Skip to main content
Log in

Bullöse Autoimmunkrankheiten bei Kindern

Bullous autoimmune disorders in children

  • CME Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Der Hautarzt Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In diesem Beitrag geben die Autoren eine detaillierte Übersicht über die Pathogenese, klinischen Eigenschaften, Diagnostik, Differenzialdiagnostik und Therapie der bullösen Autoimmunerkrankungen im Kindesalter, insbesondere der am häufigsten vorkommenden linearen IgA-Dermatose. Bei den bullösen Autoimmunerkrankungen entstehen Autoantikörper gegen verschiedene Adhäsionsmoleküle der Haut. Diese sind nicht nur pathogenetisch relevant, sondern dienen auch als Basis für die Diagnostik und Verlaufskontrolle dieser Erkrankungen. Bei Verdacht auf eine bullöse Autoimmundermatose sollten sowohl histopathologische und immunhistopathologische (direkte Immunfluoreszenz) als auch serologische Untersuchungen (indirekte Immunfluoreszenz, ELISA, ggf. Immunoblot) durchgeführt werden. Die Therapie hängt von der Diagnose ab. Bei IgA-mediierter Pathogenese wird meistens Dapson erfolgreich eingesetzt. Bei IgG-vermittelten Erkrankungen wird in der Regel eine Immunsuppression mit Glukokortikoiden und steroidsparenden Medikamenten eingeleitet, beim selbstlimitierenden Pemphigus neonatorum reicht jedoch eine alleinige topische Therapie aus. Bei der Dermatitis herpetiformis wird zusätzlich eine lebenslange glutenfreie Diät empfohlen.

Abstract

We review the pathogenesis, clinical features, diagnosis, differential diagnosis, and therapy of autoimmune bullous skin diseases of childhood, especially of the most common linear IgA dermatosis. In autoimmune bullous diseases, autoantibodies are formed against different adhesion molecules of the skin. These are not only pathophysiologically relevant, but also serve as basis for diagnosis and follow-up of these diseases. In case an autoimmune bullous disease is suspected, histopathology and immunohistopathology (direct immunofluorescence microscopy) as well as serological tests (indirect immunofluorescence microscopy, ELISA, immunoblot) should be performed. Therapy depends on the diagnosis. In IgA-mediated pathogenesis, dapsone can be successfully used. In IgG-mediated diseases, immunosuppression with corticosteroids and steroid-sparing agents should be initiated, although only local therapy is sufficient to control a self-limiting pemphigus neonatorum. In dermatitis herpetiformis, a life-long gluten-free diet is recommended.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. Kneisel A, Hertl M (2011) Autoimmune bullous skin diseases. Part 1: clinical manifestations. J Dtsch Dermatol Ges 9:844–857

    PubMed  Google Scholar 

  2. Zillikens D (2012) Bullöse Autoimmundermatosen. In: Plewig G, Landthaler M, Burgdorf WHC et al (Hrsg) Braun Falco’s Dermatologie, Venerologie und Allergologie, 6. Aufl. Springer, Berlin, S 777–811

  3. Kneisel A, Hertl M (2011) Autoimmune bullous skin diseases. Part 2: diagnosis and therapy. J Dtsch Dermatol Ges 9:927–947

    PubMed  Google Scholar 

  4. Sansaricq F, Stein SL, Petronic-Rosic V (2012) Autoimmune bullous diseases in childhood. Clin Dermatol 30:114–127

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Schmidt E, Zillikens D (2011) The diagnosis and treatment of autoimmune blistering skin diseases. Dtsch Arztebl Int 108:399–405

    PubMed  Google Scholar 

  6. Sárdy M, Tietze J (2009) Dermatitis herpetiformis. Aktuelle Aspekte der Pathogenese. Hautarzt 60:627–632

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Högberg L, Sokolski J, Stenhammar L (2004) Chronic bullous dermatosis of childhood associated with coeliac disease in a 6-year-old boy. Acta Derm Venereol 84:158–159

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Sárdy M, Kostaki D, Varga R, Ruzicka T (2012) A comparative study of direct and indirect immunofluorescence and enzyme-liked immunosorbent assays in the diagnosis of bullous pemphigoid. J Invest Dermatol 132:18 (Abstract)

    Article  Google Scholar 

  9. Kasperkiewicz M, Meier M, Zillikens D, Schmidt E (2010) Linear IgA disease: successful application of immunoadsorption and review of the literature. Dermatology 220:259–263

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Goebeler M, Zillikens D (2003) Blistering autoimmune diseases of childhood. Hautarzt 54:14–24

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir bedanken uns bei Herrn PD Dr. Michael Flaig für die Anfertigung der Abb. 5 und bei Frau Dr. Rita Varga für die Durchsicht des Manuskripts (beide tätig an der Klinik und Poliklinik für Dermatologie der Ludwig-Maximilians-Universität, München).

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seinen Koautor an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M. Sárdy.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Sárdy, M., Kasperkiewicz, M. Bullöse Autoimmunkrankheiten bei Kindern. Hautarzt 64, 447–457 (2013). https://doi.org/10.1007/s00105-013-2536-y

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00105-013-2536-y

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation