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Differenzialdiagnostik der Beckenbodeninsuffizienz

Differential diagnosis in descending perineum syndrome

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Zusammenfassung

Die klinischen Ausprägungsformen der Beckenbodeninsuffizienz sind vielschichtig und reichen von der Defäkationsobstruktion über verschiedene Prolapszustände bis hin zur kombinierten Stuhl- und Harninkontinenz. Die Differenzialdiagnostik muss dieser Komplexität entsprechen. Häufige Erkrankungen des Beckenbodens sind Descensus perinei, Rektozele, Rektumprolaps und Enterozele bzw. Sigmoidozele. Neben Anamnese und proktologischer Basisuntersuchung sind die Endosonographie und anorektale Manometrie, die Defäkographie und die dynamische Beckenboden-MRT wichtige diagnostische Verfahren, um die häufig kombinierten Störungen bei der Beckenbodeninsuffizienz darzustellen. Sowohl Diagnostik als auch Therapie müssen in ein interdisziplinäres Konzept eingebunden sein.

Abstract

Clinical symptoms in descending perineum syndrome show considerable variations, ranging from obstructed defecation to combined fecal and urinary incontinence and including different types of prolapse. Differential diagnosis has to compete with this complexity. Common pelvic floor disorders associated with descending perineum are rectocele, rectal prolapse, enterocele, and sigmoidocele. Standardized diagnostic tools include detailed history and clinical examination with proctorectoscopy as well as anorectal manometry, endoanal ultrasound, defecography, and dynamic MR of the pelvic floor. The diagnosis and proposed therapy have to be developed within an interdisciplinary concept.

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Literatur

  1. Agachan F, Pfeifer J, Wexner SD (1996) Defecography and proctography. Results of 744 patients. Dis Colon Rectum 39:899–905

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Barthet M, Portier F, Heyries L et al. (2000) Dynamic anal endosonography may challenge defecography for assessing dynamic anorectal disorders : results of a prospective pilot study. Endoscopy 32:300–305

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Battaglia E, Serra AM, Buonafede G et al. (2004) Long-term study on the effects of visual biofeedback and muscle training as a therapeutic modality in pelvic floor dyssynergia and slow-transit constipation. Dis Colon Rectum 47:90–95

    PubMed  Google Scholar 

  4. Beer-Gabel M, Teshler M, Barzilai N, Lurie Y, Malnick S, Bass D, Zbar A (2002) Dynamic transperineal ultrasound in the diagnosis of pelvic floor disorders: pilot study. Dis Colon Rectum 45:239–245

    PubMed  Google Scholar 

  5. Buchmann P (1998) Anatomische Grundlagen bei Descensus perinei und Analinkontinenz. Coloproctology 20:141–147

    Google Scholar 

  6. Buchmann P (1998) Diagnostik der Beckenbodeninsuffizienz aus chirurgischer Sicht. Coloproctology 20:148–153

    Google Scholar 

  7. Bussen D, Kenn W, Stoffels J, Moll R, Sailer M (2003) Vergleich der dynamischen MR-Defäkographie und konventionellen Röntgendefäkographie in der Diagnostik der Beckenbodeninsuffizienz. Coloproctology 25:301–307

    Article  Google Scholar 

  8. Bussen D, Kraemer M, Sailer M, Fuchs KH, Thiede A (2003) Praktischer Stellenwert der Funktionsdiagnostik in der Koloproktologie. Zentralbl Chir 128:669–673

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Chiarelli P, Murphy B, Cockburn J (2004) Promoting urinary continence in postpartum women: 12-month follow-up data from randomised controlled trial. Int Urogynecol J Pelvic Floor Dysfunct 15:99–105

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Eguare EI, Neary P, Crosbie J et al. (2004) Dynamic magnetic resonance imaging of the pelvic floor in patients with idiopathic combined fecal and urinary incontinence. J Gastrointest Surg 8:73–82

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. FitzGerald MP, Kotarinos R (2003) Rehabilitation of the short pelvic floor. I: Backgound and patient evaluation. Int Urogynecol J 14:261–268

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Fürst A, Hutzel L, Rentsch M, Beham A, Spatz H, Jauch KW (2000) Koloproktologische Erkrankungen des Beckenbodens. Radiologe 40:446–450

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Harewood GC, Coulie B, Camillieri M, Rath-Harvey D, Pemberton JH (1999) Descending perineum syndrome: audit of clinical and laboratory features and outcome of pelvic floor retraining. Am J Gastroenterol 94:126–130

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Herold A (2001) Diagnostik und chirurgische Therapie der chronischen Obstipation. Viszeralchirurgie 36:196–202

    Article  Google Scholar 

  15. Hodroff MA, Stolpen AH, Denson MA, Bolinger L, Kreder KJ (2002) Dynamic magnetic resonance imaging of the female pelvis: the relationship with the pelvic organ prolapse quantification staging system. J Urol 167:1353–1355

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Jorge JM, Yang YK, Wexner SD (1994) Incidence and clinical significance of sigmoidoceles by a new classification system. Dis Colon Rectum 37:1112–1117

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Jorge JM, Habr-Gama A, Wexner SD (2001) Clinical applications and techniques of cinedefecography. Am J Surg 182:93–101

