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Komplikationen nach Schilddrüsenoperationen in Deutschland

Eine Routinedatenanalyse von 66.902 AOK-Patienten

Complications after thyroid gland operations in Germany

A routine data analysis of 66,902 AOK patients

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Zusammenfassung

Hintergrund

Routinedaten aus dem Gesundheitswesen erlauben die Analyse von großen Patientenkollektiven, ohne zusätzlichen Dokumentationsaufwand auf Seite der Krankenhäuser zu erzeugen. In dieser Studie wurden Häufigkeiten postoperativer Komplikationen bei Schilddrüsenoperationen anhand deutschlandweiter Routinedaten bestimmt und Volume-Outcome-Zusammenhänge untersucht.

Material und Methoden

Datengrundlage bildeten bundesweite Routinedaten von AOK-Versicherten, bei denen in den Jahren 2008 bis 2010 eine Schilddrüsenoperation durchgeführt wurde. Komplikationen wurden anhand von Indikatoren erfasst, welche permanente Stimmbandlähmungen, revisionsbedürftige Blutungen und revisionsbedürftige Wundinfektionen abbilden. Der Effekt des Krankenhausvolumens (Volumen-Quintile) auf die Indikatoren wurde anhand multivariater logistischer Regression bestimmt.

Ergebnisse

Es wurden 66.902 Schilddrüsenoperationen identifiziert. Die Häufigkeit einer permanenten Stimmbandlähmung betrug 1,5 %. Revisionsbedürftige Blutungen bzw. Wundinfektionen wurden bei 1,8 % bzw. 0,4 % der Eingriffe beobachtet. Gegenüber den fallzahlstärksten Krankenhäusern war das Risiko einer permanenten Stimmbandlähmung in den vier anderen Volumenkategorien signifikant erhöht (Odds Ratio: 1,5, 1,7, 1,7 und 2,2).

Schlussfolgerung

Die vorliegende Studie stellt die Versorgungsrealität bei Schilddrüsenoperationen in Deutschland dar. Zusätzlich wurde festgestellt, dass das Risiko einer permanenten Stimmbandlähmung nach einer Schilddrüsenoperation mit wachsender Fallzahlstärke des behandelnden Krankenhauses sinkt.

Abstract

Background

Routine data from hospitals in the public healthcare system allow the analysis of large patient datasets without generating additional documentation efforts for hospitals. This study reports the frequencies of postoperative complications after thyroid surgery based on routine nationwide data. Moreover, volume-outcome relationships were investigated.

Material and methods

Nationwide routine data from insured patients of the Local Health Insurance Fund (AOK) who underwent thyroid surgery between 2008 and 2010 were analyzed. Complications were determined based on indicators for permanent vocal cord palsy, re-bleeding with re-operations and wound infections with specific treatment. The effect of hospital volumes (volume quintiles) on the indicators was determined by multivariate logistic regression.

Results

A total of 66,902 thyroid gland operations were identified. The overall frequency of permanent vocal cord palsy was 1.5 %, re-bleeding 1.8 % and wound infections 0.4 %. In the four lowest case volume categories the risk of permanent vocal cord palsy was significantly higher compared to the highest case volume hospitals (odds ratio 1.5, 1.7, 1.7 and 2.2, respectively).

Conclusion

This study represents the reality of healthcare for thyroid surgery in Germany. Additionally, it was determined that the risk for permanent vocal cord palsy after thyroid gland operations decreased with increasing case volumes of hospitals.

