Zusammenfassung
Nokardien sind ubiquitär im Boden verbreitete Mikroorganismen. Infektionen treten gehäuft, aber nicht ausschließlich bei Patienten mit Immundefiziten und mit chronischen Lungenerkrankungen auf. Klinisch sind pulmonal begrenzte und disseminierte Verläufe zu unterscheiden, Letztere haben eine ungünstigere Prognose. Daneben treten isolierte Haut-/Weichteilinfektionen auf. Die Diagnose erfolgt bei klinischem Verdacht mikroskopisch und kulturell aus respiratorischem Material und sterilen Materialien (Blut, Abszesspunktat). Zur Therapie werden vornehmlich Co-trimoxazol (limitierte Formen) und Imipenem/Amikacin (disseminierte Formen) eingesetzt.
Abstract
Nocardia spp. are ubiquitously distributed gram-positive bacteria that cause human infections predominantly in the immunocompromised host and in patients with chronic lung diseases. The clinical spectrum includes localized cutaneous and pulmonary infections and generalized disease which has a serious prognosis. The diagnosis is made by microscopic and cultural detection from respiratory and sterile samples. Therapeutic options include co-trimoxazole and imipenem/amikacin.
Literatur
Lerner PL (1996) Nocardiosis. Clin Infect Dis 22: 891
Brown-Elliott BA, Brown JM, Conville P et al. (2006). Clinical and laboratory features of the Nocardia spp. based on current molecular taxonomy. Clin Microbiol Rev 19: 259–282
Beaman BL, Beaman L (1994) Nocardia species: host-parasite relationships. Clin Microbiol Rev 7: 213–264
Nocard E (1888) Note sur maladie des boefs de la Guadaloupe connue sous le nom de farcin. Ann Inst Pasteur 2: 293
Lederman ER, Crum NF (2004) A case series and focused review of nocardiosis. Medicine 83: 300–313
Wenger PN (1998) Nocardia farcinica sternotomy site infections in patients following open heart surgery. J Infect Dis 178: 1539–1543
Husain S, McCurry K, Dauber J et al. (2002) Nocardia infections in lung transplant recipients. J Heart Lung Transplant 21: 354–359
Pintado V, Gomez-Mompaso E, Cobo J et al. (2003) Nocarsia infection in patients infected with human immunodefivciency virus. Clin Microbiol Infect 9: 716–20
Kontoyannis DP, Ruoff K, Hooper DC (1998) Nocardia bacetermia: report of 4 cases and review of the literature. Medicine 77: 255–267
Filice GA (1985) Inhibition of nocardia asteroids by neutrophils. J Infect Dis 151: 47–56
Martinez R, Menendez R, Reyes S et al. (2007) Pulmonary nocardiosis: Risk factors and outcomes. Respirology 12: 394–400
Menendez R, Cordero PJ, Santos M et al. (1997) Pulmonary infection with nocardia species. Eur Respir J 10: 1542–46
Hannemann, J, Dalitz M, Hell W et al. (1993) Generalisierte Nokardiose mit Meningoenzephalitis bei einer nichtimmunsupprimierten Patientin. Dtsch Med Wochenschr 118: 1281–1286
Wegerle S, Markus A, Weber N et al. (2007) Pulmonale Nokardiose mit Trimethoprim/Sulphamethoxazol-resistenter N. paucivorans bei einem Patienten ohne Hinweise für Immunsuppression. Pneumologie 61: 47–51
Matulionyte R, Rohner P, Uckay I et al. (2004) Secular trends of nocardia infection over 15 years in a tertiary care hospital. J Clin Pathol 57: 807–812
Casty FE, Wencel M (1994) Endobronchial nocardiosis. Eur Respir J 7: 1903–1905
Moylett BA, Pacheco SE, Brown-Elliott BA et al. (2003) Clinical experience with linezolid for the treatment of nocardia infection. Clin Infect Dis 36: 313–318
Interessenkonflikt
Keine Angaben.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Dalhoff, K., Rupp, J. Nokardiosen. Pneumologe 4, 424–431 (2007). https://doi.org/10.1007/s10405-007-0175-7
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s10405-007-0175-7