Skip to main content
Log in

Einsatz von rekombinantem aktiviertem Faktor VIIa zur Behandlung der traumatischen Leberruptur

Recombinant activated factor VIIa for treatment of traumatic liver rupture

  • Kasuistik
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Eine traumatische Leberruptur infolge eines stumpfen Bauchtraumas kann zu schweren intraabdominalen Blutungen mit erheblichem Verlust sowie Verbrauch von Gerinnungsfaktoren und Thrombozyten mit dem Risiko der zweizeitigen chirurgischen Versorgung führen. Zwei Fälle von traumatischer Leberruptur mit ausgeprägtem intrahepatischen Hämatom und intraabdominaler Blutung werden vorgestellt. In beiden Fällen konnte die Blutung durch die frühzeitige einmalige Gabe von rekombinantem aktiviertem Faktor VIIa (rFVIIa; 80 µg/kgKG) gestoppt werden, ohne dass eine chirurgische Intervention notwendig geworden wäre. Beide Patienten konnten nach 3 Wochen stationärem Krankenhausaufenthalt komplikationslos nach Hause entlassen werden. Diese Fälle zeigen, dass eine frühzeitige Einmalgabe von rFVIIa vor Ausbildung einer desolaten Hämostasesituation als Therapieoption im Einzelfall bei chirurgisch schwer angehbaren Blutungen gerechtfertigt ist.

Abstract

Hepatic rupture after blunt abdominal trauma may lead to severe bleeding, depletion and consumption of clotting factors, with the risk of packing to defer the definitive operation. We report two cases of hepatic rupture after blunt trauma with intrahepatic hematoma and severe intraabdominal bleeding. In both cases the bleeding could be stopped by early intervention with recombinant activated factor VIIa (rFVIIa). In neither case was surgical intervention necessary and after 3 weeks both patients were releasedwithout complications. These cases demonstrate that the early therapy with a single dose of rFVIIa before the development of a hemostatic crisis is a therapeutic option in selected cases where surgical therapy of the bleeding is difficult and risky.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Boffard KD, Riou B, Warren B et al.; NovoSeven Trauma Study Group (2005) Recombinant factor VIIa as adjunctive therapy for bleeding control in severely injured trauma patients: two parallel randomized, placebo-controlled, double-blind clinical trials. J Trauma 59: 8–15

    PubMed  Google Scholar 

  2. Danilos J, Goral A, Paluszkiewicz P et al. (2003) Successful treatment with recombinant factor VIIa for intractable bleeding at pelvic surgery. Obstet Gynecol 101: 1172–1173

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Debra L, Dunne J, Tracy JK et al. (2003) Blood transfusion, independent of shock severity, is associated with worse outcome in trauma. J Trauma 54: 898–907

    PubMed  Google Scholar 

  4. Dutton RP, McCunn M, Hyder M et al. (2004) Factor VIIa for correction of traumatic coagulopathy. J Trauma 57: 718–719

    Google Scholar 

  5. Goodnough LT, Lublin DM, Zhang L et al. (2004) Transfusion medicine service policies for recombinant factor VIIa administration. Transfusion 44: 1325–1331

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Grounds M (2003) Recombinant factor VIIa (rFVIIa) and its use in severe bleeding in surgery and trauma: a review. Blood Rev 17: 11–21

    Article  Google Scholar 

  7. Haas T, Innerhofer P, Kühbacher G, Fries D (2004) Successful reversal of deleterious coagulopathy by recombinant factor VIIa. Anesth Analg 100: 54–58

    Article  Google Scholar 

  8. Harrison TD, Laskosky J, Jazaeri O et al. (2005) „Low-dose“ recombinant activated factor VII results in less blood and blood product use in traumatic hemorrhage. J Trauma 59: 150–154

    PubMed  Google Scholar 

  9. Heindl B, Lorenzo C de, Spannagl M (2005) Hochdosierte Fibrinogengabe zur Akuttherapie von Gerinnungsstörungen bei perioperativer Massivtransfusion. Anaesthesist 54: 787–790

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Hendriks HG, Meijer K, Wolf JT de (2001) Reduced transfusion requirements by recombinant factor VIIa in orthotopic liver transplantation: a pilot study. Transplantation 71: 402–405

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Heuer L, Blumenberg D (2002) Rekombinanter Faktor VIIa: Ein Überblick über aktuelle und mögliche zukünftige Indikationen. Anaesthesist 51: 388–399

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Hill GE, Frawley WH, Griffith KE et al. (2003) Allogeneic blood transfusion increases the risk of postoperative bacterial infection: a meta-analysis. J Trauma 54: 908–914

    PubMed  Google Scholar 

  13. Jana B, Lynn M, McKenney MG et al. (2003) Early coagulopathy predicts mortality in trauma. J Trauma 55: 39–44

    PubMed  Google Scholar 

  14. Jeroukhimov I, Jewelewicz D, Zaias J et al. (2002) Early injection of high-dose recombinant factor VIIa decreases blood loss and prolongs time from injury to death in experimental liver injury. J Trauma 53: 1053–1057

    PubMed  Google Scholar 

  15. Levi M, Peters M, Buller HR (2005) Efficacy and safety of rFVIIa for treatment of severe bleeding: a systematic review. Crit Care Med 33: 883–890

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Martinowitz U, Michaelson M (2005) Guidelines for the use of recombinant activated factor VII (rFVIIa) in uncontrolled bleeding: a report by the Israeli Multidisciplinary rFVIIa Task Force. J Thromb Haemost 3: 640–648

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Mayer SA, Brun NC, Broderick J et al. (2005) Safety and feasibility of recombinant factor VIIa for acute intracerebral hemorrhage. Stroke 36: 74–79

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Mayer SA, Brun NC, Begtrup K et al. (2005) Recombinant activated factor VII for acute intracerebral hemorrhage. N Engl J Med 352(8): 777–785

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Meng ZH, Wolberg AS, Monroe DM, Hoffmann M (2003) The effect of temperature and pH on the activity of factor VIIa: implications for the efficacy of high-dose factor VIIa in hypothermic and acidotic patients. J Trauma 55: 886–891

    PubMed  Google Scholar 

  20. Moore EE, Cogbill TH, Jurkovich GJ et al. (1995) Organ injury scaling: spleen and liver. J Trauma 38: 323–324

    PubMed  Google Scholar 

  21. Odeyemi IAO, Friederich PW, Levi M (2004) Economic impact of recombinant activated factor VII in the control of bleeds associated with abdominal prostatectomy. J Med Econ 7: 107–115

    Google Scholar 

  22. Ott R, Schön MR, Seidel S et al. (2005) Chirurgische Therapie, prognostische Faktoren und Ergebnisse beim Lebertrauma. Unfallchirurg 108: 127–134

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Safi F, Weiner S, Poch B et al. (1999) Surgical management of liver rupture. Chirurg 70: 253–258

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Schreiber MA, Holcomb JB, Hedner U et al. (2002) The effect of recombinant factor VIIa on coagulopathic patients with grade V liver injuries. J Trauma 53: 252–257

    PubMed  Google Scholar 

  25. Weilbach C, Scheinichen D, Jüttner B et al. (2004) Massive Blutung nach Hysterektomie-Einsatz von rekombinantem Faktor VIIa. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 39: 672–675

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to W. Leidinger.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Leidinger, W., Meierhofer, J.N. & Woelfel, R. Einsatz von rekombinantem aktiviertem Faktor VIIa zur Behandlung der traumatischen Leberruptur. Anaesthesist 55, 868–872 (2006). https://doi.org/10.1007/s00101-006-1032-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-006-1032-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation