, Volume 32, Issue 6, pp 484-490
Date: 17 Sep 2011

Präkanzeröse Veränderungen der Zervix

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Zusammenfassung

Trotz der Erfolge des deutschen Programms zur Zervixkarzinomfrüherkennung ist die Diskussion um eine Verbesserung neu entbrannt. Grund hierfür ist v. a. die Erkenntnis aus einer großen Zahl internationaler Studien, dass der Humane-Papilloma-Virus(HPV)-Test dem alleinigen Papanicolaou(PAP)-Abstrich hinsichtlich seiner Sensitivität für das Erkennen einer präkanzerösen Läsion oder eines manifesten Karzinoms deutlich überlegen ist. Andererseits ist unbestritten, dass die Spezifität der etablierten HPV-Tests deutlich schlechter ist als diejenige der zytologischen Untersuchung, d. h. wesentlich häufiger falsch-positive Befunde erstellt werden. Eine Chance, dieses Dilemma aufzulösen, bieten neue Biomarker wie z. B. p16INK4a, die die onkogene Transformation der Zelle morphologisch darstellbar machen. Mithilfe dieses Markers gelingt es in der Gruppe der unklaren und leicht dysplastischen Befunde diejenigen Fälle zu identifizieren, die einer kolposkopischen und möglicherweise bioptischen Abklärung zugeführt werden sollten. Außerdem ist es nun möglich, das klinische Problem des PAP-negativen, aber HPV-positiven Falls zu lösen; hierbei müssen jetzt nur noch 25% der Frauen direkt zur Kolposkopie überwiesen werden. In Kombination mit dem Marker L1 gelingt es darüber hinaus, die Prognose leicht und mäßig dysplastischer Fälle besser einzuschätzen.

Abstract

Despite the success of the German screening program for cervical cancer a new discussion has started with the aim to improve its quality. The main reason for this new discussion has been the finding of many international studies that the quality of screening programs could be improved by introducing human papillomavirus (HPV) testing. It is well known that the sensitivity of the HPV test is much better than that of a single Papanicolaou (PAP) smear. On the other hand, it is generally accepted that the specificity of the established HPV tests is significantly lower than that of cytology, i.e. the HPV test produces more false positive diagnoses. The introduction of new biomarkers could solve this problem and one of these biomarkers is p16INK4a which is a surrogate marker for the oncogenic transformation of cervical cells. Using this biomarker it is now possible to identify cases which should be sent for colposcopy and possibly biopsy directly, among those cases which have been classified cytologically as unclear (ASC-US) or mild and moderately dysplastic cervical intraepithelial neoplasia (CIN 1/2). Moreover, it is now feasible to identify the vast majority of underlying high-grade CIN disease in women tested Pap negative/HPV positive, while reducing the number of colposcopies to a level of approximately 25%. In addition, the combination of p16 and L1 probably allows a better estimate of the prognosis of cases with mild or moderate dysplasia.