Abstract
Objective
The correction of some Angle Class II malocclusions requires distalization of the upper first molars via an induced orthopedic effect. In the present study, we tested the potential of using a mini-implant to achieve a modified zygomatic anchorage system for Class II correction.
Materials and methods
Our study comprised 10 treated and 10 control Class II growing female subjects aged 10–12 years. Orthodontic mini-implants were placed in the zygomatic buttress to act as anchorage for the distalization. The follow-up period was 6 months; treatment changes were assessed by cone beam CT scans.
Results
Compared to the control group, the treatment group showed significant retrusion of point A, anti-clockwise rotation of the maxillary plane, and a mean molar distalization of 2.92 ± 0.69 mm with no extrusion, no tipping or buccal rolling. There was significant upper incisor intrusion (1.89 ± 0.84 mm) with no changes in incisor inclination. No change in the mandibular plane angle was detected.
Conclusion
Use of this technique allowed Class II correction with concomitant reduction in the visible gingiva in the treated subjects without the adverse effects experienced with other appliances.
Zusammenfassung
Studienziel
Zur Korrektur bestimmter Klasse-II-Bissanomalien nach Angle müssen die oberen Sechsjahrmolaren mit orthopädischem Effekt distalisiert werden. In der vorliegenden Studie prüften wir die Anwendung von Zygoma-Miniimplantaten als Verankerungssystem zur Korrektur von Klasse-II-Anomalien.
Material und Methoden
Die Studie umfasste eine Behandlungsgruppe von 10 und eine Kontrollgruppe von weiteren 10 Patientinnen mit diagnostizierten Klasse-II-Anomalien im Alter von 10−12 Jahren. In den Jochbeinpfeiler eingesetzte Miniimplantate dienten zur Verankerung der Distalisierungsapparaturen. Die Nachuntersuchungsdauer betrug 6 Monate. Die therapeutischen Veränderungen wurden mittels digitaler Volumentomographie beurteilt.
Resultate
Gegenüber der Kontrollgruppe zeigten sich bei den behandelten Mädchen signifikante Rückverlagerungen des A-Punktes, Rotationen der Oberkieferebene gegen den Uhrzeigersinn und eine mittlere Distalisierung der Molaren von 2,92 ± 0,69 mm ohne Extrusionskomponente sowie Kippungen oder „bukkale Rollbewegungen“. Die oberen Schneidezähne waren bei unveränderter Neigung signifikant intrudiert (1,89 ± 0,84 mm). Winkelveränderungen der Unterkieferebene waren nicht zu erkennen.
Schlussfolgerung
Die präsentierte Technik ermöglichte eine Korrektur der Klasse-II-Anomalien, reduzierte dabei die ins Blickfeld rückenden Gingivaanteile und zeitigte keinen der unerwünschten Effekte, wie sie von anderen Apparaturen bekannt sind.
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Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. M.M. El-Dawlatly, A.M. Abou-EL-Ezz, F.A. El-Sharaby, and Y.A. Mostafa state that there is no conflict of interest.
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. M.M. El-Dawlatly, A.M. Abou-EL-Ezz, F.A. El-Sharaby und Y.A. Mostafa geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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El-Dawlatly, M., Abou-EL-Ezz, A., El-Sharaby, F. et al. Zygomatic mini-implant for Class II correction in growing patients. J Orofac Orthop 75, 213–225 (2014). https://doi.org/10.1007/s00056-014-0214-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00056-014-0214-z