Summary
The Langhans cells in human placental villi are subdivided according to ultrastructural criteria into undifferentiated, poorly differentiated, moderately differentiated, syncytium-resembling and degenerated forms. In the course of pregnancy the undifferentiated and the syncytium-resembling cells increase to the debit of the poorly differentiated. The cytotrophoblastic layer which is almost complete at the 9th week of gestation is reduced in the mature placenta to about 20% of the total surface area; the remaining cells are situated mainly near the capillaries. In chronically undernourished placentae the number of Langhans cells is increased; their cytoplasm is denser and contains more organelles. In the most severe cases the syncytium becomes necrotic and Langhans cells lie at the intervillous space.
Comparisons of histochemical, experimental and clinical findings show that the tendency of the Langhans cells to proliferate is small if the placenta is well supplied. Since the syncytial fusion is easy under these conditions the cell number declines. In chronic ischemia of the villi, however, the tendency of the cytotrophoblast to proliferate and differentiate increases. Though the syncytial fusion is moderately aggravated the absolute rate of transformation increases. Therefore more newly formed, highly active enzymatic systems reach the syncytiotrophoblast. This mode of action shows the importance of the Langhans cells as a part of a feed back system for the regeneration of the syncytium under normal and pathological conditions.
Zusammenfassung
Die Langhanszellen in menschlichen Placentazotten werden nach ultrastrukturellen Kriterien in undifferenzierte, wenig differenzierte, mäßig differenzierte, syncytiumähnliche und degenerierende Formen unterteilt. Im Laufe der Schwangerschaft vermehren sich die undifferenzierten und die syncytiumähnlichen Zellen zu Ungunsten der mäßig differenzierten. Die in der 9. Woche fast vollständige Cytotrophoblastlage wird in der reifen Placenta auf etwa 20% der Oberfläche reduziert; die verbliebenen Zellen liegen überwiegend in Kapillarnähe. In chronisch mangelernährten Placenten ist die Zahl der Langhanszellen größer, ihr Cytoplasma ist dichter und organellenreicher. In den schwersten Fällen geht das Syncytium zugrunde, und Langhanszellen grenzen an den intervillösen Raum.
Vergleiche histochemischer, experimenteller und klinischer Befunde ergeben, daß die Teilungstendenz der Langhanszellen bei guter Versorgungslage gering ist. Da die syncytiale Verschmelzung unter diesen Bedingungen leicht ist, nimmt die Zellzahl ab. Bei chronischer Ischaemie der Zotten dagegen nimmt die Proliferations- und Differenzierungstendenz des Cytotrophoblasten zu. Bei erschwerter syncytialer Verschmelzung steigt die absolute Umwandlungsrate an. Es gelangen damit vermehrt neugebildete hochaktive Enzymsysteme in den Syncytiotrophoblasten. Dieses Verhalten bedingt die Bedeutung der Langhanszellen als Teil eines Regelkreises zur Regeneration des Syncytiums unter normalen und unter pathologischen Bedingungen.
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Kaufmann, P. Untersuchungen über die Langhanszellen in der menschlichen Placenta. Z.Zellforsch 128, 283–302 (1972). https://doi.org/10.1007/BF00306902
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00306902