Zeitschrift für Rheumatologie

, Volume 71, Issue 6, pp 473–478

Janus-Kinase-Hemmer

Leitthema

DOI: 10.1007/s00393-011-0879-2

Cite this article as:
Ostermeier, E., Roll, P. & Tony, HP. Z. Rheumatol. (2012) 71: 473. doi:10.1007/s00393-011-0879-2

Zusammenfassung

Die Janus-Kinase-Inhibitoren stellen einen neuen therapeutischen Ansatz in der Behandlung der rheumatoiden Arthritis dar. In Phase-II- und -III-Studien zu Tofacitinib zeigte sich eine gute klinische Wirksamkeit mit einem ACR (American College of Rheumatology)-20-Ansprechen von > 50% sowohl für die Mono- als auch die Kombinationstherapie mit Methotrexat. Das Sicherheitsprofil bezüglich Infektionen ist ähnlich zu den bekannten Biologika mit einer Rate an schwerwiegenden Infektionen von 3,0/100 Patientenjahre. Die häufigsten Infektionen stellen Atemwegs- und Harnwegsinfekte dar.

Schlüsselwörter

JAK-Kinase-Hemmer„Small molecules“Rheumatoide ArthritisTofacitinibBiologika

Janus kinase inhibitors

Abstract

Janus protein tyrosine kinase (JAK) inhibitors are new therapeutic targets in the treatment of rheumatoid arthritis. Tofacitinib has shown good clinical efficacy in phase II and III studies with American College of Rheumatology (ACR) 20 response rates over 50% for monotherapy and in combination with methotrexate (MTX). Also the safety profile shows similar infection rates as observed with known biologicals. The crude rate of serious infection events was 3/100 patient-years. Often reported adverse events are infections of the upper respiratory tract and urogenital infections

Keywords

Janus kinase inhibitorsSmall moleculesRheumatoid arthritisTofacitinibBiological agents

Copyright information

© Springer-Verlag 2012

Authors and Affiliations

  1. 1.Med. Klinik und Poliklinik II, Sektion Rheumatologie/ImmunologieUniversitätsklinikum WürzburgWürzburgDeutschland