Skip to main content
Log in

Korrekturosteotomien bei posttraumatischen Fehlstellungen des Ellenbogengelenks

Corrective osteotomies for posttraumatic elbow deformities

  • Operative Techniken
  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Operationsziel

Korrektur von Fehlstellungen des Ellenbogengelenks, die meist sekundär durch direktes oder indirektes Trauma auf den betroffenen Arm bzw. Ellenbogen und anschließender Fehlverheilung mit Achs- und/oder Rotationsmalalignment entstehen und mit kosmetischem oder funktionellem Leidensdruck des Patienten verbunden sind.

Indikationen

Relevante Fehlstellung der Armachse mit entsprechendem kosmetischem oder funktionellem Leidensdruck des Patienten.

Kontraindikationen

Vorbestehende degenerative oder chronisch-entzündliche Veränderungen.

Operationstechnik

Im Allgemeinen kommen zweidimensionale suprakondyläre Open- oder Closed-Wedge-Osteotomien zur Anwendung. Bei Vorliegen einer dreidimensionalen Fehlstellungskomponente (Rotation) sind zusätzliche derotierende Umstellungen vorzunehmen. Extrakapsuläre Fehlstellungen können im Falle von Extensionsfrakturen bevorzugt mit einer Open-Wedge-Osteotomie, extrakapsuläre Flexionsfrakturen dagegen mit einer Closed-Wedge-Osteotomie korrigiert werden. Bei Vorliegen einer Valgusfehlstellung sollte eine Korrektur ebenfalls mittels Closed-Wedge-Osteotomie erfolgen; bei Varusfehlstellungen kann vornehmlich über einen dorsalen oder alternativ über einen radialen Zugang eine Closed-Wedge-Osteotomie vorgenommen werden.

Weiterbehandlung

Ruhigstellung des Arms für 2–3 Wochen postoperativ in der Oberarm-Cast-Longuette mit täglicher passiver Beübung des Ellenbogens ab dem 7. postoperativen Tag.

Ergebnisse

Im Allgemeinen sind gute bis sehr gute Ergebnisse nach einer dreidimensionalen Korrektur des distalen Humerus zu erwarten. Nur in seltenen Fällen (ca. 2,5 %) tritt eine Nervenirritation (vor allem des N. ulnaris) auf, die jedoch meist nur transient besteht.

Abstract

Objectives

Correcion of elbow joint deformities that usually develop secondary to direct or indirect trauma of the arm or elbow with subsequent inadequate healing and consecutive axial/rotational malalignment and may be associated with cosmetic or functional deficits of the arm.

Indications

Relevant malalignment of the arm axis with corresponding cosmetic or functional deficits for the patient.

Contraindications

Pre-existing degenerative and chronic inflammatory changes.

Surgical technique

Generally, two-dimensional supracondylar open or closed wedge osteotomies are used. In the presence of a three-dimensional deformity (with rotational component), an additional derotational correction is necessary. Extra-articular deformities following extension fractures should be treated preferably with an open wedge osteotomy, extra-articular deformities of flexion fractures with a closed wedge osteotomy. Valgus/varus deformities may also require a closed/open wedge osteotomy primarily through a dorsal or alternatively radial approach.

Postoperative management

The arm should be immobilized with a brachial cast splint for 2–3 weeks, with passive exercises of the elbow starting on postoperative day 7.

Results

In general, the results for a three-dimensional osteotomy of the distal humerus are expected to be good to very good. Only in rare cases (2.5%) is a mostly transient irritation of the ulnar nerve observed.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4a,b
Abb. 5a–c
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9a,b
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15a,b
Abb. 16a–c

Literatur

  1. Bellemore MC, Barrett IR, Middleton RW, Scougall JS, Whiteway DW (1984) Supracondylar osteotomy of the humerus for correction of cubitus varus. J Bone Joint Surg Br 66(4):566–572

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. De Boeck H, De Smet P (1997) Valgus deformity following supracondylar elbow fractures in children. Acta Orthop Belg 63(4):240–244

    PubMed  Google Scholar 

  3. Eberl R, Weinberg AM (2010) Posttraumatische Korrekturoperationen am kindlichen Ellenbogen. Unfallchirurg 113(2):139–148

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Handelsman JE, Weinberg J, Hersch JC (2006) Corrective supracondylar humeral osteotomies using the small AO external fixator. J Pediatr Orthop B 15(3):194–197

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kim HT, Lee JS, Yoo CI (2005) Management of cubitus varus and valgus. J Bone Joint Surg Am 87(4):771–780

    PubMed  Google Scholar 

  6. Slongo T (2015) Treatment of posttraumatic cubitus varus in children and adolescents. Supracondylar humeral osteotomy using radial external fixation. Oper Orthop Traumatol 27(3):194–209

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Solfelt DA, Hill BW, Anderson CP, Cole PA (2014) Supracondylar osteotomy for the treatment of cubitus varus in children: a systematic review. Bone Joint J 96-B(5):691–700

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Linhart WE, Kraus T (2008) Korrekturosteotomien suprakondylärer Fehlstellungen am Humerus. Oper Orthop Traumatol 20:396–408

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to J. Nowotny.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

J. Nowotny, F. Thielemann, A. Biewener und K.D. Schaser geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

Additional information

Redaktion

R. Babst, Luzern

Zeichner

R. Himmelhan, Mannheim

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Nowotny, J., Thielemann, F., Biewener, A. et al. Korrekturosteotomien bei posttraumatischen Fehlstellungen des Ellenbogengelenks. Oper Orthop Traumatol 29, 138–148 (2017). https://doi.org/10.1007/s00064-017-0487-7

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-017-0487-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation