Skip to main content
Log in

„Mission (im)possible“

Aufbau eines neurologischen Zentrums 12.000 km entfernt mittels Telemedizin

Mission (im)possible

Setting up a neurological center 12,000 km away with telemedicine

  • Leitthema
  • Published:
Der Nervenarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Spezialisierte neurologische Behandlungen verringern die Mortalität und Morbidität von Schlaganfallpatienten. In vielen Regionen der Erde ist keine flächendeckende spezialisierte Versorgung verfügbar. Die Kooperation zwischen dem Krankenhaus Nordwest und der Regierung von Brunei Darussalam beschreibt den Aufbau eines neurologischen Zentrums inkl. Stroke-Unit, Rehabilitation und Wissenschaft.

Ziel

Ziel diese Projektes „to teach to treat – to treat to teach“ war es, ein Hochleistungszentrum für Neurologie in Brunei Darussalam über eine Distanz von 12.000 km hinweg aufzubauen. Durch Lehre wurden Behandlungsmöglichkeiten erläutert, durch Fallbeispiele wurde gelehrt.

Material und Methoden

Der Aufbau des Brunei Neuroscience Stroke and Rehabilitation Centre (BNSRC) begann im Juli 2010. Zur Überwindung der Distanz zwischen der Klinik für Neurologie und Neuroradiologie am Krankenhaus Nordwest, Frankfurt/Main und dem BNSRC wurde ein Telemedizinnetzwerk etabliert. Tägliche telemedizinische Lehrveranstaltungen für alle an der Betreuung der Patienten beteiligten Berufsgruppen wurden angeboten sowie die 24-Stunden-7-Tage-Erreichbarkeit des deutschen diensthabenden Arztes zur Unterstützung der Kollegen vor Ort.

Ergebnisse

Im BNSRC wurden im Zeitraum Juli 2010 bis Juli 2016 bisher über 1000 Patienten mit ischämischen und hämorrhagischen Schlaganfällen und alle die Neurologie betreffenden Krankheitsbilder stationär behandelt. Des Weiteren fanden im ambulanten Bereich über 5000 Patientenkontakte statt. Seit 2010 konnte bei 52 Patienten eine Lysetherapie erfolgen und 81 Hemikraniektomien durchgeführt werden.

Diskussion

Das Projekt hat gezeigt, dass es möglich ist, zum Nutzen vieler Menschen spezialisiertes neurologisches Wissen über eine weite Distanz hinweg zu vermitteln.

Abstract

Background

Specialized neurological treatment decreases the mortality and morbidity of stroke patients. In many regions of the world an extensive coverage is not available. The cooperation between the Krankenhaus Nordwest (KHNW, Frankfurt, Germany) and the Government of Brunei Darussalam describes the set-up process of a specialized neurological center, including stroke unit, science and rehabilitation center.

Aim

The aim of this project called to teach to treat – to treat to teach was to set up a center of excellence in neurology in Brunei Darussalam over a distance of 12,000 km. Treatment options were elucidated by teaching and taught by case examples.

Material and methods

The construction of the Brunei Neuroscience Stroke and Rehabilitation Center (BNSRC) began in July 2010. To overcome the large distance between the department of neurology and neuroradiology at the KHNW and the BNSRC, a telemedical network was established. We provided daily teleteaching for all professions involved in patient care as well as 24/7 availability of teleneurological services from Germany to support the local team on site.

Results

In the BNSRC unit over 1000 patients with ischemic and hemorrhagic stroke and all the various acute neurological conditions were treated from July 2010 until July 2016 as inpatients and over 5000 were treated as outpatients. Since 2010, a total of 52 patients with stroke were treated by thrombolysis within the thrombolytic window and 81 hemicraniectomies were performed.

Conclusion

The project has shown that it is possible to convey specialized neurological knowledge over large distances to provide significant benefits for patients and caregivers.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Audebert HJ, Schultes K, Tietz V, Heuschmann PU, Bogdahn U, Haberl RL, Schenkel J, Writing Committee für the Telemedical Project for Integrative Stroke Care (TEMPiS) (2009) Long-term effects of specialized stroke care with telemedicine support in community hospitals on behalf of the telemedical project for integrative stroke care (TEMpiS). Stroke 40:902–908. doi:10.1161/STROKEAHA.109.529255

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Berkehemer et al (2015) A randomized trail of Intraarterial treatment for acute ischemic stroke. N Engl J Med 372:11–20. doi:10.1056/NEFMoa1411587

