Skip to main content
Log in

Indikationen und Ergebnisse der endovaskulären Therapie der kritischen Extremitätenischämie

Indications and results of endovascular therapy of critical limb ischemia

  • Leitthema
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die kritische Extremitätenischämie (CLI) als schwerstes Stadium der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit zeichnet sich durch hohe Amputations-, Morbiditäts- und Mortalitätsraten aus. Die Revaskularisierung ist ein essenzieller Therapieschritt zum Erhalt der betroffenen Extremität.

Ziel

Obwohl die Bypasschirurgie lange Zeit den Standard in der Behandlung der CLI darstellte, kam es in den letzten Jahren trotz fehlender Level-I-Daten zu einer überproportionalen Zunahme von endovaskulären Therapiemaßnahmen. In der vorliegenden Übersichtsarbeit sollen anhand der vorliegenden Daten die Indikation und die Ergebnisse der endovaskulären Therapie bei der CLI dargelegt werden.

Material und Methode

Anhand einer Literaturrecherche wurden zum einen Veröffentlichungen, die die Ergebnisse der endovaskulären Therapie mit der Bypasschirurgie vergleichen, und zum anderen Beobachtungsstudien über unterschiedliche endovaskuläre Techniken identifiziert.

Ergebnisse

Die BASIL-Studie stellt die hochwertigste Studie zum Vergleich der endovaskulären und operativen Therapie der CLI dar. Die Langzeitdaten der BASIL-Studie zeigen, dass außer bei Patienten mit einer geeigneten Vene und einer Lebenserwartung von mehr als zwei Jahren eine endovaskuläre First-line-Therapie der operativen Therapie gleichwertig ist. Die Gleichwertigkeit konnte auch in einem Vergleich einer operativen und endovaskulären Metaanalyse zur Behandlung der CLI nachgewiesen werden.

Schlussfolgerung

Die CLI stellt eine Erkrankung mit einem hohen Mortalitäts- und Morbiditätsrisiko dar. Anhand der vorliegenden Daten lässt sich bei den meisten Patienten aufgrund vergleichbarer amputationsfreier Überlebenszeiten bei geringerem Komplikationsprofil eine Endovascular-first-Strategie in erfahrenen Zentren rechtfertigen.

Abstract

Background

Critical limb ischemia (CLI) is the most severe form of peripheral artery occlusive disease and is characterized by high amputation, morbidity and mortality rates. Therefore, revascularization is the essential step in therapy for retention of the affected limb.

Objectives

Although for a long time bypass surgery represented the gold standard in the treatment of CLI, in recent years there has been a disproportionate increase of endovascular treatment despite the lack of level-data. In this review the indications and results of endovascular therapy of CLI are presented on the basis of published data.

Methods

A literature search was carried out to identify publications that compared the results of endovascular and surgical therapy as well as observational studies about different endovascular techniques.

Results

The BASIL study provided the highest quality data comparing endovascular and surgical treatment of CLI. The long-term data of the BASIL trial showed that apart from patients with a suitable vein and a life expectancy of more than 2 years, first line endovascular therapy is equivalent to surgical treatment. The equivalence could also be demonstrated in a meta-analysis comparing operative and endovascular treatment of CLI.

Conclusion

The CLI is a disease with high mortality and morbidity risks. Due to the comparable amputation-free survival times with lower complication rates in the published data, in most patients an endovascular first strategy in experienced centers can be justified.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Fontaine R, Kim M, Kieny R (1954) Die chirurgische Behandlung der peripheren. Durchblutungsstörungen. Helv Chir Acta 21:499–533

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Norgren L et al (2007) Inter-society consensus for the management of peripheral arterial disease (TASC II). J Vasc Surg 45(Suppl S):S5–67

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Dormandy J, Heeck L, Vig S (1999) The fate of patients with critical leg ischemia. Semin Vasc Surg 12:142–147

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Dormandy JA, Rutherford RB (2000) Management of peripheral arterial disease (PAD). TASC working group. TransAtlantic inter-society consensus (TASC). J Vasc Surg 31:S1–S296

