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Therapieansätze bei Adipositas und ihren Folgeerkrankungen bei jugendlichen Patienten mit Migrationshintergrund

Therapeutic approaches for obesity and comorbidities in young immigrants

  • Leitthema
  • Published:
Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz Aims and scope

Zusammenfassung

Bei Kindern und Jugendlichen mit Migrationshintergrund zeigen sich höhere Prävalenzen für Übergewicht/Adipositas. Jedoch wird bei einer differenzierten Betrachtung nach Herkunftsland deutlich, wie heterogen die Verteilung von Übergewicht/Adipositas in dieser Bevölkerungsgruppe ist. Die diesbezüglichen Einflussfaktoren sind mannigfach und lassen sich grob in kulturspezifische, akkulturationsspezifische, gesellschaftliche und individuelle Ursachen unterteilen. Bei der langfristigen Versorgung adipöser Jugendlicher mit Migrationshintergrund lassen sich folgende zentrale Problembereiche feststellen: 1) Treatment Delay, 2) differente Einschätzung des gesunden (problematischen) Körpergewichtes, 3) Barrieren bei der Diagnostik und Therapie seltenerer Folgeerkrankungen und 4) Veränderung der Lebensmuster in der Pubertät (zunehmender Medienkonsum, abnehmende körperliche Aktivität und ungünstige Alltagsstruktur). Therapieansätze sind nachhaltig wirksam, wenn sie mutiprofessionell und multimodal unter Einbezug des familiären und kulturellen Hintergrundes angeboten werden. Für Jugendliche mit Migrationshintergrund sind kultursensible Angebote, die eine hohe Passfähigkeit mit dem Elternhaus, der Jugendkultur und den Entwicklungsphasen aufweisen müssen, im Bereich Ernährung, Bewegung und Medienkonsum (weiter) zu entwickeln.

Abstract

The prevalence of overweight and obesity is higher in children and adolescents with a migrational background. However, if the country of origin is taken into account, the picture of these differences becomes more complex and more heterogeneous. Predictors for obesity and the ethnic differences are manifold and can be roughly differentiated into cultural, social and individual causes as well as into causes related to the process of acculturation. There are special problems in the long-term health care of obese adolescents with a migrational background. The most important are (1) treatment delay, (2) different concepts of a healthy (problematic) body weight, (3) barriers in diagnostics and treatment of rare secondary disorders and (4) puberty-related changes in lifestyle (increased media use, decreased physical activity and unfavourable daily routines). Therapeutic approaches are only sustainable and effective when the underlying concepts are multiprofessional and multimodal, and are embedded into the family and cultural contexts. Adolescents with a migrational background need culture-adapted nutrition, exercise and media consumption counselling. Such offers have to be (further) developed in accordance with family background, with youth culture and adolescent stage of development.

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Literatur

  1. Statistisches Bundesamt (2010) http://www.destatis.de (Zugegriffen: 29.06.2011)

  2. Statistisches Bundesamt (2012) Bevölkerung und Erwerbstätigkeit. Bevölkerung mit Migrationshintergrund – Ergebnisse des Mikrozensus 2011. Fachserie 1 Reihe 2.2. Wiesbaden

  3. RKI – Robert Koch-Institut (Hrsg) (2008) Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) 2003–2006: Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund in Deutschland. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Tabellenband. Berlin

  4. Kurth BM, Schaffrath Rosario A (2010) Übergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 53:643–652

    Article  Google Scholar 

  5. RKI – Robert Koch-Institut (Hrsg) (2008) Lebensphasenspezifische Gesundheit von Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Ergebnisse des Nationalen Kinder- und Jugendgesundheitssurveys (KiGGS). Berlin

  6. Razum O, Spallek J (2009) Erklärungsmodelle zu Migration und Gesundheit. Migration als gesundheitlicher Übergang. http://www.bpb.de/gesellschaft/migration/dossier-migration/57308/erklaerungsmodelle?p=0

  7. Cheah C, Van Hook J (2012) Chinese and Korean immigrants‘ early life deprivation: an important factor for child feeding practices and children’s body weight in the United States. Soc Sci Med 74:744–752

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Bau AM, Matteucci Gothe R, Borde T (2003) Ernährungsverhalten von 3- bis 6-jährigen Kindern verschiedener Ethnien – Ergebnisse einer Kitastudie in Berlin. Ernährungs-Umschau 50:214–218

  9. Taveras E, Gillman M, Kleinman K et al (2010) Racial/ethnic differences in early-life risk factors for childhood obesity. Pediatrics 125:686–695

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Hosper K, Nicolaou M, Valkengoed I van et al (2011) Social and cultural factors underlying generational differences in overweight: a cross-sectional study among ethnic minorities in The Netherlands. BMC Public Health 11:105

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Peña MM, Dixon B, Taveras E (2012) Are you talking to me? The importance of ethnicity and culture in childhood obesity prevention and management. Child Obes 8:23–27

    PubMed  Google Scholar 

  12. RKI – Robert Koch-Institut (Hrsg) (2008) Kinder- und Jugendgesundheitssurvey (KiGGS) 2003–2006: Kinder und Jugendliche mit Migrationshintergrund in Deutschland. Beiträge zur Gesundheitsberichterstattung des Bundes, Berlin

