Journal of Cancer Research and Clinical Oncology

, Volume 140, Issue 8, pp 1367–1381

Explaining survival differences between two consecutive studies with allogeneic stem cell transplantation in patients with chronic myeloid leukemia

Authors

    • Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie - IBELudwig-Maximilians-Universität
  • Susanne Saussele
    • III. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin MannheimUniversität Heidelberg
  • Andreas Hochhaus
    • Abteilung Hämatologie/Onkologie, Klinik für Innere Medizin IIUniversitätsklinikum Jena
  • Andreas Reiter
    • III. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin MannheimUniversität Heidelberg
  • Ute Berger
    • III. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin MannheimUniversität Heidelberg
  • Dieter K. Hossfeld
    • II. Medizinische KlinikUniversitätsklinikum Hamburg-Eppendorf (UKE)
  • Christoph Nerl
    • Klinik für Hämatologie, Onkologie, Immunologie, Palliativmedizin, Infektiologie und TropenmedizinKlinikum Schwabing
  • Christof Scheid
    • Klinik I für Innere MedizinUniklinik Köln
  • Karsten Spiekermann
    • Medizinische Klinik III und PoliklinikKlinikum der Ludwig-Maximilians-Universität München
  • Jiri Mayer
    • Department of Internal Medicine, Hematology and OncologyUniversity Hospital Brno and Masaryk University
  • Andrzej Hellmann
    • Department of Hematology and Transplantology, University Clinical CenterMedical University of Gdansk
  • Klaus Lechner
    • Allgemeine Hämatologie/HämostaseologieUniversitätsklinik für Innere Medizin I
  • Christiane Falge
    • Medizinische Klinik 5Klinikum Nürnberg Nord
  • Herbert G. Sayer
    • Abteilung Hämatologie/Onkologie, Klinik für Innere Medizin IIUniversitätsklinikum Jena
  • Donald Bunjes
    • Klinik für Innere Medizin IIIUniversitätsklinikum Ulm
  • Arnold Ganser
    • Klinik für Hämatologie, Hämostaseologie, Onkologie und StammzelltransplantationMedizinische Hochschule Hannover
  • Dietrich W. Beelen
    • Deutsches Register für Stammzelltransplantation (DRST) und Klinik für KnochenmarktransplantationUniversitätsklinikum Essen
  • Helen Baldomero
    • Abteilung für HämatologieUniversitätshospital Basel
  • Urs Schanz
    • Swiss Blood Stem Cell Transplantation (SBST)
  • Hermann Heimpel
    • Klinik für Innere Medizin IIIUniversitätsklinikum Ulm
  • Hans-Jochem Kolb
    • 3. Medizinische Klinik, Klinikum rechts der IsarTechnische Universität
  • Joerg Hasford
    • Institut für Medizinische Informationsverarbeitung, Biometrie und Epidemiologie - IBELudwig-Maximilians-Universität
  • Alois Gratwohl
    • Behandlungszentrum StammzelltransplantationUniversitätsspital Basel
  • Rüdiger Hehlmann
    • III. Medizinische Klinik, Universitätsmedizin MannheimUniversität Heidelberg
  • for the Schweizerische Arbeitsgemeinschaft für Klinische Forschung (SAKK) and the German CML Study Group
Original Article – Clinical Oncology

DOI: 10.1007/s00432-014-1662-y

Cite this article as:
Pfirrmann, M., Saussele, S., Hochhaus, A. et al. J Cancer Res Clin Oncol (2014) 140: 1367. doi:10.1007/s00432-014-1662-y

Abstract

Purpose

In the two consecutive German studies III and IIIA on chronic myeloid leukemia, between 1995 and 2004, 781 patients were randomized to receive either allogeneic hematopoietic stem cell transplantation with a related donor or continued drug treatment. Despite comparable transplantation protocols and most centers participating in both studies, the post-transplant survival probabilities for patients transplanted in first chronic phase were significantly higher in study IIIA (144 patients) than in study III (113 patients). Prior to the decision on a combined analysis of both studies, reasons for this discrepancy had to be investigated.

Methods

The Cox proportional hazard cure model was used to identify prognostic factors for post-transplant survival.

Results

Donor–recipient matching for human leukocyte antigen, patient age, time between diagnosis and transplantation, and calendar time showed a significant influence on survival and/or the incidence of cure. Added as a further factor, affiliation to study IIIA had no significant impact any longer.

Conclusions

Discrepancies in influential prognostic factors explained the different post-transplant survival probabilities between the studies. The significance of calendar time suggests a lack of consistency of transplantation practice over time. Accordingly, the prerequisite for a common assessment of overall survival in the two randomized transplantation arms was not met. Moreover, our analyses provide an independent validation of established prognostic factors and their cutoffs. The statistical approach in investigating and modeling potential prognostic factors for survival sets an example for the examination of studies with unexpected outcome differences in concurrent treatment arms.

Keywords

Chronic myeloid leukemiaAllogeneic stem cell transplantationPost-transplant overall survivalCox cure modelPrognostic factors

Copyright information

© Springer-Verlag Berlin Heidelberg 2014