Skip to main content
Log in

Effektivität einer den Unterkiefer vorverlagernden Protrusions-schiene bei der obstruktiven Schlafapnoe

Effect of Mandibular Advancing Device Treating Obstructive Sleep Apnea

  • Published:
Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In Anlehnung an den Esmarch'schen Handgriff führen Prothesen-ähnliche, enoral applizierbare Geräte zur Vorverlagerung des Unterkiefers und damit zur Erweiterung der oberen Atemwege. In dieser Studie untersuchten wir die Wirkung einer den Unterkiefer vorverlagernden, adjustierbaren Protrusionsschiene (PS) auf die Ausprägung der obstruktiven Schlafapnoe (OSA). In dieser prospektiven Studie wurden konsekutiv 30 Patienten mit OSA (28 Männer, 2 Frauen, body mass index: 29,8±4,3 kg/m2, Alter: 48,3±11,3 Jahre, respiratory disturbance index: 33,5±16,7/h) eingeschlossen. Bei der hier verwandten PS sind die Ober- und Unterkieferschienen über eine adjustierbare Schraube verbunden, so daß während der Adaptationsphase von 4 Wochen eine individuell einstellbare Protrusion des Unterkiefers (Ziel: 80% der maximal erreichbaren Protrusion) ermöglicht wird. Vor Beginn und drei Monate nach Ansetzen der Therapie mit der PS wurde je eine Polysomnographie durchgeführt. Die subjektive Einschätzung der Tagesmüdigkeit durch den Patienten und des Schnarchgeräusches durch den Partner wurden mittels visueller Analogskala erfaßt. Nach einer Therapiephase von drei Monaten wiesen 23 Patienten (77%) eine ausreichende Therapiecompliance auf. Sieben Patienten waren noncompliant, da sie diese Therapieform infolge lokaler Nebenwirkungen nicht akzeptierten und die Therapie vorzeitig abbrachen. In der aus 8 Patienten bestehenden Respondergruppe führte die PS zur signifikanten Verbesserung folgender Parameter: Apnoe-Index (von 26,8±15,6/h auf 4,3±2,2/h), respiratory disturbance index (von 38,7 ±20,1/h auf 7,0±2,4/h), Desaturations-Index, Schnarch-Index, mittlerer und SaO2−Na-dir, Arousal-Index; NREM- und REM-Schlaf. Darüber hinaus ließ sich bei den Respondern eine deutliche Abnahme der Tagesmüdigkeit und des Schnarchens nachweisen. In der Nonrespondergruppe (n=15 Patienten) führte die PS zu keiner relevanten Änderung der oben genannten Parameter. Die in dieser Studie untersuchte PS wurde von fast 80% der Patienten mit OSA über einen Zeitraum von zumindest drei Monaten toleriert. Allerdings kam es bei diesen Patienten lediglich zu einer Reduktion des Schweregrades des OSA um durchschnittlich ca. 45%. Bei einem Drittel dieser Patienten führte die PS zur klinisch relevanten Besserung sowohl der objektiven als auch der subjektiven Parameter.

Summary

Mandibular advancing devices (MAD) which are worn intraorally during sleep, induce a protrusion of the lower jaw. The mechanism how the device is thought to work is the enlargement of upper airway. We studied the effect of an adjustable MAD, the side effects, and compliance in patients with obstructive sleep apnea (OSA). In a prospective, non-controlled study 30 patients with OSA (28 males, 2 females, body mass index: 29.8 ±4.3 kg/m2, age: 48.3±11.3 years, respiratory disturbance index: 33.5±16.7/h) were recruited. The efficacy was measured performing a full night polysomnography both at baseline and after a 3-month treatment period. Furthermore side effects, daytime sleepiness and snoring were evaluated by a questionnaire. The MAD was constructed with an adjustable screw that allows progressive advancement of the mandible during a 4-week adaptation period (aim: 80% of the maximal possible protrusion). After 3 month 23 patients (77%) were compliant. Seven patients showed a compliance failure (unwilling and/or unable to use the MAD due to local side-effects). In 8 patients the MAD was successful. In this responder-group at the post-treatment investigation the following parameters improved significantly: Apnoea index (from 26.8±15.6/h to 4.3±2.2/h, p<0.01), respiratory disturbance index (from 38.7±20.1/h to 7.0±2.4/h, p<0.01), mean and nadir oxygen saturation, snoring and arousal index decreased, the REM- and slow-wave-sleep. According to the subjective scores snoring and daytime sleepiness improved with the MAD. In the non-responder-group (n=15 patients) there was no change of the above mentioned parameters in the post-treatment measurements. The compliance rate of patients using the investigated adjustable MAD after 3 months was 80%. However, in this group the efficacy of the MAD (expressed as the percentage of reduction of the RDI compared to the baseline value) was only 45%. In one third of the compliant patients MAD revealed to be an effective treatment showing both subjective and objective improvement.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. An American Sleep Disorders Association Report: Practice parameters for the treatment of snoring and obstructive sleep apnea with oral appliances. Sleep 18: 511–513, 1995.