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. White JV, Ryjewski C (2007) Progress in the endovascular treatment of intermittent claudication: rationale for changes in the TASC classification. Semin Vasc Surg 20:54–61

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Dotter CT, Judkins MP (1964) Transluminal treatment of arteriosclerotic obstruction. Description of a new technic and a preliminary report of its application. Circulation 30:654–670

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Gruntzig A (1976) Die perkutane Rekanalisation chronischer arterieller Verschlüsse (Dotter-Prinzip) mit einem neuen doppellumigen Dilatationskatheter. Rofo 124:80–86

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Palmaz JC et al (1986) Expandable intraluminal vascular graft: a feasibility study. Surgery 99:199–205

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Eckstein H-H et al (2014) Epidemiologie und Behandlung der PAVK und der akuten Extremitätenischämie in deutschen Krankenhäusern von 2005 bis 2012. Gefässchirurgie 19:117–126

    Article  Google Scholar 

  10. Kühnl A et al (2014) Status quo der Gefäßchirurgie in Deutschland. Gefässchirurgie 18:355–364

    Article  Google Scholar 

  11. Statistisches Bundesamt (2014) Operationen und Prozeduren der vollstationären Patientinnen und Patienten in Krankenhäusern. https://www.destatis.de/DE/Publikationen/Thematisch/Gesundheit/Krankenhaeuser/OperationenProzeduren.html. Zugegriffen: 3. Jan. 2015

  12. Statistisches Bundesamt (2014) Tiefgegliederte Diagnosedaten der Krankenhauspatientinnen und -patienten (Datensatzstruktur). https://www.destatis. de/DE/Publikationen/Thematisch/Gesundheit/Krankenhaeuser/TiefgegliederteDiagnosedaten.html. Zugegriffen: 3. Jan. 2015

  13. Zimmermann A et al (2012) Differences in patterns of peripheral arterial occlusive disease and eligibility for endovascular treatment. Vasa 41:432–439

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Conte MS et al (2009) Suggested objective performance goals and clinical trial design for evaluating catheter-based treatment of critical limb ischemia. J Vasc Surg 50:1462–1473

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Goodney PP et al (2011) Validation of the Society for Vascular Surgery’s objective performance goals for critical limb ischemia in everyday vascular surgery practice. J Vasc Surg 54:100–108

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Zimmermann A et al (2014) Ergebnisse operativ versorgter Patienten mit chronisch-kritischer Extremitätenischämie. Gefässchirurgie 19(Suppl 1):62–63

    Google Scholar 

  17. Fowkes F, Leng GC (2008) Bypass surgery for chronic lower limb ischaemia. Cochrane Database Syst Rev CD002000. doi:10.1002/14651858.CD002000.pub2

  18. Adam DJ et al (2005) Bypass versus angioplasty in severe ischaemia of the leg (BASIL): multicentre, randomised controlled trial. Lancet 366:1925–1934

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Holm J et al (1991) Chronic lower limb ischaemia. A prospective randomised controlled study comparing the 1-year results of vascular surgery and percutaneous transluminal angioplasty (PTA). Eur J Vasc Surg 5:517–522

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. van der Zaag ES et al (2004) Angioplasty or bypass for superficial femoral artery disease? A randomised controlled trial. Eur J Vasc Endovasc Surg 28:132–137

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Wolf GL et al (1993) Surgery or balloon angioplasty for peripheral vascular disease: a randomized clinical trial. Principal investigators and their Associates of Veterans Administration Cooperative Study Number 199. J Vasc Interv Radiol 4:639–648

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Bradbury AW et al (2010) Bypass versus Angioplasty in Severe Ischaemia of the Leg (BASIL) trial: an intention-to-treat analysis of amputation-free and overall survival in patients randomized to a bypass surgery-first or a balloon angioplasty-first revascularization strategy. J Vasc Surg 51:5S–17S

