, Volume 161, Issue 11-12, pp 300-304
Date: 23 May 2011

Insulin therapy

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Zusammenfassung

Bei Typ-1-Diabetes stellt die Insulintherapie eine lebensnotwendige Hormonersatztherapie dar. Indikationen zur Insulintherapie bei Typ-2-Diabetes sind das Nicht-Erreichen der glykämischen Zielwerte unter Therapie mit oralen Antidiabetika, eine metabolische Entgleisung, Ko-Morbiditäten, Schwangerschaft und Kontraindikationen gegenüber oralen Antidiabetika. Zur Insulintherapie stehen kurz- und langwirksame Insuline und Insulinanaloga wie auch Mischinsuline zur Verfügung. Der Goldstandard in der Behandlung des Typ-1-Diabetes ist die funktionelle Insulintherapie mit der Verabreichung eines Basis- und kurzwirksamen prandialen Insulins und der Dosisanpassung durch den Patienten selbst. Für die Therapie des Typ-2-Diabetes stehen unterschiedliche Insulintherapieformen zur Verfügung, wie die Basis-Insulin unterstützte orale Therapie, die supplemetäre Insulintherapie mit der Gabe eines kurzwirksamen prandialen Insulins, die konventionelle Insulintherapie und die Basis-Bolus-Therapie. Die unterschiedlichen Insuline und Verabreichungsformen gestatten insbesondere für den Typ-2-Diabetiker eine Anpassung der Insulintherapie an die individuellen Bedürfnisse des Patienten.

Summary

Insulin therapy is a vital hormone replacement therapy in type 1 diabetes mellitus. In type 2 diabetes, insulin is indicated if glycaemic goals are not reached by oral antidiabetics, as well as for metabolic detoriation, co-morbidities, surgery, pregnancy or contradictions against oral antidiabetics. Insulin preparations are characterized by the onset of the insulin action, the peak profile and duration of action. Available are short acting, long-acting and premixed preparations of human insulin, and insulin analogues. The gold standard of insulin therapy in type 1 diabetes is functional insulin therapy with a basal-bolus insulin regimen and control and adaption of the therapy by the patient. Various insulin regimens are available for treating patients with type 2 diabetes, including basal insulin supported oral therapy, supplementary mealtime injection of short acting insulin or insulin analogues, conventional insulin therapy or a basal bolus procedure. The various insulin preparations and regimens make it possible to adapt the therapy according to the patient's individual need.