, Volume 14, Issue 2, pp 123-128

Sexuelle Dysfunktionen nach offener Operation des infrarenalen Bauchaortenaneurysmas

Rent the article at a discount

Rent now

* Final gross prices may vary according to local VAT.

Get Access

Zusammenfassung

Fragestellung

Das Ziel dieser retrospektiven Studie war festzustellen, wie groß bei Patienten nach offener Operation am infrarenalen Bauchaortenaneurysma (BAA) der Anteil sexueller Funktionsstörungen und deren Auswirkung auf die Lebensqualität ist.

Patienten und Methoden

Von 115 zwischen 01/1998 und 12/2003 operierten Patienten konnten 75 nach sexuellen Funktionsstörungen befragt werden.

Ergebnisse

Von 70 männlichen Patienten hatten 22 (31,4%) postoperativ erstmalig sexuelle Störungen, die sich in 3 Fällen komplett zurückbildeten. Bei 19 Patienten persistierten diese sexuellen Störungen, wobei insgesamt Erektionsstörungen bei 17 (32,7%) und Ejakulationsstörungen bei 14 Patienten (23,3%) dauerhaft blieben. Der BAA-Durchmesser war in dieser Gruppe größer (p=0,05). 13 Patienten fühlten sich in ihrer Lebensqualität nicht/gering, dagegen 6 mäßig/stark eingeschränkt. In letzterer Gruppe war das Alter geringer (p=0,017).

Schlussfolgerung

Persistierende sexuelle Dysfunktionen treten in etwa 1/3 der Fälle postoperativ neu auf und beeinflussen signifikant die Lebensqualität jüngerer Patienten. Trotzdem sollte die Indikation für EVAR bei diesen Patienten weiterhin kritisch beurteilt werden.

Abstract

Purpose

The aim of this retrospective study was to determine the prevalence of sexual dysfunctions after open repair of infrarenal aortic aneurysms and their influence on quality of life.

Patients and methods

Of 115 patients operated on between January 1998 and December 2003, 75 were available to be interviewed about sexual dysfunctions.

Results

Among 70 male patients, 22 (31.4%) postoperatively developed sexual dysfunction, with three eventually improving to the preoperative level. Nineteen patients developed persisting sexual dysfunctions postoperative, 17 (32.7%) reported erectile dysfunctions, and 14 (23.3%) experienced dysfunctional ejaculation. In this group, the aneurysm diameter was greater than in others (p=0.05). Thirteen patients felt no/low limitation in their quality of life, but six felt moderate to strong limitation. The age of the latter group was lower (p=0.017).

Conclusion

After aneurysm repair, persistent sexual dysfunctions occur in about one-third of patients, significantly influencing the quality of life in younger patients. Nevertheless, indications for endovascular aneurysm repair in these patients remain critical.