 83(6):815–822

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Classen J, Schmidberger H, Meisner C et al (2004) Para-aortic irradiation for stage I testicular seminoma: results of a prospective study in 675 patients. A trial of the German testicular cancer study group (GTCSG). Br J Cancer 90(12):2305–2311

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Chung PW, Jewett MA, Warde PR (2006) Testicular radiation for primary seminoma in a solitary testis. Can J Urol 13(1):2975–2977

    PubMed  Google Scholar 

  14. Kratzik C, Schatzl G, Lackner J, Marberger M (2006) Transcutaneous high-intensity focused ultrasonography can cure testicular cancer in solitary testis. Urology 67(6):1269–1273

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Reddy BV, Sivakanth A, Naveen Babu G et al (2014) Role of chemotherapy prior to orchiectomy in metastatic testicular cancer-is testis really a sanctuary site? Ecancermedicalscience 8:407

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Dieckmann K-P, Wilken S, Loy V et al (2013) Treatment of testicular intraepithelial neoplasia (intratubular germ cell neoplasia unspecified) with local radiotherapy or with platinum-based chemotherapy: a survey of the German Testicular Cancer Study Group. Ann Oncol 24(5):1332–1337

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. C. Breunig, M. Schrader, A.J. Schrader und F. Zengerling geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Schrader.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Breunig, C., Schrader, M., Schrader, A. et al. Organerhaltende Hodentumortherapie. Urologe 53, 1302–1309 (2014). https://doi.org/10.1007/s00120-014-3556-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-014-3556-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation