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Ausgeprägte Symptomverschlechterung bei CRPS Typ II nach einmaliger Applikation eines hochprozentigen Capsaicinpflasters

Ein Fallbericht

Pronounced symptom deterioration in complex regional pain syndrome type II after isolated application of a highly concentrated capsaicin patch

A case report

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Zusammenfassung

Topisches Capsaicin 8% ist zur Behandlung peripherer neuropathischer Schmerzen etabliert. Bei einem komplexen regionalen Schmerzsyndrom (CRPS) Typ II handelt es sich nach internationaler Definition um einen neuropathischen Schmerz, sodass das Capsaicinpflaster einerseits eine Therapieoption darstellt. Andererseits spricht jedoch das anerkannte Konzept, bei der Behandlung des CRPS Schmerzreize zu vermeiden, gegen den Einsatz von Capsaicin.

Wir berichten über den Verlauf einer solchen Anwendung bei einer Patientin, die nach einer Halluxoperation an einem CRPS Typ II mit therapieresistenten neuropathischen Schmerzen litt. In Folge einer einmaligen Behandlung mit Capsaicin entwickelte sich ein ausgeprägtes Rezidiv mit zentralnervösen Symptomen.

Abstract

Topical 8 % capsaicin is an established therapeutic option for the treatment of peripheral neuropathic pain. In accordance with the internationally accepted definition, complex regional pain syndrome (CRPS) type II is a form of neuropathic pain so that capsaicin plasters represent a treatment option. However, for the treatment of CRPS it is recommended that painful stimuli should be avoided but capsaicin induces a strong nociceptive stimulation and so its use is at present controversial.

We report on the course of such an application in a patient who developed CRPS type II with intractable neuropathic pain after hallux surgery. As a result of a single treatment with capsaicin a pronounced recurrence developed with central nervous symptoms.

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Literatur

  1. Anand P, Bley K (2011) Topical capsaicin for pain management: therapeutic potential and mechanisms of action of the new high-concentration capsaicin 8% patch. Br J Anaesth 107:490–502

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Cheshire WP, Snyder CR (1990) Treatment of reflex sympathetic dystrophy with topical capsaicin. Case report. Pain 42:307–311

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Harden RN (2005) Pharmacotherapy of complex regional pain syndrome. Am J Phys Med Rehabil 84:17–28

    Google Scholar 

  4. Harden RN (2010) Validation of proposed diagnostic criteria (the „Budapest criteria“) for complex regional pain syndrome. Pain 150:268–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Lanz S, Maihöfner C (2009) Symptome und pathophysiologische Mechanismen neuropathischer Schmerzsyndrome. Nervenarzt 80:430–444

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Mackey S, Feinberg S (2007) Pharmacologic therapies for complex regional pain syndrome. Curr Pain Headache Rep 11:38–43

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Perez RS, Zollinger PE, Dijkstra PU et al (2010) Evidence based guidelines for complex regional pain syndrome type 1. BMC Neurol 10:20

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Ribbers GM, Stam HJ (2001) Complex regional pain syndrome type I treated with topical capsaicin: a case report. Arch Phys Med Rehabil 82:851–852

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Ribbers GM, Geurts AC, Stam HJ et al (2003) Pharmacologic treatment of complex regional pain syndrome I: a conceptual framework. Arch Phys Med Rehabil 84:141–146

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Robbins WR, Staats PS, Levine J et al (1998) Treatment of intractable pain with topical large-dose capsaicin: preliminary report. Anesth Analg 86:597–583

    Google Scholar 

  11. Eisenhart-Rothe R von, Rittmeister M (2004) Medikamentöse Therapie des komplexen regionalen Schmerzsyndroms Typ I. Orthopade 33:796–803

    Google Scholar 

  12. AWMF-Leitlinien-Register Nr. 030/116 (2008) Diagnostik und Therapie komplexer regionaler Schmerzsyndrome (CRPS). Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie, 4. überarbeitete Aufl. Georg Thieme, Stuttgart

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Correspondence to R. Girtler.

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Girtler, R., Kloimstein, H. & Gustorff, B. Ausgeprägte Symptomverschlechterung bei CRPS Typ II nach einmaliger Applikation eines hochprozentigen Capsaicinpflasters. Schmerz 27, 67–71 (2013). https://doi.org/10.1007/s00482-012-1268-8

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