Acta Chirurgica Austriaca

, Volume 28, Issue 1, pp 4–8

Peritoneal carcinomatosis from appendiceal cancer: A paradigm for treatment of abdomino-pelvic dissemination of gastrointestinal malignancy

Authors

  • P. H. Sugarbaker
    • Washington Cancer Institute
  • D. Chang
    • Washington Cancer Institute
  • Patricia Koslowe
    • Washington Cancer Institute
Main Topics: Surgical Treatment of Metastases

DOI: 10.1007/BF02625947

Cite this article as:
Sugarbaker, P.H., Chang, D. & Koslowe, P. Acta Chir Austriaca (1996) 28: 4. doi:10.1007/BF02625947

Summary

Background

Peritoneal carcinomatosis from appendix cancer is a rare disease which has generally not been studied. 104 patients treated by a uniform treatment strategy have been followed for up to 10 years.

Methods

The clinical features that correlate with improved survival included low vs. high histologic grade, complete vs. incomplete cytoreduction, lymph nodes negative rather than positive for metastasis and minimal vs. extensive prior surgery. By the Cox semi-parametric model the independent variables were histologic grade and completeness of cytoreduction. From these data prognostic groups 1, 2 and 3 were formulated.

Results

Patients in prognostic group 1 had a complete cytoreduction and a grade 1 histopathology with a 5 year survival of 90%. Patients in prognostic group 2 had a complete cytoreduction with grade 2 or 3 histopathology and a 70% 5 year survival. Patients in group 3 had an incomplete cytoreduction, and a 5 year survival of 22%.

Conclusions

These data accumulated on patients with appendix cancer may have relevance to the management of patients with peritoneal carcinomatosis from other gastrointestinal cancers.

Key-words

Appendix cancerIntraperitoneal chemotherapypseudomyxoma peritoneicytoreduction

Peritoneale Karzinomatose bei Appendixkarzinom: ein Paradigma für die Behandlung von Magen- und Kolonkarzinom und deren Verbreitung in der Bauchhöhle

Zusammenfassung

Grundlagen

Eine Peritonealkarzinomatose wird bei Appendixkarzinom selten beobachtet. 104 Patienten, alle gleichartig deswegen behandelt, wurden bis zu 10 Jahre nach Diagnose beobachtet.

Methodik

Klinische Befunde, wie niedrigere oder höhere histologische Differenzierung, vollständige oder unvollständige Tumorentfernung, negative oder positive Lymphknoten sowie eingeschränktes oder erweitertes chirurgisches Vorgehen, beeinflussen die Diagnose. Im semi-parametrischen Cox-Modell zeigte sich, daß histologische Differenzierung und vollständige Tumorentfernung unabhängige Variable sind. Die Patienten wurden aufgrund klinischer Parameter in 3 prognostische Gruppen geteilt.

Ergebnisse

In Gruppe 1 überlebten 90% der Patienten mit vollständiger Tumorentfernung und Differenzierungsgrad 1 5 Jahre. In Gruppe 2 überlebten 70% der Patienten nach vollständiger Tumorentfernung und Differenzierungsgrad 2 oder 3 5 Jahre. In Gruppe 3 überlebten nur 22% der Patienten nach unvollständiger Tumorentfernung 5 Jahre.

Schlußfolgerungen

Unsere Erfahrungen zeigten, daß eine anwendbare Behandlung für Patienten mit peritonealer Karzinomatose von Magen- und Darmkrebs möglich ist.

Schlüsselwörter

Appendixkarzinomintraperitoneale ChemotherapiePseudomyxoma peritoneiZytoreduktion

Copyright information

© Blackwell Science Ltd 1996