, Volume 8, Issue 3, pp 205-210
Date: 22 Mar 2013

Therapie der CED bei Steroidversagen

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Zusammenfassung

Trotz oftmals erfolgreichem Einsatz von systemischen Steroiden in der Behandlung von Patienten mit aktiver chronisch-entzündlicher Darmerkrankung (CED) sind Limitationen vorhanden aufgrund von primärem Nichtansprechen, Steroidabhängigkeit sowie Steroidresistenz. Eine Langzeittherapie mit Steroiden ist im Hinblick auf die bekannten Nebenwirkungen zu vermeiden. Dieser Artikel erläutert Indikationen für den Einsatz von Immunmodulatoren (Azathioprin, 6-Mercaptopurin, Methotrexat), Medikamenten gegen Tumornekrosefaktor (Anti-TNF-Therapie) sowie Calcineurininhibitoren (Ciclosporin, Tacrolimus) bei Steroidresistenz.

Abstract

Although systemic corticosteroids are often successfully applied for induction of clinical response and remission of inflammatory bowel disease (IBD) patients presenting with a flare, a proportion of these treated patients present with a primary non-response to steroids, resistance or steroid dependence. Long-term therapy with corticosteroids for treatment of IBD should be avoided given the high frequency of adverse treatment effects. This article highlights the indications for the use of immunomodulators (e.g. azathioprine, 6-mercaptopurine and methotrexate), drugs directed against tumor necrosis factor (anti-TNF) as well as calcineurin inhibitors (e.g. cyclosporine and tacrolimus).