    Google Scholar 

  2. Bonham PE, Currier GF, Orr WC, Othman J, Nada RS: The effect of a modified functional appliance on obstructive sleep apnea. Am J Orthod Dentofacial Orthop 94: 384–392, 1988.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Cartwright R, Ristanovic R, Diaz F, Calderelli D, Adler G: A comparative study of treatment for positional sleep apnea. Sleep 14: 546–552, 1991.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Clark GT, Arand D, Chung E, Tong D: Effect of anterior mandibular positioning on obstructive sleep apnea. Am Rev Respir Dis 147: 624–629, 1993.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Clark GT, Blumenfeld I, Yoffe N, Peled E, Lavie P: A cross-over study comparing the efficacy of continuous positive airway pressure with anterior mandibular positioning devices in patients with obstructive sleep apnea. Chest 109: 1477–1483, 1996.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Conradt R, Hochban W, Heitmann J, Brandenburg U, Penzel T, Peter JH: Schlafstruktur bei OSA-Patienten im Therapievergleich (nCPAP vs. Ober- und Unterkiefer-Vorverlagerung). Somnologie 2: 63–68, 1998.

    Google Scholar 

  7. Ferguson KA, Takashi O, Lowe AA, Keenan SP, Fleetham JA: A randomized crossover study of an oral appliance vs nasalcontinuous positive airway pressure in the treatment of mild-moderate obstructive sleep apnea. Chest 109: 1269–1275, 1996.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. George PT: A modified functional appliance for treatment of obstructive sleep apnea. J. Clin. Orthod. 21: 171–175, 1987.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Hochban W, Conradt R, Brandenburg U, Heitmann J, Peter JH: Surgical maxillofacial treatment of obstructive sleep apnea. Plastic Reconstr Surg 99: 619–626, 1997.

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Hochban W, Neumann I, Ziegler A: Mechanisch-/prothetische Unterkieferprotrusion: Auswirkungen auf den Pharynx. Pneumologie 50: 919–923, 1996.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Ichioka M, Tojo N, Yoshizawa M, Chida M, Miyazato I, Taniai S, Marumo I, Nakagawa K, Hasegawa M: A dental device for the treatment of obstructive sleep apnea: A preliminary study. Otolaryngol Head Neck Surg 104: 555–558, 1991.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Kribbs NB, Pack AI, Kline LR, Smith PL, Schwartz AR, Schubert NM, Redline S, Henry JN, Getsy JE, Dinges DF: Objective measurement of patterns of nasal CPAP use by patients with obstructive sleep apnea. Am Rev Respir Dis 147: 887–895, 1993.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Loube MDI, Strauss AM: Survey of oral appliances practice among dentists treating obstructive sleep apnea patients. Chest 111: 382–38, 1997.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Meyer-Ewert K, Schäfer H, Kloss W: Treatment of sleep apnea by mandibular protecting device. 7th European Congress of sleep research A217, 1984.

  15. Nakazawa Y, Sakamoto T, Yasutake R, Yamaga K, Kotorii T, Miyahara Y, Ariyoshi Y, Kameyama T: Treatment of sleep apnea with prothetic mandibular advancement. Sleep 15: 499–504, 1992.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. O'Sullivan RA, Hillman DR, Mateljan R, Pantin C, Funicane KE: Mandibular advancement splint: An appliance to treat snoring and obstructive sleep apnea. Am J Respir Crit Care Med 151: 194–198, 1995.

    PubMed  Google Scholar 

  17. Panchez H: The Herbst appliance— its biologic effects and clinical use. Am J Orthod 87: 1–20, 1985.

    Article  Google Scholar 

  18. Rechtschaffen A, Kales A, eds. A manual of standardized terminology, techniques and scoring system for sleep stages of human subjects. US Dept of Health, Education and Welfare, NIH Publication no. 204: 1–64, 1968.

  19. Schmidt-Novara W, Lowe A, Wiegand L, Cartwright R, Perez-Guerra F, Menn S: Oral appliances for the treatment of snoring and obstructive sleep apnea: a review. Sleep 18: 501–510, 1995.

    Google Scholar 

  20. Schmidt-Novara W, Meade TE, Hays MB: Treatment of snoring and obstructive sleep apnea with a dental device. Chest 99: 1378–1385, 1991.

    Google Scholar 

  21. Schönhofer B, Stoohs R, Rager H, Wenzel M, Wenzel G, Köhler D: A Novel Tongue Advancement Technique for Obstructive Sleep Apnea and Snoring: Side effects and Efficacy. Am J Respir Crit Care Med 155: 732–738, 1997.

    PubMed  Google Scholar 

  22. Schönhofer B, Wenzel M, Barchfeld T, Siemon K, Rager H, Köhler D: Wertigkeit verschiedener intra- und extraoraler Therapieverfahren für die Behandlung der obstruktiven Schlafapnoe und des Schnarchens. Med Klin 92: 167–174, 1997.

    Article  Google Scholar 

  23. Sullivan CE, Issa FG, Berthon-Jones M, Eves L: Reversal of obstructive sleep apnea by continuous positive airway pressure applied through the nares. Lancet I: 862–865, 1981.

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to B. Schönhofer.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schönhofer, B., Hochban, W., Siemon, K. et al. Effektivität einer den Unterkiefer vorverlagernden Protrusions-schiene bei der obstruktiven Schlafapnoe. Somnologie 2, 123–128 (1998). https://doi.org/10.1007/s11818-998-0017-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s11818-998-0017-9

Schlüsselwörter

Key-words

Navigation