    Article  Google Scholar 

  3. Campbell BCV, Mitchell PJ, Kleinig TJ, Dewey HM, Churilov L, Yassi N, Yan B, Dowling RJ, Parsons MW, Oxley TJ, Wu TY, Brooks M, Simpson MA, Miteff F, Levi CR, Krause M, Harrington TJ, Faulder KC, Steinfort BS, Priglinger M, Ang T, Scroop R, Barber PA, McGuinness B, Wijeratne T, Phan TG, Chong W, Chandra RV, Bladin CF, Badve M, Rice H, de Villiers L, Ma H, Desmond PM, Donnan GA, Davis SM, EXTEND-IA Investigators (2015) Edovascular therapy for Ischemic stroke with perfusion-imaging selection. N Engl J Med 372:1009–1018. doi:10.1056/NEJMoa1414792

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Jüttler E, Unterberg A, Woitzik J, Bösel J, Amiri H, Sakowitz OW, Gondan M, Schiller P, Limprecht R, Luntz S, Schneider H, Pinzer T, Hobohm C, Meixensberger J, Hacke W, DESTINY II Investigators (2014) Hemicraniectomy in older patients with extensive middle-cerebral-artery stroke. N Engl J Med 370:1091–1100. doi:10.1056/NEJMoa1311367

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Foerch C, Misselwitz B, Sitzer M, Steinmetz H, Neumann-Haefelin T (2008) Schlaganfallzahlen bis zum Jahr 2015. Dtsch Arztebl 105(26):467–473. doi:10.3238/arztebl.2008.0467

    Google Scholar 

  6. GBD 2015 Mortality and Causes of Death Collaborators (2016) Global, regional, and national life expectancy, all-cause mortality, and cause-specific mortality for 249 causes of death, 1980–2015: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study 2015. Lancet 388:1459–1544

    Article  Google Scholar 

  7. Goyal M, Demchuk AM, Menon BK, Eesa M, Rempel JL, Thornton J, Roy D, Jovin TG, Willinsky RA, Sapkota BL, Dowlatshahi D, Frei DF, Kamal NR, Montanera WJ, Poppe AY, Ryckborst KJ, Silver FL, Shuaib A, Tampieri D, Williams D, Bang OY, Baxter BW, Burns PA, Choe H, Heo J‑H, Holmstedt CA, Jankowitz B, Kelly M, Linares G, Mandzia JL, Shankar J, Sohn S‑I, Swartz RH, Barber PA, Coutts SB, Smith EE, Morrish WF, Weill A, Subramaniam S, Mitha AP, Wong JH, Lowerison MW, Sajobi TT, Sajobi TT, for the ESCAPE Trial Investigators (2015) Randomized assessment of rapid endovascular treatment of Ischemic stroke. N Engl J Med 372:1019–1030. doi:10.1056/NEJMoa1414905

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Jüttler E, Bösel J, Amiri H, Schiller P, Limprecht R, Hacke W, Unterberg A, DESTINY II Study Group (2011) DESTINY II: decompressive surgery fort he treatment of malignant INfarction oft he middle cerebral arterY II. Int J Stroke 6(1):79–86. doi:10.1111/j.1747-4949.2010.00544.x

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Kress B, Papendieck M, Meyding-Lamade U (2014) Neuroradiologische Befundung asiatischer Schnittbilduntersuchungen – geht das? Manag Krankenh 9:1–2

    Google Scholar 

  10. Lindsay P, Furie KL, Davis SM, Donnan GA, Norrving B (2014) World stroke organization global stroke service guidelines and action plan. Int J Stroke 9(Suppl A):4–13

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Rothwell et al (2007) Effect of urgent treatment of transient ischaemic attack and minor stroke on early recurrent stroke (EXPRESS study): a prospective population-based seqeuntial comparison. Lancet 370:1432–1442

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Statistisches Bundesamt (2015) Bevölkerung Deutschlands bis 2060 - 13. koordinierte Bevölkerungsvorausberechnung. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden

    Google Scholar 

  13. Toni D, Lorenzano S, Puca E, Prencipe M (2006) The SITS-MOST registry. Neurol Sci 27(Suppl 3):S260–S262

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. http://www.bundesaerztekammer.de/fileadmin/user_upload/downloads/pdf-Ordner/Telemedizin_Telematik/Telemedizin/Telemedizinische_Methoden_in_der_Patientenversorgung_Begriffliche_Verortung.pdf. Zugegriffen: 14. Sept. 2016

  15. www.who.org. Zugegriffen: 14. Sept. 2016

  16. Yerby M (2006) Charting the Academy Course for Legislative Affairs. Neurol Today 6(11):18–19

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to U. Meyding-Lamadé.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

U. Meyding-Lamadé, E.M. Craemer, E.K. Lamadé, B. Bassa, K. Enk, H. Ilsen, C. Jacobi, V. Jost, M.W. Lorenz, C. Mohs, C. Schwark, B. Zimmerlein, T. Gottschalk, W. Hacke und B. Kress geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Meyding-Lamadé, U., Craemer, E.M., Lamadé, E.K. et al. „Mission (im)possible“. Nervenarzt 88, 141–147 (2017). https://doi.org/10.1007/s00115-016-0267-x

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-016-0267-x

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation