Abstract
Aim
The aim of this study was to investigate possible correlation of specific skeletal or dental class in children and adolescents with clinical signs of temporomandibular dysfunction (TMD) with the severity of internal derangement (ID) of the temporomandibular joint.
Materials and methods
Based on MRI images, the ID of 232 juvenile temporomandibular joints in 116 patients were retrospectively recorded. The distribution of the ID stages within the skeletal and dental classes was compared by means of the χ 2 test.
Results
Excluding the comparison between skeletal Class I (S I) and skeletal Class II (S II; p < 0.05), no statistically significant differences in the distribution of the ID stages were found between the skeletal classes (p > 0.05). No statistically significant differences were found when comparing the distribution of the ID stages between the dental classes (p > 0.05).
Conclusion
According to these findings, there is no skeletal or dental class that is related to higher degrees of internal derangement in the TMJs of children and adolescents presenting clinical signs of TMD. Therefore, it is not possible to draw conclusions about the severity of the ID in relation to the dental and skeletal class in symptomatic juvenile TMJs.
Zusammenfassung
Ziel
Ziel der Studie war es zu untersuchen, ob es bereits bei Kindern und Jugendlichen, die ein klinisches Zeichen für eine temporomandibuläre Dysfunktion (TMD) zeigten, eine bestimmte skelettale oder dentale Klasse gibt, die sich durch höhere Schweregrade bezüglich eines Internal Derangement (ID) auszeichnet.
Material und Methode
Auf der Basis von MRT(Magnetresonanztomographie)-Aufnahmen wurde retrospektiv von 232 juvenilen Kiefergelenken, also 116 Patienten mit einer temporomandibuläen Dysfunktion, das ID erfasst. Mittels des χ 2-Tests wurde die Verteilung der ID-Stadien innerhalb der skelettalen und dentalen Klassen verglichen.
Ergebnisse
Mit Ausnahme des Vergleichs zwischen der skelettalen Klasse I (S I) und der skelettalen Klasse II (S II; p < 0,05) wurden keine statistisch signifikanten Unterschiede in der Verteilung der ID-Stadien innerhalb der skelettalen Klassen festgestellt (p > 0,05). Im Vergleich der Verteilung der ID-Stadien zwischen den dentalen Klassen wurde kein statistisch signifikanter Unterschied festgestellt (p > 0,05).
Schlussfolgerung
Basierend auf diesen Ergebnissen zeichnet sich keine skelettale oder dentale Klasse aus durch vermehrt höhere Schweregrade eines Internal Derangement in juvenilen Kiefergelenken, die klinische Anzeichen einer TMD aufweisen. Folglich ist es nicht möglich, Rückschlüsse auf den Schweregrad des Internal Derangement in symptomatischen juvenilen Kiefergelenken in Abhängigkeit von der skelettalen und dentalen Klasse zu ziehen.
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S. Stein, A. Hellak, N. Popović, D. Toll, M. Schauseil, and A. Braun state that they have no competing interests.
This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.
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Dr. med. dent. Steffen Stein.
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Stein, S., Hellak, A., Popović, N. et al. Internal derangement in the temporomandibular joint of juveniles with clinical signs of TMD. J Orofac Orthop 78, 32–40 (2017). https://doi.org/10.1007/s00056-016-0068-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-016-0068-7
Keywords
- Magnetic resonance imaging
- Temporomandibular joint dysfunction syndrome
- Skeletal class
- Dental class
- Internal derangement