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Bradbury AW et al (2010) Bypass versus angioplasty in severe ischaemia of the leg (basil) trial: analysis of amputation free and overall survival by treatment received. J Vasc Surg 51:18S–31S

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Jones WS et al (2014) Comparative effectiveness of endovascular and surgical revascularization for patients with peripheral artery disease and critical limb ischemia: systematic review of revascularization in critical limb ischemia. Am Heart J 167:489–498

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Bradbury AW (2014) Bypass vs. angioplasty in severe ischaemia of the leg-2. http://www.birmingham.ac.uk/Documents/college-mds/trials/bctu/Basil-2/Investigators/Documentation/BASIL2Protocolv2.pdf. Zugegriffen: 3. Jan. 2015

  26. Farber A, Rosenfield K, Menard M (2014) The BEST-CLI trial: a multidisciplinary effort to assess which therapy is best for patients with critical limb ischemia. Tech Vasc Interv Radiol 17:221–224

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Bisadas T et al (2014) Nationales Register für die Erstlinientherapiestrategien bei Patienten mit kritischer Extremitätenischämie (CRITISCH-Register) – Studiendesign und aktueller Stand. Gefässchirurgie 19:135–140

    Article  Google Scholar 

  28. Romiti M et al (2008) Meta-analysis of infrapopliteal angioplasty for chronic critical limb ischemia. J Vasc Surg 47:975–981

    Article  PubMed  Google Scholar 

  29. Liistro F et al (2013) Drug-eluting balloon in peripheral intervention for below the knee angioplasty evaluation (DEBATE-BTK): a randomized trial in diabetic patients with critical limb ischemia. Circulation 128:615–621

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  30. Schmidt A et al (2011) First experience with drug-eluting balloons in infrapopliteal arteries: restenosis rate and clinical outcome. J Am Coll Cardiol 58:1105–1109

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Zeller T et al (2014) Drug-eluting balloon versus standard balloon angioplasty for infrapopliteal arterial revascularization in critical limb ischemia: 12-month results from the IN.PACT DEEP randomized trial. J Am Coll Cardiol 64:1568–1576

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Bosiers M et al (2012) Randomized comparison of everolimus-eluting versus bare-metal stents in patients with critical limb ischemia and infrapopliteal arterial occlusive disease. J Vasc Surg 55:390–398

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Scheinert D et al (2012) A prospective randomized multicenter comparison of balloon angioplasty and infrapopliteal stenting with the sirolimus-eluting stent in patients with ischemic peripheral arterial disease: 1-year results from the ACHILLES trial. J Am Coll Cardiol 60:2290–2295

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Tepe G et al (2015) Drug-coated balloon versus standard percutaneous transluminal angioplasty for the treatment of superficial femoral and/or popliteal peripheral artery disease: 12-month results from the IN.PACT SFA randomized trial. Circulation 131(5):495–502

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  35. Meltzer AJ et al (2013) The Comprehensive Risk Assessment for Bypass (CRAB) facilitates efficient perioperative risk assessment for patients with critical limb ischemia. J Vasc Surg 57:1186–1195

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Nolan BW et al (2011) Prior failed ipsilateral percutaneous endovascular intervention in patients with critical limb ischemia predicts poor outcome after lower extremity bypass. J Vasc Surg 54:730–735

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H.‑H. Eckstein.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

A. Zimmermann erhielt Studien-, Reisekostenunterstützungen und Honorare für Vorträge von den Firmen ev3 GmbH, C.R. Bard GmbH, Philips GmbH, Medtronic GmbH und Gore & Associates GmbH. U. Ludwig und H.-H. Eckstein geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Dieser Beitrag erschien ursprünglich in der Zeitschrift Gefässchirurgie 2015, 20:196–203. DOI 10.1007/s00772-015-0023-8

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Zimmermann, A., Ludwig, U. & Eckstein, H. Indikationen und Ergebnisse der endovaskulären Therapie der kritischen Extremitätenischämie. Radiologe 56, 216–222 (2016). https://doi.org/10.1007/s00117-015-0070-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-015-0070-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation