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Hepatotoxicity after liver irradiation in children and adolescents

Results from the RiSK

Hepatotoxizität nach Leberbestrahlung im Kindes- und Jugendalter

Ergebnisse des RiSK

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Abstract

Aim

The aim of this study was to evaluate acute and late radiotherapy-associated hepatotoxicity in consideration of dose–volume effects and liver function in childhood and adolescence.

Patients and methods

Since 2001, irradiated children and adolescents in Germany have been prospectively documented in the “Register of Treatment-Associated Late Effects After Radiotherapy of Malignant Diseases in Childhood and Adolescence (RiSK)” using standardized forms. Toxicity was graded according to the Radiation Therapy Oncology Group (RTOG) criteria.

Results

Until April 2012, 1,392 children and adolescents from 62 radiotherapy centers were recruited. In all, 216 patients underwent irradiation of the liver (median age 9 years, range 1–18 years, 70 patients with total-body irradiation, TBI). For 75 % of patients without TBI, information on acute toxicity of the liver was available: 24 patients had acute toxicity of grade 1–4 (grade 1, 2, and 4, in 20, 3, and 1 patient, respectively), including five patients receiving simultaneous hepatotoxic chemotherapy. Information on late toxicity was documented in 465 forms from 216 patients, with a median follow-up of 2 years. A maximum grade of toxicity of ≥ 0 occurred in 18 patients over time (with grade 1, 2, and 3 toxicity occurring in 15, 2, and 1 patient, respectively), including three patients (17 %) with TBI. One of them received simultaneous hepatotoxic chemotherapy. In multivariable analysis, volume–dose correlations showed no statistically noticeable effect on acute or chronic toxicity.

Conclusion

Only low hepatotoxicity developed in children after irradiation of various abdominal and thoracic tumors. Due to the low radiation doses to the liver (median liver dose = 5 Gy) and the low toxicities that were consecutively observed, dose–volume curves for liver toxicity could not be established. These findings reflect the cautious attitude of radiation oncologists in terms of attributable liver doses in the treatment of the investigated tumor entities. It offers the option of increasing these conservative doses if tumor control is necessary.

Zusammenfassung

Zielsetzung

Ziel dieser Auswertung war die Bewertung der akuten und späten bestrahlungsassoziierten Hepatotoxizität im Kindes- und Jugendalter unter Berücksichtigung der Dosis-Volumen-Effekte und der Leberfunktion.

Patienten und Methoden

Seit 2001 werden in Deutschland bestrahlte Kinder und Jugendliche prospektiv im "Register zur Erfassung von Spätfolgen nach Strahlentherapie im Kindes- und Jugendalter (RiSK)" mit Hilfe standardisierter Fragebögen dokumentiert. Die Toxizität wurde nach den Kriterien der Radiation Therapy Oncology Group (RTOG) graduiert.

Ergebnisse

Bis April 2012 wurden 1392 Kinder und Jugendliche aus 62 Strahlentherapiezentren erfasst. Davon wurden 216 Patienten an der Leber bestrahlt (medianes Alter 9 Jahre, Spanne 1–18 Jahre, 70 Ganzkörperbestrahlungen [TBI]). Von 75 % der Patienten ohne TBI lagen uns Angaben zur akuten Toxizität der Leber vor: 24 Patienten mit Grad 1–4 (Grad 1, 2 und 4 traten bei jeweils  20, 3 und1 Patienten auf), darunter 5 Patienten mit simultaner hepatotoxischer Chemotherapie. Eine maximale Spättoxizität ≥ 0 (465 Fragebögen von 216 Patienten, medianes Follow-up 2 Jahre, maximaler Grad der Toxizität im zeitlichen Verlauf) trat bei 18 Patienten auf (15 mit Grad 1, 2 mit Grad 2 und 1 Patient mit Grad 3), darunter waren 3 Patienten (17 %) mit TBI. Eine simultane Chemotherapie erhielten 28 % der Patienten. In der multivariaten Analyse zeigten die Volumen-Dosis-Beziehungen keine statistisch auffälligen Effekte hinsichtlich akuter oder chronischer Toxizität.

Fazit

Nach der Bestrahlung verschiedener abdomineller und thorakaler Tumoren entwickelten Kinder eine nur geringe Lebertoxizität. Aufgrund der niedrigen Strahlendosen an der Leber (mediane Leberdosis :  5 Gy) und der konsekutiv geringen beobachteten Toxizitäten konnten Toxizitätskurven der Dosis-Leber-Volumen nicht etabliert werden. Diese Befunde spiegeln die vorsichtige Einstellung der Strahlentherapeuten hinsichtlich der zu verantwortenden Leberdosen bei der Behandlung der untersuchten Tumorentitäten wieder und eröffnen die Option auf vorsichtige Dosiserhöhungen an der Leber in Fällen, in denen dies aus Gründen der Tumorkontrolle erforderlich ist.

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Acknowledgments

We gratefully acknowledge the financial support of RiSK by the German Children’s Cancer Foundation, Bonn. Research of the last author, DS, was supported by the MHH Equal Opportunities Office, Hannover. Furthermore, we would like to thank everyone involved in the documentation of patients in various clinics, the RiSK office for its support, and Silke and David Mainwaring for proofreading.

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Correspondence to Diana Steinmann P.D., M.D., Ph.D..

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P. Rösler, H. Christiansen, R-D. Kortmann, C. Martini, C. Matuschek, F. Meyer, C. Rübe, T. Langer, R. Koch, H.T. Eich, N. Willich, and D. Steinmann state that there are no conflicts of interest.

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Rösler, P., Christiansen, H., Kortmann, RD. et al. Hepatotoxicity after liver irradiation in children and adolescents. Strahlenther Onkol 191, 413–420 (2015). https://doi.org/10.1007/s00066-014-0796-9

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-014-0796-9

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