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Evidence-based vs. Eminence-based Medicine in der Orthopädie

Evidence-based versus eminence-based medicine in orthopedics

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Zusammenfassung

Evidence- bzw. Eminence-based Medicine sind Begriffe aus der modernen Medizin, die uns die rationalen Grundlagen für unser ärztliches Handeln liefern. Beide Bereiche tragen zum Wissensstand in der Medizin in komplementärer Form in erheblichem Maße bei. Während die Evidence-based Medicine unter wissenschaftlichen Gesichtspunkten Beweise und Nachweise für diagnostische und therapeutische Handlungen fordert, beruht die Eminence-based Medicine auf Meinungen von Experten und deren Erfahrungsschätze, wobei diese nicht zwingend den Kriterien der Evidence-based Medicine entsprechen müssen. Wichtige Instrumente der Evidence-based Medicine sind die so genannten Evidenzklassen und die Empfehlungsgrade. Beide Klassifizierungen helfen, die wissenschaftliche Literatur kritisch zu evaluieren, aber auch Standards bzw. Leitlinien in der Medizin zu etablieren. Das Ziel sollte sein, dass dieses Wissen der Behandlung der Patienten zugute kommt.

Abstract

Evidence-based and eminence-based medicine are terms in modern medicine which provide the rational fundamentals of medical practice and substantially contribute to the state of knowledge in a complementary way. Under scientific considerations, evidence-based medicine demands evidence and proof for medical diagnostics and therapeutics, while eminence-based medicine relies on expert opinions and experiences. However, the latter may not mandatorily correspond with the criteria of evidence-based medicine. Important tools of evidence-based medicine are the so-called levels of evidence and the grades of recommendation. Both classifications help to critically evaluate the scientific literature and to establish standards and guidelines in medicine. Finally, the patient should profit from the knowledge of evidence-based and eminence-based medicine.

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Correspondence to P.U. Brucker.

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Brucker, P. Evidence-based vs. Eminence-based Medicine in der Orthopädie. Arthroskopie 24, 189–193 (2011). https://doi.org/10.1007/s00142-010-0626-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00142-010-0626-8

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