, Volume 82, Issue 7, pp 886-894
Date: 18 Jul 2010

Bremen Risk Assessment Scale for General Psychiatry

Rent the article at a discount

Rent now

* Final gross prices may vary according to local VAT.

Get Access

Zusammenfassung

Hintergrund

Um Patienten mit einem erhöhten Risiko für fremdaggressives Verhalten in der Allgemeinpsychiatrie identifizieren zu können, entwickelten wir die Risikocheckliste „Bremen Risk Assessment Scale for General Psychiatry“ (BRAS-GP). Die Ergebnisse einer Anwendungsstudie werden dargestellt.

Methodik

Die prospektive Studie umfasst alle stationären Patienten, die im letzten Quartal 2006 behandelt wurden. Patienten mit Unterbringungsbeschluss wurden mit der BRAS-GP bei Entlassung prognostisch bewertet. In einem einjährigen Follow-up wurden alle Wiederaufnahmen 2007 auf fremdaggressives Verhalten hin untersucht.

Ergebnisse

Die Auswertung der Daten ergab eine Sensitivität von 0,72 und eine Spezifität von 0,71 sowie eine „area under the curve“ von 0,74. Besonders in den ersten Monaten nach Entlassungen kam es gehäuft zu erneuten fremdaggressiven Vorfällen.

Schlussfolgerung

Die BRAS-GP ist ein hilfreiches Prognoseinstrument mit hoher Vorhersagegüte. Sie lässt sich leicht in den Alltag allgemeinpsychiatrischer Stationen integrieren und leistet einen Beitrag zur Identifizierung von Risikopatienten, denen dann gezielt Hilfsangebote gemacht werden können.

Summary

Background

In order to identify psychiatric patients who have a higher risk of being aggressive towards others, a risk checklist, the „Bremen Risk Assessment Scale for General Psychiatry“ (BRAS-GP) was developed. The results of the first trial are described in this article.

Methods

In this prospective study all in-patients who were treated in the last quarter of 2006 were included. The BRAS-GP was applied on discharge to patients who were treated involuntarily. In a 1-year follow-up all patients who had been readmitted were analyzed to assess if any aggressive incident had occurred to confirm or refute the prognoses.

Results

On evaluation of the readmissions data, we calculated sensitivity of 0.72 and specificity of 0.71 as well as an „area under the curve“ of 0.74. Especially during the first months after discharge readmissions linked with aggressive behavior were observed.

Conclusion

The BRAS-GP is a useful prognostic instrument with high predictive validity. It can be easily applied in general psychiatric wards to help identify risk patients. After detecting risk patients special treatment strategies can then be offered.