Wiener Medizinische Wochenschrift

, Volume 162, Issue 21, pp 489–498

Biomarkers in acute coronary artery disease

  • Matthias K. Freynhofer
  • Miloš Tajsić
  • Johann Wojta
  • Kurt Huber
main topic

DOI: 10.1007/s10354-012-0148-2

Cite this article as:
Freynhofer, M., Tajsić, M., Wojta, J. et al. Wien Med Wochenschr (2012) 162: 489. doi:10.1007/s10354-012-0148-2

Summary

Death from coronary artery disease is by far the leading cause of death worldwide. There is no doubt that a better understanding of atherothrombosis has guided development of improved diagnostic facilities as well as revascularization technologies in combination with current antithrombotic strategies that have altogether impressively reduced acute thromboembolic complications and death from cardiovascular causes within the last decades. However, the rate of ischemic complications even after optimal revascularization and medical therapy remains high. Similarly, morbidity and death associated with chronic ischemic heart disease and ischemic cardiomyopathy respectively are constantly rising. Therefore, there is still a strong need for effective primary prevention strategies, fast and accurate diagnostic procedures as well as for new and smart antithrombotic drugs. The review focuses on cardiac troponins, as relevant markers of myocardial necrosis, currently used in the diagnostic process of acute coronary syndrome. Furthermore, we will discuss the potential role of copeptin, a new marker of acute endogenous stress in acute coronary syndrome patients, as faster diagnosis might lead to faster treatment as well as improved short- and long-term outcome following acute coronary syndrome. Finally, platelets are an old, yet rediscovered biomarker for ischemic cardiovascular outcomes that might be used to estimate the individual bleeding or thrombotic risk and to tailor antiplatelet therapy.

Keywords

Acute coronary syndrome Troponins Copeptin Platelets 

Zusammenfassung

Die koronare Herzerkrankung ist die weltweit führende Todesursache. Ein fortschreitendes Verständnis der Atherothrombose hat zweifelsohne zur verbesserten Diagnostik und Therapie des akuten Koronarsyndroms geführt. Rasche Diagnostik und Revaskularisierung sowie moderne Antithrombotika haben zusammen zu einem beeindruckenden Rückgang der akuten thromboembolischen Komplikationen sowie der akuten kardiovaskulären Mortalität geführt. Dennoch sind nicht-tödliche ischämische Komplikationen selbst nach optimaler Therapie keine Seltenheit. Ebenso nehmen sowohl die kardiovaskuläre Morbidität als auch die Sterblichkeit an der chronischen ischämischen Herzerkrankung zu. Aus diesen Gründen besteht weiterhin ein großer Handlungsbedarf die Primärprävention zu stärken, eine raschere und genauere Diagnostik zu etablieren und zielgerichtete Antithrombotika zu entwickeln. Der Übersichtsartikel konzentriert sich zunächst auf die cardialen Troponine als Marker der myocardialen Nekrose, deren Bedeutung gegenwärtig vor allem in der Diagnostik und Prognoseabschätzung des akuten Koronarsyndroms liegt. Im Anschluss wird die mögliche Bedeutung von Copeptin, als Marker der endogenen Belastung beim akuten Koronarsyndrom, hinsichtlich einer schnelleren Diagnostik beleuchtet. Eine raschere Diagnosefindung verbunden mit einer frühzeitigen, zielgerichteten Therapie sollte zudem zu einer verbesserten Prognose führen. Abschließend wird der Einfluss verschiedener Thrombozytenfunktionsparameter in Hinblick auf Blutungs- und ischämische Komplikationen erörtert.

Schlüsselwörter

Akutes Koronarsyndrom Troponine Copeptin Thrombozyten 

Copyright information

© Springer-Verlag Wien 2012

Authors and Affiliations

  • Matthias K. Freynhofer
    • 1
    • 2
  • Miloš Tajsić
    • 1
  • Johann Wojta
    • 2
    • 3
  • Kurt Huber
    • 1
    • 2
  1. 1.3rd Department of Medicine, Cardiology and Emergency MedicineWilhelminen HospitalViennaAustria
  2. 2.Ludwig Boltzmann Cluster for Cardiovascular ResearchViennaAustria
  3. 3.Department of CardiologyMedical University of ViennaViennaAustria