, Volume 123, Issue 19-20, pp 611-617

Persistent Dyslipidemia in Austrian patients treated with statins for primary and secondary prevention of atherosclerotic events – Results of the dyslipidemia international study (DYSIS)

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Zusammenfassung

HINTERGRUND: Statine reduzieren das Auftreten kardiovaskulärer Ereignisse etwa um ein Drittel. Das bedeutet, dass auch unter bestehender Behandlung mit Statinen zwei von drei Ereignissen nicht verhindert werden können. Ein Grund könnte sein, dass die Lipid Zielwerte nicht erreicht werden. In der DYSlipidemia International Study (DYSIS) wurde die Prävalenz von Dyslipidämie trotz Statinbehandlung in Österreich erhoben. PATIENTEN UND METHODEN: Zwischen April 2008 und Februar 2009 wurden 910 statinbehandelte, über 45-jährige Patienten von Allgemeinmedizinern, Kardiologen, Endokrinologen und Internisten rekrutiert. Im Rahmen einer klinischen Untersuchung wurden Lipidwerte unter bestehender Statintherapie erhoben. Die Erreichung der Zielwerte für LDL Cholesterin, bzw. normaler Werte für HDL Cholesterin und Triglyceride wurde anhand der ESC Guidelines 2007 beurteilt. Von 765 Patienten liegt das vollständige Lipidprofil inklusive Nüchern-Cholesterin, -Triglyceride, -HDL-Cholesterin und –LDL-Cholesterin vor. ERGEBNISSE: 74,5 % der Patienten erreichten – definiert nach den ESC Guidelines 2007 - zumindest einen Ziel- bzw. Normwert nicht. 52,3 % erreichten das LDL-Cholesterin-Ziel nicht (nach dem Österreichischen Lipidkonsensus 2010 56,4 %), 59,1 % hatten Gesamtcholesterinwerte über Zielwert und 42,5 % wiesen erhöhte Triglyceridwerte auf. 23 % der Patienten hatten HDL Cholesterin Level, die unterhalb jener Schwelle waren, die mit erhöhtem kardiovaskulären Risiko verbunden ist. Bei jenen Patienten, die nur einen Wert ausserhalb der Norm- bzw. Zielwerte hatten, lag die Prävalenz für LDL Cholesterin bei 24,3 %, für HDL bei 11,9 % und für Triglyceride bei 24,5 %. Bei 8,4 % der Patienten waren alle drei Lipidparameter nicht im erwünschten Bereich. SCHLUSSFOLGERUNG: Etwa drei Viertel der über einen längeren Zeitraum statinbehandelten Patienten in Österreich erreichen die international definierten Lipidzielwerte nicht. Es besteht daher der dringende Bedarf, effektivere Strategien zur besseren Kontrolle der Dyslipidämie bei statinbehandelten Patienten anzuwenden, um kardiovaskuläre Ereignisse weiter zu reduzieren.

Summary

BACKGROUND: Statins reduce cardiovascular events by about one third; thus two out of three events occurring without any lipid lowering treatment still might happen under statin treatment. One reason may be that lipid targets are not met. The DYSlipidemia International Study (DYSIS) was performed to determine the prevalence of persistent dyslipidemia despite statin treatment in Austria. PATIENTS AND METHODS: Between April 2008 and February 2009, 910 outpatients on current statin treatment and aged ≥ 45 years were recruited by general practitioners, cardiologists, endocrinologists, and internists. A clinical examination was performed and lipid values were obtained under stable statin therapy. The ESC guidelines version 2007 served as criteria to judge the attainment of treatment targets for LDL cholesterol and to reach normal HDL cholesterol and triglyceride levels. In 765 patients a full lipid profile including fasting cholesterol, fasting triglycerides, HDL-cholesterol, and LDL-cholesterol could be obtained. RESULTS: Of our patients, 74.5% had at least one lipid parameter not at target. Specifically, 52.3% did not reach the LDL-cholesterol target as according to the ESC guidelines 2007 - and 56.4% as according to the Austrian lipid consensus 2010 -, 59.1% had above-target total cholesterol levels and 42.5% had elevated triglyceride levels. In 23% of the patients the HDL cholesterol was below levels associated with increased cardiovascular risk. In patients with only one single value beyond normal or targeted level, LDL cholesterol had a prevalence of 24.3%, HDL of 11.9% and triglycerides of 24.5%. In 8.4% of patients, all 3 parameters, LDL-cholesterol, HDL-cholesterol and triglycerides, were out of range. CONCLUSIONS: About three quarters of the Austrian patients under chronic statin therapy in routine clinical practice failed to meet lipid values as set by international and Austrian guidelines. There is an urgent need for more effective strategies to better control dyslipidemia in statin treated patients with the aim of further reducing cardiovascular events.