Spektrum der Augenheilkunde

, Volume 25, Issue 4, pp 273–276

Die Rolle der TNF-α -308G>A und -238G>A Genpolymorphismen als Risikofaktoren für den retinalen Arterienverschluss

  • S. Hausberger
  • I. Steinbrugger
  • A. Haas
  • D. F. Rabensteiner
  • T. Luger
  • A. F. Borkenstein
  • W. Renner
  • A. Wedrich
  • Y. El-Shabrawi
  • O. Schmut
  • M. Weger
Originalarbeit

DOI: 10.1007/s00717-011-0024-2

Cite this article as:
Hausberger, S., Steinbrugger, I., Haas, A. et al. Spektrum Augenheilkd. (2011) 25: 273. doi:10.1007/s00717-011-0024-2
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Zusammenfassung

HINTERGRUND: Der retinale Arterienverschluss ist eine visusbedrohende Netzhautgefäßerkrankung. Zahlreiche Risikofaktoren wie z.B. arterieller Hypertonus, Diabetes mellitus oder Atherosklerose konnten bislang identifiziert werden. Proinflammatorische Zytokine wie Tumor Nekrose Faktor alpha (TNF-α) spielen eine wesentliche Rolle bei der Entstehung von atherosklerotischen Läsionen. In vitro Studien zeigten, dass zwei TNF-α Genpolymorphismen (TNF-α -308G>A und -238G>A) die TNF-α Expression beeinflussen. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Bedeutung dieser Polymorphismen als mögliche Risikofaktoren für den retinalen Arterienverschluss zu untersuchen. MATERIAL UND METHODE: Genotypen der TNF-α -308G>A und -238G>A Polymorphismen wurden mittels TaqMan-Methode bei 240 Patienten mit retinalem Arterienverschluss und 335 Kontrollprobanden bestimmt. RESULTATE: Die Genotypenverteilung als auch die Allelfrequenzen der beiden TNF-α Polymorphismen unterschieden sich nicht signifikant zwischen Patienten mit retinalem Arterienverschluss und der Kontrollgruppe (p>0,05). Signifikant höhere Prävalenzen von arteriellem Hypertonus, Diabetes mellitus und Nikotinkonsum fanden sich in der Gruppe mit retinalem Arterienverschluss (arterieller Hypertonus: 77,1% vs. 52,2%, p<0,001, Diabetes mellitus: 13,8% vs. 6,3%, p=0,002, Nikotinkonsum 55,0% vs. 23,6%, p<0,001). SCHLUSSFOLGERUNG: Unsere Daten lassen darauf schließen, dass die beiden untersuchten TNF-α Genpolymorphismen keine bedeutenden Risikofaktoren für den retinalen Arterienverschluss darstellen.

Schlüsselwörter

Genpolymorphismus Risikofaktor Tumor Nekrose Faktor Alpha Retinaler Arterienverschluss 

Role of TNF-α -308G>A and -238G> A gene polymorphisms in patients with retinal artery occlusion

Summary

BACKGROUND: Retinal artery occlusion (RAO) is a common vision-threatening disease. Several risk factors including arterial hypertension, diabetes mellitus and atherosclerosis have been identified. Atherosclerosis itself is a chronic low-grade inflammatory disease with a distinct proinflammatory cytokine profile. Among others, tumor necrosis factor alpha (TNF-α), a proinflammatory cytokine, contributes to atherogenesis and two TNF-α gene polymorphisms (TNF-α -308G>A and -238G>A) have previously been shown to modulate TNF-α expression. Consequently, the present study was set to investigate a hypothesized association between the TNF-α -308G>A and -238G>A polymorphisms and the presence of RAO. MATERIAL AND METHODS: Genotypes of the TNF-α -308G>A and -238G>A polymorphisms were determined in 240 patients with RAO and 335 control subjects. Determination of genotypes was done using 5′ exonuclease assays (TaqMan). Results: Genotype distributions and allele frequencies of both TNF-α polymorphisms did not significantly differ between patients with RAO and control subjects (p>0.05). Prevalences of arterial hypertension, diabetes mellitus and ever-smoking status were significantly higher in patients than among controls (arterial hypertension: 77.1% vs. 52.2%, p<0.001; diabetes mellitus: 13.8% vs. 6.3%, p=0.002; ever-smoking status: 55.0% vs. 23.6%, p<0.001). CONCLUSIONS: Our data suggest that both investigated TNF-α polymorphisms are not associated with increased risk for RAO in a Central European population.

Keywords

Gene polymorphism Risk factor Tumor necrosis factor alpha Retinal artery occlusion 

Copyright information

© Springer-Verlag 2011

Authors and Affiliations

  • S. Hausberger
    • 1
  • I. Steinbrugger
    • 1
  • A. Haas
    • 1
  • D. F. Rabensteiner
    • 1
  • T. Luger
    • 1
  • A. F. Borkenstein
    • 1
  • W. Renner
    • 2
  • A. Wedrich
    • 1
  • Y. El-Shabrawi
    • 1
  • O. Schmut
    • 1
  • M. Weger
    • 1
  1. 1.Universitäts-Augenklinik GrazMedizinische Universität GrazAustria
  2. 2.Klinisches Institut für Medizinische und Chemische LaboratoriumsdiagnostikMedizinische Universität GrazAustria

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