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Posttraumatische Störungen bei Patienten mit Erkrankungen aus dem schizophrenen Formenkreis

Posttraumatic disorders in patients with schizophrenia spectrum disorders

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Zusammenfassung

Hintergrund

Internationale Studien zeigen, dass Patienten mit Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis häufig Gewalt ausgesetzt waren und komorbide posttraumatische Belastungsstörungen (PTBS) aufweisen können. Allerdings liegen aus dem deutschsprachigen Raum bislang kaum Studien vor.

Ziel der Arbeit

Das Ziel der vorliegenden Untersuchung war es, bei stationär behandelten Patienten einer deutschen Universitätsklinik die Prävalenz von Gewalterfahrungen in verschiedenen Lebensphasen und komorbiden PTBS zu bestimmen.

Methodik

Bei einer Stichprobe von 145 konsekutiv stationär aufgenommenen Patientinnen und Patienten mit Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis (67 % männlich) wurden anhand des Strukturierten Traumainterview (STI) interpersonelle Gewalterfahrungen und anhand des Strukturierten Klinischen Interviews für DSM-IV (SKID) komorbide PTBS erhoben.

Ergebnisse

Sexuelle Gewalt im Alter von unter 16 Jahren wurden von 17 % berichtet (Frauen: 27 %; Männer: 12 %). Etwa ein Drittel (32 %) berichtete körperliche Gewalt durch elterliche Bezugspersonen (Frauen: 38 %; Männer: 29 %). Mindestens eine Form früher Gewalt (sexuell oder körperlich) berichtete die Hälfte der Frauen (48 %) und jeder dritte Mann (34 %). Negative sexuelle Erfahrungen im späteren Leben berichteten 17 %, körperliche Gewalt 38 % und mindestens eine Form 48 % der Befragten. Insgesamt berichteten zwei Drittel (66 %) Gewalterfahrungen im Leben. Die Punktprävalenz der PTBS betrug 12 %. Weitere 9 % wiesen eine subsyndromale PTBS auf.

Diskussion

In der vorliegenden Untersuchung wurden die berichteten Raten von interpersonellen Gewalterfahrungen und komorbiden PTBS bei Patientinnen und Patienten mit Störungen aus dem schizophrenen Formenkreis in einer deutschen Stichprobe bestätigt. Gewalterfahrungen und ihre Folgen sollten deshalb routinemäßig erhoben und das gesamte Spektrum traumatherapeutischer Ansätze in die Behandlung dieser Patientengruppe integriert werden.

Summary

Background

The findings of international studies suggest high rates of interpersonal violence and posttraumatic stress disorder (PTSD) among patients with schizophrenia spectrum disorders. Only few studies, however, have so far been conducted in the German-speaking countries.

Objectives

The aim of our study was to determine the prevalence of lifetime experiences of interpersonal violence and comorbid PTSD among inpatients in a German university hospital.

Method

In N = 145 consecutively admitted patients with schizophrenia spectrum disorders (67 % male) the structured trauma interview (STI) was used to assess experiences of interpersonal violence and the structured clinical interview for DSM-IV (SCID) to assess comorbid PTSD.

Results

Sexual violence under the age of 16 years was reported by 17 % of the patients (women 27 %, men 12 %). Approximately one third (32 %) reported physical violence by parental figures (women 38 %, men 29 %). At least one form of early violence (sexual or physical) was reported by half of the women (48 %) and one third of the men (34 %). Negative sexual experiences later in life were reported by 17 %, physical violence by 38 % and at least one of these forms by 48 % of the patients. In total two thirds of all patients (66 %) reported experiences of violence during their lifetime. The prevalence of acute PTSD was 12 %. Another 9 % of patients had a subsyndromal PTSD.

Conclusion

The present study confirmed the high rates of experiences of interpersonal violence and comorbid PTSD in a German sample of patients with schizophrenia spectrum disorders. Violence and it’s consequences should therefore be routinely assessed and the full spectrum of trauma-specific therapies should be integrated into the treatment of this group of patients.

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Literatur

  1. Assion H-J, Brune N, Schmidt N et al (2009) Trauma exposure and post-traumatic stress disorder in bipolar disorder. Soc Psychiatry Psychiatry Epidemiol 44:1041–1049

    Article  Google Scholar 

  2. Bengtson-Tops A, Ehliasson K (2011) Victimization in individuals suffering from psychosis: a Swedish cross-sectional study. J Psychiatr Ment Health Nurs 19:1–8

    Google Scholar 

  3. Bieneck S, Stadler L, Pfeiffer C (2011) Erster Forschungsbericht zur Repräsentativbefragung Sexueller Missbrauch 2011. Kriminologisches Forschungsinstitut Niedersachsen, Hannover

  4. Bonoldi I, Simeone E, Rocchetti M et al (2013) Prevalence of self-reported childhood abuse in psychosis: a meta-analysis of retrospective studies. Psychiatry Res 210:8–15

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Cloitre M, Cohen LR, Koenen KC (2014) Sexueller Missbrauch und Misshandlung in der Kindheit. Ein Therapieprogramm zur Behandlung komplexer Traumafolgen. Hogrefe-Verlag, Göttingen

  6. Conus P, Cotton S, Schimmelmann BG et al (2010) Pretreatment and outcome correlates of sexual and physical trauma in an epidemiological cohort of first-episode psychosis patients. Schizophr Bull 36:1105–1114

