Themenschwerpunkt

Wiener Medizinische Wochenschrift

, Volume 153, Issue 19, pp 426-433

Novel Anticoagulants for the Prevention and Treatment of Venous Thromboembolism

  • Ansgar WeltermannAffiliated withDivision of Hematology and Hemostaseology, Department of Internal Medicine I, University of Vienna Email author 
  • , Paul A. KyrleAffiliated withLudwig Boltzmann Institute for Thrombosis Research
  • , Sabine EichingerAffiliated withDivision of Hematology and Hemostaseology, Department of Internal Medicine I, University of Vienna

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Summary

Unfractionated heparin, low molecular weight heparin and vitamin K antagonists are anticoagulants currently used for the prevention and treatment of deep vein thrombosis and pulmonary embolism. Considerable limitations of these agents, such as a narrow therapeutic window, a variable dose response or lack of oral bioavailability, created the need for new anticoagulants. Numerous new compounds with different mechanisms of action have been developed and some have been already approved for clinical use. Quite recently, fondaparinux, an indirect anti-factor Xa inhibitor, has been licensed in Europe and in the US for prevention of VTE in patients undergoing hip or knee replacement surgery. In addition, lepirudin, a recombinant hirudin derivative, and the heparinoid danaparoid, have been approved in Austria for treatment of heparin-induced thrombocytopenia. Recombinant nematode anticoagulant protein c2, the orally available thrombin inhibitor ximelagatran and ART-123, a recombinant soluble thrombomodulin, are in advanced stages of clinical development. This article reviews mechanisms and sites of action, and the current state of preclinical and clinical research of these and various other agents with respect to the prevention and treatment of venous thromboembolism.

Keywords

Venous thromboembolism Anticoagulants Fondaparinux Melagatran Heparin

Neue Antikoagulantien zur Prävention und Therapie der venösen Thromboembolie

Zusammenfassung

Unfraktioniertes Heparin, niedermolekulare Heparine und Vitamin K-Antagonisten sind effektive und sichere Medikamente zur primären und sekundären Prophylaxe venöser Thromboembolien. Aufgrund ihrer pharmakokinetischen und pharmakodynamischen Eigenschaften haben diese Antikoagulantien in der klinischen Anwendung jedoch einige Nachteile wie z. B. eine geringe therapeutische Breite, eine variable Dosis-Wirkungsbeziehung oder fehlende orale Bioverfügbarkeit. Zahlreiche neue Substanzen mit unterschiedlichsten Wirkungsmechanismen wurden im vergangenen Jahrzehnt entwickelt. Das synthetisch hergestellte Pentasaccharid Fondaparinux, ein selektiver Inhibitor des Faktor Xa, ist seit kurzem sowohl in Europa wie auch in den USA zur primären Thromboseprophylaxe bei Knie- und Hüftgelenksersatzoperationen zugelassen. Lepirudin, ein rekombinantes Hirudin, und Danaparoid, ein Heparinoid, sind in Österreich zur Behandlung der Heparin-induzierten Thrombopenie zugelassen. Weitere Substanzen, zum Beispiel rNAPc2, ein rekombinantes Nematoden-Protein, der orale Thrombininhibitor Ximelagatran and TM ART-123, ein rekombinantes Thrombomodulin, werden bereits in klinischen Studien untersucht. Der vorliegende Artikel gibt einen Überblick über die Wirkungsmechanismen zahlreicher, neuer Antikoagulantien. Die Substanzen, deren Wirksamkeit zur primären und sekundären Thromboseprophylaxe bereits in klinischen Studien eingehend untersucht wurde, werden detailliert beschrieben.

Schlüsselwörter

Venöse Thromboembolie Thrombose Antikoagulantien Fondaparinux Melagatran Heparin