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Literatur

  1. Agada FO, King-Im JU, Atkin SL, England RJA (2005) Does thyroid subspecialization alter practice and outcome? A completed 4‑year audit loop. Clin Otolaryngol 30:48–51

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Bergenfelz A, Jansson S, Kristoffersson A et al (2008) Complications to thyroid surgery: results as reported in a database from a multicenter audit comprising 3,660 patients. Langenbecks Arch Surg 393:667–673

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Dehal A, Abbas A, Hussain F, Johna S (2015) Risk factors for neck hematoma after thyroid or parathyroid surgery: ten-year analysis of the nationwide inpatient sample database. Perm J 19:22–28

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Deutsche Gesellschaft für Allgemein- und Viszeralchirurgie (2015) Operative Therapie benigner Schilddrüsenerkrankungen. Awmf Online 088(007):1–30

    Google Scholar 

  5. Diener MK, Seiler CM, von Frankenberg M et al (2012) Vascular clips versus ligatures in thyroid surgery-results of a multicenter randomized controlled trial (CLIVIT Trial). Langenbecks Arch Surg 397:1117–1126

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Dralle H, Lorenz K, MacHens A (2011) State of the art: Surgery for endemic goiter – a plea for individualizing the extent of resection instead of heading for routine total thyroidectomy. Langenbecks Arch Surg 396:1137–1143

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Dralle H, Sekulla C, Haerting J et al (2004) Risk factors of paralysis and functional outcome after recurrent laryngeal nerve monitoring in thyroid surgery. Surgery 136:1310–1322

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Dralle H, Stang A, Sekulla C et al (2014) Strumachirurgie in Deutschland. Weniger Operationen, geänderte Resektionsstrategien, weniger Komplikationen. Chirurg 85:236–245

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Hoffmann F, Icks A (2012) Unterschiede in der Versichertenstruktur von Krankenkassen und deren Auswirkungen für die Versorgungsforschung: Ergebnisse des Bertelsmann-Gesundheitsmonitors. Gesundheitswesen 74:291–297

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Lorenz K, Sekulla C, Kern J, Dralle H (2015) Management von Nachblutungen nach Schilddrüsenoperationen. Chirurg 86:17–23

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Quan H, Sundararajan V, Halfon P, Fong A (2005) Coding algorithms for defining comorbidities in ICD-9-CM and ICD-10 administrative data. Med Care 43:1130–1139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Rayes N, Steinmüller T, Schröder S et al (2013) Bilateral subtotal thyroidectomy versus hemithyroidectomy plus subtotal resection (Dunhill procedure) for benign goiter: long-term results of a prospective, randomized study. World J Surg 37:84–90

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Schulte K, Röher H (2001) Complications in the surgery of benign thyroid disease. Acta Chir Austriaca 33:164–172

    Article  Google Scholar 

  14. Sosa JA, Bowman HM, Tielsch JM et al (1998) The importance of surgeon experience for clinical and economic outcomes from thyroidectomy. Ann Surg 228:320–330

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Statistisches Bundesamt (2014) Fallpauschalenbezogene Krankenhausstatistik (DRG-Statistik) 2013. Statistisches Bundesamt, Wiesbaden

    Google Scholar 

  16. Stavrakis AI, Ituarte PHG, Ko CY, Yeh MW (2007) Surgeon volume as a predictor of outcomes in inpatient and outpatient endocrine surgery. Surgery 142:887–899

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Weiss A, Lee KC, Brumund KT et al (2014) Risk factors for hematoma after thyroidectomy: results from the nationwide inpatient sample. Surgery 156:399–404

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Weiss A, Parina RP, Tang JA et al (2015) Outcomes of thyroidectomy from a large California state database. Am J Surg 210:1170–1176

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO) (2015) Operation bei benigner Schilddrüsenerkrankung. Berlin

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Correspondence to M. Maneck.

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M. Maneck, C. Dotzenrath, H. Dralle, C. Fahlenbrach, R. Paschke, T. Steinmüller, E. Tusch, E. Jeschke und C. Günster geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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Maneck, M., Dotzenrath, C., Dralle, H. et al. Komplikationen nach Schilddrüsenoperationen in Deutschland. Chirurg 88, 50–57 (2017). https://doi.org/10.1007/s00104-016-0267-1

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