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  7. Dean K, Moran P, Fahy T et al (2007) Predictors of violent victimization amongst those with psychosis. Acta Psychiatr Scand 116:345–353

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Draijer N (1989) Structured trauma interview. Department of psychiatry, Free University Amsterdam

  9. Fallot RD, Harris M (2002) The Trauma Recovery and Empowerment Model (TREM): conceptual and practical issues in a group intervention for women. Community Ment Health J 38:475–485

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. First MB, Spitzer RL, Williams JBW, Gibbon M (1997) Structured clinical interview for DSM-IV Axis I Disorders (SCID-I), clinician version. American Psychiatric Publishing Inc, Arlington

  11. Fisher HL, Craig TK, Fearon P et al (2011) Reliability and comparability of psychosis patient’s retrospective reports of childhood abuse. Schizophr Bull 37:546–553

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  12. Hammer JH, Springer J, Beck NC et al (2011) The relationship between seclusion and restraint use and childhood abuse among psychiatric inpatients. J Interpers Violence 26:567–579

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Kay SR, Fiszbein A, Opler LA (1987) The positive and negative syndrome scale (PANSS) for schizophrenia. Schizophr Bull 13:261–276

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Langeland W, Draijer N, Brink W van den (2004) Psychiatric comorbidity in treatment-seeking alcoholics: the role of childhood trauma and perceived parental dysfunction. Alcohol Clin Exp Res 28:441–447

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Lecrubier Y, Sheehan D, Weiller E et al (1997) The MINI international neuropsychiatric interview (M.I.N.I), a short diagnostic interview: reliability and validity according to the CIDI. Eur Psychiatry 12:224–331

    Article  Google Scholar 

  16. Lysaker PH, Nees MA, Lancaster RS, Davis LW (2004) Vocational function among persons with schizophrenia with and without history of childhood sexual trauma. J Trauma Stress 17:435–438

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Lysaker PH, Salyers MP (2007) Anxiety symptoms in schizophrenia spectrumdisorders: associations with social function, positive and negative symptoms, hope and trauma history. Acta Psychiatr Scand 116:290–298

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Morgan C, Fisher H (2007) Environment and schizophrenia: environmental factors in schizophrenia: childhood trauma – a critical review. Schizophr Bull 33:3–10

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Mueser KT, Rosenberg SD, Goodman LA, Trumbetta SL (2002) Trauma, PTSD, and the course of severe mental illness: an interactivemodel. Schizophr Res 53:123–143

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Mueser KT, Rosenberg SD, Rosenberg HJ (2009) Treatment of posttraumatic stress disorder in special populations. A cognitive restructuring program. American Psychological Association, Washington DC

  21. Roelofs K, Keijsers GPJ, Hoogduin KAL et al (2002) Childhood abuse in patients with conversion disorder. Am J Psychiatry 159:1908–1913

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Schäfer I, Fischer HL (2011) Childhood trauma and PTSD in patients withpsychosis – clinical challenges and emerging treatments. Curr Opin Psychiatry 24:514–518

    PubMed  Google Scholar 

  23. Schäfer I, Morgan C, Demjaha A et al (2011) Assessment of posttraumatic symptoms in patients with first-episode psychosis. J Nerv Ment Dis 199:896–898

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Shah S, Mackinnon A, Galletly C et al (2014) Prevalence and impact of childhood abuse in people with a psychotic illness. Data from the second Australian national survey of psychosis. Schizophr Res 159:20–26

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Shannon C, Douse K, McCusker C et al (2009) The association between childhood trauma and memory functioning in schizophrenia. Schizophr Bull 37:531–537

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  26. Spitzer C, Barnow S, Volzke H et al (2009) Trauma, posttraumatic stress disorder, and physical illness: findings from the general population. Psychosom Med 71(9):1012–1017

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Trappler B, Newville H (2007) Trauma healing via cognitivebehaviortherapy in chronicallyhospitalizedpatients. Psychiatr Q 78:317–325

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Van den Berg DP, Bont PA de, Vleugel BM van der et al (2015) Prolonged exposure vs eye movement desensitization and reprocessing vs waiting list for posttraumatic stress disorder in patients with a psychotic disorder: a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 72:259–267

    Article  Google Scholar 

  29. Vogel M, Spitzer C, Barnow S et al (2009) Association of childhood neglect with adult dissociation in inpatients with schizophrenia. Psychopathology 42(2):124–130

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Wetzels P (1997) Zur Epidemiologie physischer und sexueller Gewalterfahrungen in der Kindheit. Ergebnisse einer repräsentativen Prävalenzstudie für die BRD. Kriminologisches Forschungsinstitut Niedersachsen, Forschungsberichte Nr. 59

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. I. Schäfer, F.J. Eiroa-Orosa, K. Schroeder, T. Harfst und V. Aderhold geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Correspondence to I. Schäfer MPH.

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Schäfer, I., Eiroa-Orosa, F., Schroeder, K. et al. Posttraumatische Störungen bei Patienten mit Erkrankungen aus dem schizophrenen Formenkreis. Nervenarzt 86, 818–825 (2015). https://doi.org/10.1007/s00115-014-4237-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00115-014-4237-x

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