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Karasick S, Spettell CM (1997) The role of parity and hysterectomy on the development of pelvic floor abnormalities revealed by defecography. AJR Am J Roentgenol 169:1555–1558

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Kaufman HS, Buller JL, Thompson JR et al. (2001) Dynamic pelvic magnetic resonance imaging and cystocolpoproctography alter surgical management of pelvic floor disorders. Dis Colon Rectum 44:1575–1583

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Lau CW, Heymen S, Alabaz O, Iroatulam AJ, Wexner SD (2000) Prognostic significance of rectocele, intussusception, and abnormal perineal descent in biofeedback treatment for constipated patients with paradoxical puborectalis contraction. Dis Colon Rectum 43:478–482

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Lienemann A, Anthuber C, Baron A, Kohz P, Reiser M (1997) Dynamic MR colpocystorectography assessing pelvic-floor descent. Eur Radiol 7:1309–1317

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  22. Lienemann A, Sprenger D, Janssen U, Anthuber C, Reiser M (2000) Funktionelle MRT des Beckenbodens. Methodik und Referenzwerte. Radiologe 40:458–464

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Löhnert M, Doniec JM, Birkner T, Dohrmann P (1997) Der insuffiziente Beckenboden. Diagnostische Möglichkeiten durch die Endosonographie. Coloproctology 19:131–141

    Google Scholar 

  24. Matsuoka H, Wexner SD, Desai MB et al. (2001) A comparison between dynamic pelvic magnetic resonance imaging and videoproctography in patients with constipation. Dis Colon Rectum 44:571–576

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Maurer-Major E (2001) Einfluss von Hormonen auf den Beckenboden. Coloproctology 23:272–275

    Google Scholar 

  26. Melchior D, Müller SC (2000) Diagnostik der Stressinkontinenz. Urologe [B] 40:311–313

  27. Naumann G, Kölbl H (2002) Diagnostik und Therapie von Zystozele, Rektozele und Vaginalprolaps. Urologe [B] 42:231–243

  28. Perucchini D (2001) Struktur und Funktion des vorderen Beckenbodenkompartiments der Frau. Coloproctology 23:267–271

    Google Scholar 

  29. Pfeifer Th, Hager Th, Scherbel J (1999) Klassifikation der Beckenbodeninsuffizienz mit Hilfe der Magnetresonanztomographie (MRT)—ein Schritt zur rationalen Therapie. Coloproctology 21:13–19

    Google Scholar 

  30. Pfeifer J, Oliveira L, Park UC, Gonzalez A, Agachan F, Wexner SD (1997) Are interpretations of video defecographies reliable and reproducible? Int J Colorectal Dis 12:67–72

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  31. Rentsch M, Paetzel C, Lenhart M, Feuerbach S, Jauch KW, Fürst A (2001) Dynamic magnetic resonance imaging defecography : a diagnostic alternative in the assessment of pelvic floor disorders in proctology. Dis Colon Rectum 44:999–1007

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  32. Schmeiser G, Putz R (2000) Anatomie und Funktion des Beckenbodens. Radiologe 40:429–436

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  33. Schwandner O, Farke S, Fischer F, Schiedeck THK, Bruch HP (2004) Chirurgische Therapie der Outlet-Obstruktion bei Sigmoidozelen. Ist die laparoskopische Operation sicher und komplikationsarm? Coloproctology 26:75–84

    Google Scholar 

  34. Stanton SL (1998) Consensus report on pelvic floor weakness of the elderly female. World J Urol 16 [Suppl 1]: S44–47

  35. Stelzner F, Rödel R, Biersack HJ, Jaeger UE, von Mallek D (2003) Nachweis der natürlichen Spontanaktivität der Beckenboden- und Analmuskulatur durch das PET-CT. Chirurg 74:834–838

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  36. Stoker J, Bartram CI, Halligan S (2002) Imaging of the posterior pelvic floor. Eur Radiol 12:779–788

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Strohmaier WL (2001) Kombinierte Stuhl- und Harninkontinenz. Coloproctology 23:135–141

    Google Scholar 

  38. Tsunoda A, Shibusawa M, Kamiyama G, Kusano M, Shimizu Y, Yanaihara T (1999) The effect of vaginal delivery on the pelvic floor. Surg Today 29:1243–1247

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  39. Uustal Fornell E, Wingren G, Kjolhede P (2004) Factors associated with pelvic floor dysfunction with emphasis on urinary and fecal incontinence and genital prolapse: an epidemiogical study. Acta Obstet Gynecol Scand 83:383–389

    Article  PubMed  Google Scholar 

  40. Vanbeckevoort D, Van-Hoe L, Oyen R, Ponette E (1999) Pelvic floor descent in females: comparative study of colpocystodefecography and dynamic fast MRT imaging. J Magn Reson Imaging 9:373–377

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  41. Weber AM, Abrams P, Brubaker L et al. (2001) The standardization of terminology for researchers in female pelvic floor disorders. Int Uregynecol J 12:178–186

    CAS  Google Scholar 

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Schwandner, O., Poschenrieder, F., Gehl, HB. et al. Differenzialdiagnostik der Beckenbodeninsuffizienz. Chirurg 75, 850–860 (2004). https://doi.org/10.1007/s00104-004-0922-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-004-0922-9

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