  13. Kleiser C, Mensink GBM, Neuhauser H et al (2009) Food intake of young people with a migration background living in Germany. Public Health Nutr 13:324–330

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Bau AM, Krull S, Ernert A, Babitsch B (2011) Eating behaviour and its association with social living conditions and weight status among adolescent girls: results of the cross-sectional Berlin School Children’s Cohort study. Public Health Nutr 5:1–9

    Google Scholar 

  15. Hosper K, Klazinga NS, Stronks K (2007) Acculturation does not necessarily lead to increased physical activity during leisure time: a cross-sectional study among Turkish young people in the Netherlands. BMC Public Health 7:230

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Hosper K, Nierkens V, Valkengoed I van, Stronks K (2008) Motivational factors mediating the association between acculturation and participation in sport among young Turkish and Moroccan women in the Netherlands. Prev Med 47:95–100

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Almerich-Silla JM, Montiel-Company JM (2007) Influence of immigration and other factors on caries in 12- and 15-yr-old children. Eur J Oral Sci 115:378–383

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. RKI – Robert Koch-Institut (Hrsg) (2010) Gesundheitliche Ungleichheit bei Kindern und Jugendlichen in Deutschland. Berlin

  19. I’Allemand D, Wiegand S, Reinehr T et al (2008) Cardiovascular risk in 26,008 European overweight children as established by a multicenter database. Obesity (Silver Spring) 16:1672–1679

    Google Scholar 

  20. Dannemann A, Ernert A, Rücker P et al (2011) Ethnicity and comorbidities in an overweight and obese multiethnic childhood cohort in Berlin. Acta Paediatr 100:578–584

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Ciupitu CC, Babitsch B (2011) Why is it not working? Identifying barriers to the therapy of paediatric obesity in an intercultural setting. J Child Health Care 15:140–150

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Hölling H, Schlack R (2007) Eating disorders in children and adolescents. First results of the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50:794–799

    Article  Google Scholar 

  23. Huffman FG, Vaccaro JA, Exebio JC et al (2012) Television watching, diet quality, and physical activity and diabetes among three ethnicities in the United States. J Environ Public Health 2012:191465 (Epub 2012 July 17)

    PubMed  Google Scholar 

  24. Thompson Coon J, Boddy K, Stein K et al (2011) Does participating in physical activity in outdoor natural environments have a greater effect on physical and mental wellbeing than physical activity indoors? A systematic review. Environ Sci Technol 45:1761–1772

    Article  Google Scholar 

  25. Peck D (2010) Slipped capital femoral epiphysis: diagnosis and management. Am Fam Physician 82:258–262

    PubMed  Google Scholar 

  26. Oude Luttikhuis H, Baur L, Jansen H et al (2009) Interventions for treating obesity in children. Cochrane Database Syst Rev (Online):CD001872

    Google Scholar 

  27. Somerville LH, Casey BJ (2010) Developmental neurobiology of cognitive control and motivational systems. Curr Opin Neurobiol 20:236–241

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Bouchard C (2009) Childhood obesity: Are genetic differences involved? Am J Clin Nutr 89:1494S–1501S

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Koctürk T (1996) Structure and change in food habits. The first European Workshop on Human Migration and Nutrition. Scand J Nutr 40:108–110

    Google Scholar 

  30. Ernst M, Wiegand S (2010) Adipositastherapie bei Kindern und Jugendlichen einmal anders. Die BABELUGA-Methode, Prävention, Therapie, Selbstmanagement. Huber, Bern

  31. Gibson S (2008) Sugar-sweetened soft drinks and obesity: a systematic review of the evidence from observational studies and interventions. Nutr Res Rev 21:134–147

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Bereket A, Atay Z (2012) Current status of childhood obesity and its associated morbidities in Turkey. J Clin Res Pediatr Endocrinol 4:1–7

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Bakhotmah BA (2011) The puzzle of self-reported weight gain in a month of fasting (Ramadan) among a cohort of Saudi families in Jeddah, Western Saudi Arabia. Nutr J 10:84

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Nicolaou M, Benjelloun S, Stronks K et al (2012) Influences on body weight of female Moroccan migrants in the Netherlands: a qualitative study. Health Place 18:883–891

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Meinlschmidt G (2011) Basisbericht 2010/2011 Gesundheitsberichterstattung Berlin; Senatsverwaltung für Gesundheit, Umwelt und Verbraucherschutz

  36. Brug J, Stralen MM van, Chinapaw MJ et al (2012) Differences in weight status and energy-balance related behaviours according to ethnic background among adolescents in seven countries in Europe: the ENERGY-project. Pediatr Obes 7:399–411

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Mamun AA, O’Callaghan MJ, Williams G, Najman JM (2012) Television watching from adolescence to adulthood and its association with BMI, waist circumference, waist-to-hip ratio and obesity: a longitudinal study. Public Health Nutr 12:1–11

    Google Scholar 

  38. Bremer AA, Mietus-Snyder M, Lustig RH (2012) Toward a unifying hypothesis of metabolic syndrome. Pediatrics 12938:557–570

    Article  Google Scholar 

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Wiegand, S., Babitsch, B. Therapieansätze bei Adipositas und ihren Folgeerkrankungen bei jugendlichen Patienten mit Migrationshintergrund. Bundesgesundheitsbl. 56, 543–550 (2013). https://doi.org/10.1007/s00103-012-1640-y

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